یادداشت/

مذاکرات وین و سه پرده واقع انگارانه

مذاکرات وین در حالی صورت می‌پذیرد که آشکارا رژیم صهیونیستی به مواضع بسیار مهم و استراتژیک نطنز، همانجایی که اطلاعات دقیق تعداد پیچ و مهره‌های آن در اختیار آژانس بین‌المللی قرار دارد، حمله‌ور می‌شود و هنوز هم زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی ادامه دارد.

به گزارش بصیرنیوز، سرویس سیاسی/ برنامه جامع معاهدات هسته‌ای یا همان برجام این روزها بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده و دلیل آن نیز، پس از سال‌ها معطل نگهداشتن کشور به اجرای تعهدات از سوی غربی‌ها، دلخوشی مسئولان دولتی به توبه شیطان بزرگ است.

این روزها دوباره برجام دقیقا همان مسیری را طی می‌کند که بارها رهبری نسبت به نتیجه آن خوشبین نبودند و همانطور که برنامه ۱۰۰ روزه دولت در ابتدای کار بی‌ سرانجام ماند و هیچ فرد یا گروهی مسئولیت آن را نپذیرفت، گویی، تحریم و کرونا دستاویزی برای برنامه ۱۰۰ روزه پایانی دولت است.

مذاکرات وین در حالی صورت می‌پذیرد که آشکارا رژیم صهیونیستی به مواضع بسیار مهم و استراتژیک نطنز، همانجایی که اطلاعات دقیق تعداد پیچ و مهره‌های آن در اختیار آژانس بین‌المللی قرار دارد، حمله‌ور می‌شود و هنوز هم زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی ادامه دارد.

دولت از یک سو معتقد است خروج از مذاکرات به معنای وادادن زمین بازی به این زیاده‌خواهان است و از سوی دیگر، رویکرد کاملا منفعلانه در برابر این تخریب‌ها دارد، این بدان معنی است که تنها و تنها به دنبال رهایی از بند مطالبات و فشارهای سیاسی و مردمی در داخل است و منافع نظام و انقلاب برای آن‌ها اهمیتی ندارد.

به عقیده نگارنده مذاکرات وین از سه پرده واقع انگارانه برخوردار است.
۱٫ برخی معتقدند دولت در روزهای پایانی حیات سیاسی خود، به‌دنبال “بازگرداندن آمریکا به برجام ولو به هر شکل” است و در این زمینه حاضر است تن به هر کاری دهد، از مواضع خود در برابر رژیم صهیونیستی کوتاه بیاد چرا که ممکن است در مذاکرات، آمریکا قید بازگشت به برجام را بزند. موضوع برجام و سیب و گلابی آن را همه به خوبی می‌دانند، سندی که نه تنها تحریم‌های ایران را در شب انعقاد قرارداد لغو نکرد بلکه وسیع‌ترین تحریم‌های تاریخ جمهوری اسلامی ایران، پس از انعقاد این قرار داد به ثبت رسید. این امر یک دستاورد دیگر برای دولت هم دارد و آن پایان بی‌برنامگی محض و روزمرگی تدبیریون است چرا که دولت تدبیر و امید به معنای واقعی کلمه در پیش از برجام و پسابرجام بدون هرگونه برنامه بود و صرفا “برجام” را نتیجه نهایی هر امری می‌دانست.

۲٫ تطهیر آمریکا یکی دیگر از دستاوردهای مذاکره وین می‌تواند باشد، همانگونه که در گذشته محمدجواد ظریف در قدم زدن با شیطان بزرگ و ایادی‌اش گوی سبقت را ربوده بود و امضای کری را تضمین اجرای برجام دانست، امروز هم توبه آمریکا، دستاوردی برای تطهیر این رژیم شده است، آن هم در زمانی که مذاکرات وین در حال انجام است و بر اساس مستندات، آمریکا نقش اصلی در خرابکاری نطنز داشت همانگونه که در تیرماه ۹۹ وظبفه خود را به خوبی در مثلث اسرائیل و کشورهای اروپایی به خوبی ایفا کرد.

۳٫ علیرغم اینکه سبد انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای انتخابات خالی از هر گزینه‌ای است و برخی مفسدان فتنه ۸۸ و فرزندان برخی به ظاهر انقلابیون، در حال تدارک حضور در جریان انتخابات ریاست جمهوری هستند(ولو به رد صلاحیت شدن)، دولت به‌دنبال بهره‌برداری سیاسی کامل از این مذاکرات به نفع اصلاح‌طلبان است و در این میان با کاهش موقتی و قطره‌ای قیمت‌های دلار و سکه و همچنین ایجاد ثبات در بازار و برخی قیمت‌های اجناس به‌دنبال این نقش آفرینی است. موضوعی که استنباط می‌شود با مشخص شدن رئیس جمهور بعدی و در صورت غیرهمسو بودن، ممکن است طی دو ماه باقیمانده تا زمان تنفیذ حکم، دوباره قیمت‌ها نجومی و کاسه بر سر منتخب جدید شکسته شود. بنابراین نه تنها وین محلی برای عبور از مشکلات اقتصادی و تنگناهای سیاسی نخواهد بود، بلکه تله‌ای برای مردم کشورمان است و باید به شدت مراقب اینگونه افکار بود.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بهتر است، دولت‌مردان با سری بالا و رویی گشاده نسبت به منقدان داخلی، یکبار در طول این ۸ سال، با صراحت به بیان اشتباه بسیار مهم و کلیدی خود در پافشاری بر مذاکره در قالب برجام بپردازند و عاقبت خود را در نظر بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا