انتظارهای سطح بالا زندگی روزمره زوجین را به چالش می‌کشاند/حضرت زهرا(س) بهترین الگو برای نقش همسری و مادری

به گزارش بصیرنیوز، صغری شکری در گفت‌وگو با خبرنگار ما با گرامی‌داشت سالروز ولادت حضرت فاطمه الزهرا(س) با بیان اینکه شخصیت این بانوی بزرگوار به‌عنوان نخستین شهید در راه ولایت به قدری پر رنگ است که برخی از ابعاد وجودی ایشان را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: یکی از ابعاد شخصیتی این بانو در خانواده در مقام همسری و مادری معنا پیدا می‌کند که در این جایگاه فردی کامل بوده‌اند.

وی اساس زندگی حضرت زهرا(س) را اساس عبودیت و بندگی خدا برشمرد و خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در توصیف نقش همسرداری حضرت زهرا(س) می‌فرمایند که “ایشان همسری نبوده که مرا از بندگی خدا باز دارد یا بخواهد دنیا را سدی برای رسیدن آخرت همسرش قرار دهد”.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه یکی از ویزگی‌های مهم زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) صمیمیت در خانواده بوده است، تصریح کرد: روزی پیامبراکرم(ص) به خانه امیرالمومنین(ع) وارد شدند و مشاهده کردند این دو بزرگوار مشغول به‌کار هستند و علاوه بر کار در همه زمینه‌ها مانند درد و دل کردن، مشورت گرفتن از همدیگر و حتی زمانی که فرزندان بیمار شدند برای شفای فرزندانشان روزه می‌گرفتند و دعا می‌کردند.

شکری در ادامه با بیان اینکه حضرت علی(ع) دلیل آرامش‌های خود و فرزندانش را رفتارهای همسرش معرفی می‌کند، افزود: رفتار و اخلاق حضرت زهرا(س) به‌گونه‌ای بود که امام علی(ع) فرمودند “هر زمان نگاهش می‌کردم همه غم و غصه‌ها از ذهنم بیرون می‌رفت و به آرامش می‌رسیدم”.

وی با اشاره به اینکه بالا بودن سطح توقعات و انتظارات خانم‌ها از همسرانشان زندگی روزمره را به چالش می‌کشد، گفت: توقع و انتظار بالای یک خانم از همسرش موجب می‌شود تا مرد برای شاد کردن دل خانم دست به هر اقدامی بزند اما حضرت زهرا(س) در طول ۹ سال زندگی مشترک، برای یک‌بار هم از حضرت علی(ع) تقاضایی نکرده که او را مجبور به انجام کاری کنند.

این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه درخصوص عشق‌ورزی حضرت زهرا(س) به همسرش گفت: این بانو در مقام اظهار محبت و علاقه به همسرش از القابی مانند روح من فدای روح تو و جان من سپر بلای تو استفاده می‌کردند که نشان دهنده اوج احساس و علاقه یک زن به شوهر خود است.

شکری با بیان اینکه پرورش روحی و جسمی کودکان یکی دیگر از ویژگی‌های رفتاری حضرت زهرا(س) بوده است، افزود: این بانوی بزرگوار در عشق‌ورزی و محبت به کودکان بهترین اسوه برای زنان می‌باشد و فرزندان خود را با کلامی همچون نور چشم و یا میوه دلم خطاب می‌کرد.

وی تصریح کرد: حالات مادر مانند تضرع و خضوع در عبادت و زمزمه‌ها و لالایی‌های هدفمند، مهمترین عامل برای تدین فرزندان به شمار می‌رود چراکه کودکان مقلدان خوبی هستند.

این کارشناس مسائل مذهبی بر لزوم هم‌بازی شدن مادران با کودکان تاکید کرد و یادآورشد: یکی از شیوه‌های تربیتی حضرت فاطمه(س) این بود که آن حضرت برای رشد و تکاپوی بیشتر کودکانش با وجود مشغله فراوان، با آن‌ها همبازی می‌شد و در حین بازی با استفاده از الفاظ و جملات مناسب سعی در ساختن شخصیت کودکانش و ارائه الگوی مناسب در زندگی برای آن‌ها داشت و همچنین با رعایت عدالت در بین فرزندان موجب اعتماد فرزندان می‌شد.

شکری با تاکید بر اینکه بهترین و موثرترین الگو، برای نقش همسرداری و مادری و همچنین نقش یک زن در اجتماع حضرت فاطمه‌ زهرا(س) است، افزود: زنان امروزه ما همانند حضرت زهرا(س) تلاش کنند تا قناعت، ساده‌زیستی و دوری از دلبستگی‌های دنیوی را سر لوحه زندگی خود قرار دهند و سیره آن بزرگوار و خاندان رسول اکرم(ص) را در ابعاد مختلف زندگی خویش به‌کار گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا