از شناسایی مهمترین مانع احداث میدان‌گاهی تا تصمیم قطعی نماینده مجلس برای انجام پروژه

به گزارش بصیرنیوز، جلسه بررسی موانع احداث میدان بندرگاهی، آزادسازی زمین‌های ۲۴ متری داخل بندر و اجرای پروژه تندرو و کندرو محدوده میدان بندرگاهی با حضور علی‌اصغر باقرزاده نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس، محمدمهدی نصیری فرماندار، محمدعلی آزادی شهردار، مصطفی شیاری رئیس شورای اسلامی شهر و جمعی از مسئولان شهرستانی فریدونکنار برگزار شد.

آمادگی واگذاری اعتبار از سوی سازمان بنادر به شهرداری برای اجرای پروژه

در ابتدای جلسه حجت‌الله مولایی معاون عمرانی فرماندار فریدونکنار اظهارکرد: این جلسه بیست و یکمین جلسه در خصوص میدان‌گاهی بندر است که باتوجه به مطالبات شهرداری از بندر و با توافق صورت گرفته از سوی مسئولان شهرستانی و طی مطالعات زیاد صورت گرفته بنا شد تا این میدان احداث شود.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که این پروژه باید با انتخاب پیمانکار مراحل عملیاتی آن شروع می‌شد اما بندر با قرارگرفتن عنوان تهاتر به علت مشکلات قانونی موافقت نکرد.

معاون عمرانی فرماندار فریدونکنار تصریح کرد: شهرداری و شورای شهر با برآورد صورت گرفته موافقت کردند تا ۱۲ هزار متر از زمین بندر برای خیابان ۲۴ متری آزادسازی شود و همچنین طرح اِلِمانی به تصویب شورای ترافیک شهرستان و استان رسیده است.

مولایی با اشاره به اینکه مسئولان بندر تقاضا کردند که فضای کارگاهی در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا کار را شروع کنند گفت: مسئولان شورای شهر و شهرداری با مالکان زمین‌های اطراف که باید به تملک برسد نشست‌هایی را برگزار کردند و به توافقاتی رسیدند اما به این نکته تاکید داشتند که بندر در مکانی که کار آماده است فعالیت خود را آغاز کند که مسئولان بندر آن را نپذیرفته و درخواست داشتند که تمام فضا باید در اختیار قرار گیرد.

وی یادآورشد: ۱۵ میلیارد تومان از سوی سازمان بنادر کنار گذاشته شد که هم‌اکنون این مبلغ به ۲۱ میلیارد تومان رسیده و حتی آمادگی واگذاری بودجه به شهرداری برای انجام کار را دارند.

تحقق ۱۷۵ میلیارد ریالی برای اجرای پروژه‌های بندری و شهری

سیدحواد اوصیا رئیس اداره بندر فریدونکنار در این جلسه اظهارکرد: با توافق صورت گرفته قرار شد بندر در ازای مطالبه ۱۷ میلیاردی شهرداری که مدعی آن بوده، ۱۱ هزار و ۲۰۰ متر از زمین خود را واگذار و همچنین یک میدان‌گاهی را احداث کند.

وی خاطرنشان کرد: احداث دیوار از موضوعات دیگری است که بنابر توافقات صورت گرفته بر عهده سازمان بنادر قرار گرفت که این موضوع هم با برآورد صورت گرفته حدود دو میلیارد تومان هزینه دارد.

رئیس اداره بندر فریدونکنار درخصوص طولانی شدن زمان انجام قبل از شروع عملیات اجرایی پروژه گفت: درحالی که به‌دنبال آغاز عملیات اجرایی بودیم اما سازمان تاکید داشت که اجرای پروژه باید مشاور داشته باشد که همین امر موجب شد روند کار طولانی شود.

اوصیا تصریح کرد: باتوجه به اینکه مساحت ۱۱ هزار و ۲۰۰ متر زمین باید از اموال اداره و سازمان جدا شود نیاز به تصویب شورای عالی سازمان بنادر دارد تا مجوزهای لازم برای این موضوع صورت گیرد.

وی ادامه داد: ۲۱۵ میلیارد ریال برای این پروژه‌ها درخواست شده که تاکنون ۱۷۵ میلیارد ریال برای آن درنظر گرفته شده که امیدواریم مابقی هم انجام شود.

محمدمهدی نصیری فرماندار فریدونکنار نیز در این جلسه اظهارکرد: در پروژه بندر، اصلاح رژیم حقوقی از مهمترین کارهایی بوده صورت گرفته و لایروبی که دولت بر عهده گرفته توانسته برای بندر بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر پس از لایروبی، عمق پهلوگیری به ۴٫۵ متر رسیده است، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار کشتی‌های پنج هزار تنی وارد بندر فریدونکنار شدند.

فرماندار فریدونکنار تصریح کرد: از زحمات نماینده مجلس برای پیگیری‌هایی که درخصوص واگذاری زمین‌ها متحمل شدند قدردانی می‌کنیم.

وجود ۱۲ قطعه زمین از مهمترین موانع اجرای پروژه احداث میدان‌گاهی

محمدعلی آزادی شهردار فریدونکنار در این جلسه اظهارکرد: مطالباتی شهرداری از بندر در سال‌های قبل به میزان بالای ۴۰ میلیارد تومان داشت که البته اگر هم‌اکنون این مبلغ به روز رسانی شود بالای ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با توافق صورت گرفته قرار شد تا این مطالبات تبدیل به انجام تعهداتی شود، خاطرنشان کرد: آزادسازی خیابان ۲۴ متری و احداث میدانگاهی و تندرو و کندرو که حدود یک کیلومتر بوده از جمله اقداماتی بوده که باید بندر انجام می‌داد و البته لازم بود خیابان ۷۶ متری از سوی شهرداری تعریض شود تا عملیات اجرایی احداث میدانگاهی صورت گیرد.

شهردار فریدونکنار تصریح کرد: با جلساتی که با حضور فرماندار و دادستان در شورای شهر انجام شد و با بررسی پرونده‌ها در نهایت رای به تخریب داده شد اما با مشکلاتی در این زمینه رو به رو شدیم.

آزادی یادآورشد: مهمترین مشکلی که وجود دارد حدود ۱۲ قطعه زمینی است که یا با رای کمیسیون و یا با توافق باید آزادسازی شود.

وی تاکید کرد: برای آزادسازی املاک نیاز است که امتیازاتی به مالکان داده شود اما شورای شهر نظر به اجرای ضوابط و مقررات دارند که مسیر رای تخریب و شکایات را به‌دنبال دارد که شاید چالش‌هایی را هم به همراه داشته باشد.

عاملان جلوگیری از پیشرفت فریدونکنار به مردم معرفی شوند

علی‌اصغر باقرزاده در این جلسه اظهارکرد: فریدونکنار در مسیر رشد خود نسبت به شهرهای مجاور دچار عقب‌ماندگی فاحش است که بازگویی این مشکلات چالش‌های جدیدی را به‌وجود می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه شورا باید سهم نفوذ خود را به درستی انجام دهد، خاطرنشان کرد: در بسیاری از مسائل اگر شورا بتواند از ظرفیت‌های خود به درستی استفاده کند مشکلات و موانع موجود به آسانی برطرف می‌شود.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس با تاکید بر اینکه ورودی شهر از نظر زیبایی‌شناسی دارای اهمیت بسیار است، تصریح کرد: احداث میدان‌گاهی و برج دریایی می‌تواند در زیبایی شهر بسیار موثر باشد.

باقرزاده یادآورشد: در هفته‌های آینده با مسئولان مناطق آزاد جلسه‌ای خواهیم داشت تا بندر فریدونکنار به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه تصمیم قطعی ما اجرای این پروژه‌ها است تاکید کرد: اگر این طرح‌ها اجرایی نشود نشان دهنده ضعف عملکرد بنده، فرماندار و اعضای شورای شهر و شهردار است که نتوانستند ۱۲ نفر از این مالکان را برای پیشرفت شهر قانع کنند.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار با بیان اینکه حفظ حقوق مالکان بسیار حائز اهمیت است گفت: البته اگر افرادی به دنبال سنگ‌اندازی هستند باید با آن‌ها برخورد و به‌عنوان عاملان جلوگیری از پیشرفت شهر به مردم معرفی شوند.

باقرزاده اظهارکرد: در جا به جایی تاسیسات هم طی نشست‌هایی که با مدیران مربوطه داشتیم همکاری لازم را انجام می‌دهم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا