دبیر قرارگاه جمعیت مازندران اعلام کرد

قرارگرفتن مازندران در رتبه دوم گروه سنی سالمندی/کاهش ۱۷۰ هزار تولد در سال از زلزله نگران کننده‌تر است

دبیر قرارگاه جمعیت مازندران با اعلام این خبر که مازندران در رتبه دوم گروه سنی سالمندی قرار دارد گفت: کاهش 170 هزار تولد در سال از زلزله نگران کننده‌تر است.

به گزارش بصیرنیوز، حجت‌الاسلام مصطفی صاحبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: روز ملی جمعیت در ۳۰ اردیبهشت بنابر پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.

وی با اشاره به محورهای سیاست‌ کلی جمعیت خاطرنشان کرد: ارتقا پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به‌ویژه در دوره بارداری و شیردهی از جمله محورهای سیاست کلی جمعیت است.

دبیر قرارگاه جمعیت مازندران ادامه داد: پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری و با تاکید بر آموزش مهارت‌های زندگی نیز از دیگر محورهای سیاست کلی جمعیت است.

صاحبی با تاکید بر اهمیت موضوع جمعیت تصریح کرد: در دومین جلسه شورای راهبردی مجمع ملی فعالان جمعیت در سال ۱۴۰۰ مصوب شد که هفته منتهی به روز ملی جمعیت به نام هفته جمعیت نامگذاری شود.

وی با بیان اینکه آمارهای رسمی مازندران نشان می‌دهد این خطه از شمال کشور پا به سن پیری گذاشته است، گفت: بر اساس آمارهای رسمی، ۱۲ درصد از جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران که حدود ۴۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود از گروه سالمندان هستند و این استان جایگاه دوم کشور را بعد از استان گیلان به خود اختصاص داده است.

نماینده بنیاد ملی خانواده در مازندران با اشاره به تعاریف استاندارد جهانی یادآورشد: هر جامعه‌ای که جمعیت سالمند آن بیشتر از ۱۲ درصد باشد به آن جامعه پیر گفته می‌شود اما میانگین جمعیت سالمند کشور ما ۹ درصد بوده که مازندران با میانگین‌های جهانی رقابت می‌کند.

دبیر قرارگاه جمعیت مازندران در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۹۰ جمعیت استان یک و ۲۲ دهم درصد و در سال ۹۵ یک و ۳۳ دهم درصد بوده است، تاکید کرد: اگر نرخ رشد جمعیت به ۲/۱ دهم درصد برسد تازه به نرخ جایگزینی رسیده که در این برهه نیاز به حرکت جهادی همه فعالان و کنشگران عرصه خانواده و جمعیت دارد.

صاحبی اظهارکرد: محققین معتقد بوده که جمعیت بر رشد اقتصادی موثر است و دنیا برای مقابله با این معضل فراگیر(جمعیت) در مرحله نخست پس از تشکیل خانواده، تشویق به فرزندآوری که راه اصلی نجات یک جامعه بوده و در مرحله دوم مهاجرپذیری نیروهای کارآمد برای گرداندن چرخه اقتصاد است.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ سرمایه‌ای از انسان و نیروی انسانی بالاتر نیست، گفت: چگونه با یک واقعه نابسامان زلزله و سیل دچار هیجان می‌شویم اما با کاهش ۱۷۰ هزار تولد در طول یک سال اتفاقی نمی‌افتد.

نماینده بنیاد ملی خانواده در مازندران دلیل تاخیر ازدواج و فرزندآوری کمتر را در تغییر سبک زندگی دانست و خاطرنشان کرد: مسائل اقتصادی نقش چندانی ندارد چراکه ثروتمند و شاغل هم دیر ازدواج کرده و هم با تاخیر، فرزند کمتری می‌آورند.

دبیر قرارگاه جمعیت مازندران موضوع جمعیت و ساختار آن را تلخ‌تر از کرونا دانست و گفت: این موضوع را می‌توان با شهد تولد فرزندان در ایران شیرین ساخت.

صاحبی با اشاره به کشور بنگلادش که به‌عنوان هششتمین کشور پر جمعیت دنیا است، گفت: این کشور رشد اقتصادی هفت درصدی خود را مدیون به‌کار گرفتن نیروی انسانی بالا در خدمت صنایعی مانند پوشاک است که توانسته به‌عنوان دومین تولیدکننده پوشاک جهان معرفی شود.

وی ادامه داد: کشور برزیل با بیش از ۲۰۰ میلیون جمعیت توانسته به هشتمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل و ۶۰ درصد جمعیت خود را از طبقه فقیر به طبقه متوسط ارتقا دهد.

نماینده بنیاد ملی خانواده در مازندران اظهارکرد: خدای متعال در قرآن کریم وعده روزی فرزندان را داده و همچنین تاکید می کند “از بیم تنگدستی فرزندان خود را مکشید، ماییم که به آن‌ها و شما روزی می‌بخشیم، آری کشتن آنان همواره خطایی بزرگ است.”

دبیر قرارگاه جمعیت مازندران با اشاره به اینکه پیگیر خیرین در عرصه خانواده و جمعیت هستیم تا مشکل خانواده‌های خوش جمعیت حل شود، گفت: به‌دنبال اجرای طرح برکت همدلی در استان هستیم که با این طرح نان خانواده‌های خوش جمعیتی که نیاز به مساعدت دارند تامین شود و همچنین پویش مازندران بدون گرسنه را اجرا خواهیم کرد.

صاحبی با بیان اینکه  حلقات میانی باید بعضی از کارها و فرهنگ‌سازی‌ها را برنامه‌ریزی کنند، افزود: برخی برنامه‌های تشویقی را دولت و مجلس باید برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا