مسئولان محیط‌زیست پیگیر رفع آلودگی رودخانه‌ها باشند/اقدام عجیب تامین اجتماعی در خارج کردن صیادی از مشاغل سخت

به گزارش بصیرنیوز،حسن اسحاقی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارکرد: در جلسه معارفه خودم پنج برنامه اعلام کردم که پس از هفت ماه همه این برنامه ها عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه دریای خزر دارای کشورهای مشترک‌المنافع است که درحال بهره‌برداری از آن هستند، خاطرنشان کرد: ۴۸۰ کیلومتر از سطح ساحل دریای خزر در اختیار شرکت‌های تعاونی شیلات مازندران بوده که می‌توانند بهره‌برداری کنند.

مدیرکل شیلات مازندران تصریح کرد: پرورش ماهی در قفس یکی از زمینه‌های مهم اقتصادمقاومتی است که به دلیل مجوزهای غیرکارشناسی صادر شده در سال‌های گذشته مشکلاتی در زمینه تولید به‌وجود آمد که به‌دنبال لغو این مجوزها هستیم تا آمارها دقیق‌تر باشد.

اسحاقی یادآورشد: در سال گذشته به میزان ۵۰۰ تن برداشت ماهی از قفس صورت گرفت که البته برنامه جهش تولید ۷۰۰ تن است که با ۱۲ قفس جدید آب‌اندازی و ماهی‌دار شده به ۷۰۰ تن برداشت خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی یکی دیگر از طرح های اقتصادمقاومتی است گفت: درحالی که چندین بار با اداره کل منابع طبیعی و امور اراضی مکاتبه صورت گرفته تا زمین های ساحلی بلامعارض را معرفی کنند تا این طرح که سرمایه‌گذاران زیادی از آن استقبال کردند انجام شود اما متاسفانه هنوز زمین‌ها به ما اعلام نشده است.

این مسئول کمک به تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی را از وظایف شیلات برشمرد و اظهارکرد: در سال‌های گذشته همزمان با کاهش تعداد تخم‌ریزی ماهیان در رودخانه‌های مازندران به دلیل صید بی‌رویه یکی از راهکارهای موجود تکثیر و رهاسازی نوزادان ماهی بود که با حمایت دولت در دست اجرا است.

اسحاقی با اشاره به رهاسازی ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه‌های مازندران طی سال جاری گفت: ماهی سفید از مهم‌ترین آبزیانی هستند که از دریا برای تخم‌ریزی به رودخانه‌ها سفر می‌کنند و بیشترین سهم مصرف را در سبد غذایی ساکنین مازندران و استان‌های دیگر را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل شیلات مازندران همچنین تکثیر ماهیان استخوانی را یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش میزان صید عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون دو مرکز تکثیر ماهیان استخوانی در ساری که پرورش ماهی سفید ، کپور و ماهیان خاویاری را در اختیار دارد و مرکز کلاردشت که پرورش ماهیان آزاد را انجام می‌دهد در سطح استان فعال هستند.

اسحاقی گفت: مرکز کلاردشت پس از چندین سال غیر فعال بودن به دلیل بیماری ویروسی در حال حاضر دوباره با ٢٠ درصد ظرفیت مشغول به فعالیت شده و اکنون مشکل خاصی در آن مشاهده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۵۴ شرکت پره تعاونی شیلات در مازندران وجود دارد که ۵۲ شرکت فعال بوده و هر شرکت دارای ۸۰ عضو است.

مدیرکل شیلات مازندران با ابراز تاسف از آلودگی رودخانه‌های منتهی به دریا و کاهش صید ماهی که منجر به مشکلات فراوان برای صیادان شده، از مسئولان محیط‌زیست انتقاد کرد و گفت: مسئولان محیط‌زیست باید پاسخگوی مطالبه اداره کل شیلات که همان توجه به رفع آلودگی رودخانه‌ها و دریا است باشند چراکه آلاینده‌ها موجب شده که وضعیت وخیمی را برای صید ماهی به وجود آورده است.

وی همچنین صید غیرمجاز را یکی از دلایل کاهش صید دانست و گفت: متاسفانه نیروهای ما در سال های اخیر بسیار کم شدند و از طرف دیگر تجهیزات شیلات نیز با برنامه‌ای که برای جلوگیری از صید غیرمجاز تدوین می‌شود همخوانی ندارد.

مدیرکل شیلات مازندران فرسودگی تجهیزات صیادی ماهیگیران و همچنین هزینه‌های بالای خرید تور و طناب و موارد دیگر را از دیگر دلایل کاهش صید دانست و تاکید کرد: شرایط سخت اقتصادی سبب شد صیادان غیرمجاز در سال های اخیر دهها برابر افزایش پیدا کرده و همه اینها منجر به کاهش صید قانونی شده است.

اسحاقی به کاهش ۲۴ درصدی صید ماهیان استخوانی در سال جاری اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال تا به امروز تنها هزار و ۳۲۰ تن ماهی استخوانی از دریای خزر در ساحل مازندران صید شد.

وی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای مشکل لغو بیمه کشاورزی و دیگر مشکلات صیادان گفت: پیگیری‌های زیادی برای ۱۰ درصد حق انتفاع بیمه صیادان صورت گرفت اما تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیدیم که البته مسئولان تامین اجتماعی باید پاسخگوی این موضوع باشند.

مدیرکل شیلات مازندران با ابراز گلایه از خارج شدن صیادی از گروه مشاغل سخت، خاطرنشان کرد: درحالی که صیادی یکی از فعالیت‌های دشوار بوده که خطرهای زیادی دارد اما کارشناسان تامین اجتماعی در اقدامی عجیب، صیادی را که پیش از این در گروه مشاغل سخت وجود داشت از این گروه خارج کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا