تهدید بزرگ اقتصادی در انتظار آمریکا/تصمیمات اشتباه، اعتبار ایالت متحده را خدشه‌دار کرده است

به گزارش بصیرنیوز،سیداحمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: یکی از مولفه‌های مهم، اصلی، اثرگذار و اساسی هر قدرتی مولفه اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا باتوجه به توانایی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی که دارد از قدرت اقتصادی بالاتری نسبت به کشورهای دیگر برخوردار است خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب، صنایع مختلف و پیشرفته، برخورداری از انرژی بالا و محیط اقتصادی باز از جمله مواردی بوده که در دهه‌های گذشته آمریکا را به یک کشور دست نیافتنی تبدیل کرده بود.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: عملکرد اقتصادی آمریکا با تمام ظرفیت‌های موجود در دهه اخیر بسیار ضعیف و رو به افول شده که بدهی‌های سنگین ملی، کسری تزار تجاری و تضعیف دلار از جمله دلایل این موضوع است که بنابر پیش‌بینی‌ها وضع موجود ادامه پیدا خواهد کرد.

این مدرس دانشگاه یادآورشد: با وجود برتری آمریکا نسبت به کشورهای دیگر در بخش‌های نظامی، تجاری با در اختیار داشتن مرکز تجارت جهانی و هژمونی پول ملی آن‌ها که موجب افزایش قدرت اقتصادی ایالت متحده شده اما در عین حال همین موارد سبب ضعف آنها شده است.

حسینی افزود: برخی از کشورهای آسیایی و اروپایی رقیب آمریکا شده که زنگ خطر سقوط ارزش دلار را از چندی پیش به صدا درآوردند و امکان از دست رفتن مرکزیت تجارت جهانی وجود دارد و همه این موارد نشان دهنده این است که راهبرد قدرت اقتصادی کشور آمریکا راهبرد درستی نبوده است.

وی با بیان مولفه‌های قدرت ملی گفت: پس‌انداز، حمل و نقل، تکنولوژی، تولید ناخالص ملی، مبادله با منابع مالی، وجود وام‌های خارجی، ذخایر ارزی، سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی از عوامل قدرت ملی هستند که باید موجب تولید قدرت اقتصادی یک کشور شوند اما آمریکا با دارا بودن تمام این موارد نتوانست به خوبی از آن‌ها استفاده کند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: عدم استفاده از این ظرفیت‌ها موجب افزایش اعتراض‌های سراسری، برتری نژادی و کسری بودجه شده است.

این مدرس دانشگاه اظهارکرد: آمریکا با تجارت‌های بین‌المللی و کسری حساب سنگین درحال سوق گرفتن به سمت یک کشور بدهکار خالص است که این می‌تواند بزرگترین تهدید برای ثبات اقتصادی ایالت متحده و جهان باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: بدهی بالای داخلی آمریکا که درحال حاضر به میزان حدود ۲۷ تریلیون دلار است نخستین مشکل این کشور بوده که با راهبردهای اقتصادی آن در تضاد است.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: همه حرکت‌های توسعه طلبانه آمریکا در قالب بدهی‌های سنگین داخلی و خارجی خود را نشان داده که خطر جدی از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاری را در این کشور به وجود آورده و اگر سیاست‌گذاران آن دست از یکجانیه‌گرایی بر ندارند با مشکلات زیاد رو به رو می‌شوند.

وی با اشاره به تضعیف نفوذ سیاسی آمریکا گفت: ایالت متحده یک سری مولفه‌های سیاسی و نظامی برای خود درنظر گرفته بود که در همه آن‌ها با چالش مواجه شد و این چالش‌ها در زمان دونالد ترامپ بیشتر شده است.

این مدرس دانشگاه یادآورشد: درحالی که ترامپ وعده حل و فصل مسئله هسته‌ای کره شمالی را به آمریکایی‌ها داده بود اما دنیا شاهد قوی‌تر شدن قدرت موشکی و هسته‌ای کره شمالی شد.

حسینی افزود: اوباما و ترامپ با ایجاد داعش برنامه‌ریزی سختی برای کشورهای غرب آسیا مانند ایران، عراق و سوریه داشتند تا خود را به‌عنوان هژمون برتر در منطقه غالب کند اما این هدف آن‌ها هم به سنگ خورد و ناتوانی‌های نظامی و سیاسی آمریکا دوباره خودی نشان داد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: تحولات شرق اوکراین موجب شد که به جایگاه استراتژیک آمریکا و متحدان اروپایی این کشور ضربه وارد شده و شرق اروپایی‌ها به این نتیجه برسند که ایالت متحده در این جریان به‌دنبال تقابل با روسیه و فریب دادن آن‌ها است.

وی بیان کرد: خروج از معاهده پاریس، پاسیفیک(تجارت آزاد)، برجام، ممنوعیت رفت و آمد مهاجران و تصمیمات اشتباه در زمینه قدس از جمله عوامل مهمی بود که در سال‌های اخیر به اعتبار بین‌المللی آمریکا در عرصه سیاسی و نظامی خدشه وارد کرده است.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: درگیری‌های زیاد آمریکا و واکنش‌های جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نشان دهنده مشکلات عمیق آمریکا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا