زمان توسعه انحصاری آمریکا به پایان رسیده است/امکان تجزیه آمریکا به علت تبعیض نژادی و مدیریتی

به گزارش بصیرنیوز،رضا نیکنام در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: درحالی که ایالت متحده آمریکا زمانی با پدیدآوردن نظام مالی “برتون وودز”، نهادهای مالی و ارائه مقررات تجاری در نقطه اوج اقتصادی قرار داشت اما با شکست در بازار آزاد و زیر پا گذاشتن تعهدات بین المللی توسط نیکسون دنیا شاهد شروع افول آمریکا شد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به شکست طرح های اقتصادی آمریکا در دهه ۱۹۷۰ میلادی، کشورهای درحال رشد مانند آلمان غربی و ژاپن از ایالت متحده سبقت گرفتند اما آمریکایی ها با قدرت در سایر حوزه ها مانند امنیتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و رسانه ای کشور ژاپن را با چالش مواجه کرد.

کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه اوج چالش های آمریکا در دهه ۱۹۸۰ به وجود می آید تصریح کرد: آمریکایی ها در این دهه که با چالش های زیادی رو به رو شدند یک راست افراطی و از جریان سرمایه داری به نام “رونالد ریگان” را بر مسند ریاست جمهوری قرار می دهند که البته نتوانستند چالش های موجود را برطرف کنند.

نیکنام با بیان اینکه ورود “بیل کلینتون” به کاخ سفید توانست برخی از مشکلات اقتصادی آمریکا را برطرف کند یادآور شد: با این حال در زمان کلینتون هم آمریکا یک بدهکار بزرگ بود و با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می کرد.

وی تاکید کرد: دیگر زمان توسعه انحصاری که سال ها در اختیار آمریکا بوده به پایان رسیده و ما شاهد توسعه در مناطق مختلف هستیم و آمریکایی ها ناگزیر به پذیرفتن این موضوع هستند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه آمریکایی ها به صورت دائم نگاه خود را نسبت به قدرت تغییر می دهند گفت: باتوجه به اینکه آمریکا در زمینه هایی مانند تکنولوژی، فناوری و علم سرمایه گذاری های کلانی انجام داده درصورت مشاهده چالش در یک موضوع زمین بازی را به سمت دیگر تغییر می دهد و با استفاده از ابزارهای بین المللی تلاش می کنند منافع خود را حفظ کنند.

کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل اظهارکرد: آمریکا در زمینه امنیتی توسط کشور روسیه، اقتصادی کشور چین و فرهنگی کشورهای جهان اسلام، احساس تهدید کرده و درحال تلاش برای حفظ خود با اهرم های دیگر است.

نیکنام با بیان اینکه چالشی بین کشورهای غربی و آمریکا رخ داده که موجب تضعیف نفوذ سیاسی ایالت متحده شده است، خاطرنشان کرد: جریانی در آمریکا بر روی کار است که به دنبال تغییر صورت بندی راست و چپ بوده و استراتژیست های آنان مانند “استیو بنون” اعتقاد دارند که مورد تهاجم فرهنگی از سوی کشورهایی مانند چین، ایران و ترکیه قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: کشورهای اروپایی با ترامپ دچار چالش فکری شده اند و تفکرات او را قبول ندارند که به همین دلیل ما شاهد تنها شدن آمریکا در مجامع بین المللی هستیم.

این مدرس دانشگاه افزود: یکی از عوامل اصلی تضعیف نفوذ سیاسی آمریکا، موضع گیری های ناهماهنگ ترامپ با دیدگاه های رایج در جهان غرب است چراکه فرهنگ اروپایی ها با سیاست های رئیس جمهورآمریکا در تضاد است.

کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه بخشی از ضعف های امنیتی آمریکا مربوط به مسائل بین المللی می شود که قدرت های دیگر درحال موازنه با این کشور هستند، یادآورشد: درحالی جمهوری اسلامی ایران پایگاه نظامی آمریکا در عراق را مورد هدف قرار می دهد که در طول تاریخ ابرقدرتی آمریکا چه در قبل و بعد از جنگ جهانی، نمی توان هیچ نمونه ای از هدف گیری پایگاه نظامی آمریکا توسط نهاد نظامی یک دولت را پیدا کرد که آمریکا پاسخ نداده باشد؛ آخرین بار در سال ۱۹۴۱ ژاپنی ها به پایگاه نظامی آمریکا در بندر “پرل هاربر” بود که موجب ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم شد.

نیکنام ادامه داد: تکنولوژی تسلیحاتی در کشورهای مختلف گسترش پیدا کرده و دیگر در انحصار کشورهای غربی نیست که این افزایش توانمندی ها موجب بازتعریف و تغییر نگاه آمریکا در سیاست خارجی شده است.

وی گفت: شکاف های مختلف سیاه پوستان و سفیدپوستان، تبعیض مدیریت سیاسی، شکاف هویتی و اقتصادی از جمله تهدیدهای داخلی آمریکا به حساب می آید که درحال حاضر این کشور با آنها درگیر است و اگر نتواند این مشکلات را برطرف کند امکان تجزیه شدن آن وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا