ورشکستگی داروگر تایید شد!

بصیرنیوز، پس از ارج این بار رکود اقتصادی برسرشرکت کف (داروگر) سایه افکنده است. آمار عملکرد مالی این شرکت که به سازمان بورس ارائه شده نشان می‌دهد خبرهای مربوط به ورشکستی داروگر به واقعیت نزدیک است.

طبق آمار مزبور زیان عملکرد این شرکت در سال مالی ۹۵به ۴۵۰میلیارد تومان رسیده است. واقعیت تلخ ورشکستگی شرکت‌های چون ارج، مبلیران، کفش ملی، آزمایش، پارس الکتریک و شرکت‌های نساجی ایرانی هنوز فراموش نشده که یک شرکت قدیمی دیگر به حال احتضار فرورفته است.

رکود اقتصادی که از سال ۹۱سایه‌اش بر سر اقتصاد ایران سنگین شده است آرام آرام آثارش را نشان می‌دهد، همه این اتفاق‌های بعد از آن رخ می‌دهد که هنوز چندماه از افشای صورت‌های مالی جدید بانک‌ها نگذشته است. پس از آنکه بانک‌ها صورت‌های مالی‌شان را براساس استانداردهای بین‌المللی روی میز بانک مرکزی گذاشتند، از یک راز بزرگ پرده برداشته شد که تا قبل از آن به چنین وضوحی نمایان نبود.

تفاوت همه این عدد و رقم‌ها در نحوه محاسبه آنهاست، سال‌هاست که صورت‌های مالی شرکت‌های ایران براساس یک شیوه گزارشگری قدیمی محاسبه می‌شود که اکنون دیگر کارایی ندارد، نحوه حسابداری شرکت‌های ایرانی نیز به جای تعهدی همچنان به‌صورت نقدی انجام می‌شود که باعث شده لایه‌های ورشکستی در شرکت‌های ایرانی پنهان بماند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد اندکی بعد از انتشار خبر ورشکستی شرکت ارج، خطر ورشکستگی به همسایگی یک برند قدیمی دیگر صنعت و بازارسرمایه ایران یعنی شرکت کف (داروگر) رسیده است. هرچند وزارت صنعت این خبر را تکذیب کرده است اما اطلاعات آماری ارائه شده به بورس، خبرهای منتشر شده را تا حدی تأیید می‌کند.

اطلاعات آماری موجود در سامانه اطلاعات ناشران بورس موسوم به کدال نشان می‌دهد؛ براساس صورت‌های مالی میاندوره‌ای تلفیقی زیان عملکرد شرکت کف(داروگر) در سال مالی ۹۵به مرز ۴۵۰میلیارد تومان رسیده است. یعنی کسانی که در طول یک سال گذشته در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند نه فقط سود نکرده‌اند بلکه به ازای هر سهم ۹۲تومان و ۸ ریال هم زیان دیده‌اند البته این آمار قدری بهتر از آمار سال ۹۴است،

در سال ۹۴زیان هر سهم شرکت کف به ۱۵۸تومان و ۶ریال رسیده بود. رقم سرمایه ثبت شده این شرکت ۲۵میلیارد تومان است که در مقابل زیان ۴۵۰میلیارد تومانی آن در سال مالی جاری رقم ناچیزی تلقی می‌شود. داروگر(شرکت سهامی عام کف) در سال ۱۳۰۷در اصفهان تاسیس شد و در سال ۱۳۲۰به تهران منتقل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا