ترامپ سرآب آمریکا را عریان کرد/ضعف و وابستگی با اصول جمهوری اسلامی تطابق ندارد

به گزارش بصیرنیوز،مرتضی علویان در گفت‌وگو با خبرنگار ما با گرامی‌داشت ۱۳ آبان این روز را پر از رویدادهای مهم دانست و اظهارکرد: در این روز رویدادهای مهمی همچون تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، به شهادت رسیدن دانش‌آموزان مظلوم، روز ملی مبارزه با استکبار و تبعید امام خمینی(ره) رخ داده که موجب تحولات بعدی انقلاب اسلامی شده است.

وی با اشاره به اینکه تمامی این رویدادها در مقابله با استکبار رخ داده چراکه انقلاب اسلامی در مقابل با استکبار داخلی و خارجی قرار دارد، خاطرنشان کرد: استکبارهای خارجی به نظام‌های امپریالیسمی که ادعای هژمون در دنیا دارند گفته می‌شود.

استادیار حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران با بیان اینکه انقلاب اسلامی به دو دغدغه مردم ایران پرداخته است، تصریح کرد: استبداد داخل که وابستگی به استکبار جهانی داشته که موجب شد انقلاب اسلامی با آن مقابله و نظام سیاسی ایران را دگرگون کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به خصوصیت‌های استکبار از نگاه قرآن و سنت پیامبر(ص) گفت: خودبرتربینی، قدرت نظامی، ثروت، موقعیت‌های سیاسی، فقر فرهنگی طرف مقابل، توهم برتری در آفرینش، کفر، هوای نفسانی و غفلت از قدرت‌های خداوندی می‌تواند زمینه‌هایی برای بروز استکبار باشد و مستکبرین این خصوصیت‌ها را در خود دارند.

علویان یادآورشد: با حضور ترامپ در منصب ریاست جمهوری آمریکا، نظام امپریالیسمی و استکباری عریان شده و بسیاری از افراد که آمریکا را کشوری بدون چالش می‌دانستند با سرآب این کشور آشنا شدند.

وی افزود: باتوجه به اینکه آمریکا خود را قدرت برتر دنیا می‌داند کنار آمدن با این کشور به آسانی و با امتیاز دادن امکان‌پذیر نیست چراکه ایالت متحده از امتیازگیری برای کشور خود سیری‌ناپذیر است.

استادیار حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران با بیان اینکه ایستادن در مقابل آمریکا می‌تواند موجب عزت و پیشرفت کشور ما شود گفت: این ایستادگی هزینه‌هایی از جمله فشار سیاسی و اقتصادی به همراه دارد که انقلاب اسلامی در طول عمر خود تجربه کرده اما باید بدانیم که این فشارها مقطعی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار موجب دستاوردهای بسیار ارزنده برای جمهوری اسلامی ایران شده است، ادامه داد: استقلال در زمینه‌های دفاعی، امنیتی و سیاست خارجی نشان دهنده این است که اگر ما در مقابل قدرت‌های استکباری که خود را برتر از دیگران می‌دانند بایستیم شاید هزینه‌هایی داشته باشد اما دستاوردهای زیادی به همراه دارد که می‌تواند کشور ما را در ادامه رسیدن به اهداف بلند مدت بیمه کند.

علویان اظهارکرد: تسلیم و امتیاز دادن به کشورهای استکباری موجب ذلت، وابستگی و تبدیل شدن به یک کشور درجه چندمی می‌شود.

وی مقاومت را از اصول امام خمینی(ره) معرفی کرد و یادآورشد: تبعید امام خمینی(ره) که در ۱۳ آبان ۴۳ رخ داد برای مقاومت و اعتراض به تصویب قانون ننگین کاپیتولاسیون بود چراکه با این قانون آمریکایی‌ها می‌توانستند مصونیت قضایی داشته باشند که اگر دست به جنایتی هم در ایران می‌زدند مسئولان کشور ما قدرت محاکمه آن فرد را نداشتند.

استادیار حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: ضعف و وابستگی یک کشور سبب می‌شود که کشورهای قدرتمند نه تنها نسبت به آن امتیازی قائل نمی‌شوند بلکه او را تبدیل به یک کشور بله قربان‌گو در مقابل زیاده‌خواهی‌های خود می‌کنند که این با اصول انسانی و اسلامی کشور ایران تطابق ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر یک ملتی می‌خواهد از یک دوران وابستگی مطلق و زیردست بودن به یک کشور مستقل و تاثیرگذار تبدیل شود باید از وابستگی عبور کرده و با ایستادگی از این مراحل گذار کند.

علویان با بیان اینکه نگاه به بیرون نمی‌تواند تاثیری در بهبود وضعیت زندگی مردم داشته باشد، افزود: حدود ۷۰ درصد از مشکلات موجود جامعه به سیاست‌های داخلی و مدیریت مسئولان مربوط می‌شود و اینکه بخواهیم ناکارآمدی‌های داخلی مدیریتی را به پای سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی بگذاریم به دور از انصاف و فرافکنی است.

وی ادامه داد: دولت‌های عربی با از دست دادن اقتدار خود به یک عمله حلقه به گوش و مزدور دونالد ترامپ شده‌اند که حتی به اندازه‌ای دچار ذلت شده اند که رئیس جمهور آمریکا به راحتی آن‌ها را گاو شیرده تعبیر می‌کند که “اگر روزی شیر آن‌ها هم تمام شود سرشان را می‌بریم و از پوست و استخوان آن‌ها استفاده می‌کنیم” که نشان‌دهنده تحقیر است.

استادیار حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران یادآورشد: متاسفانه مسئولان کنونی کشور با وصل کردن تمامی مشکلات داخلی به برجام که در نهایت منجر به خروج آمریکا از این تعهدنامه شده وضع موجود را رقم زدند که اگر مدیران ما به نصیحت‌های مقام معظم رهبری گوش می‌کردند و یا هم‌اکنون گوش بدهند بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: دعوای ایالت متحده و غرب با جمهوری اسلامی دعوای سلاح اتمی و موشک‌ها نیست بلکه دعوای بود و نبود و دعوای تفکر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا