یادداشت/

دوگانه کمبود زیرساخت یا فرصتی برای عقده‌گشایی

در روزهای گذشته فیلمی از ورزش صبحگاهی و دورهمی جمعی از بانوان در ساحل فریدونکنار بدون رعایت پوشش مناسب و همراه با برپایی رقص و آواز در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت.

به گزارش بصیرنیوز، در روزهای گذشته فیلمی از ورزش صبحگاهی و دورهمی جمعی از بانوان در ساحل فریدونکنار بدون رعایت پوشش مناسب و همراه با برپایی رقص و آواز در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت.

با بررسی نظرات فعالان فضای مجازی شهرستان فریدونکنار نسبت به این موضوع، چندین بحث مانند ایجاد آزادی مطلق برای بانوان، تقلیل این اتفاق به یک امر عادی، انتقاد از برگزارکنندگان این تجمع و مطالبه از مسئولان برای جلوگیری از اینگونه اتفاق‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفت.

اما در این میان آن‌چیزی که از چشم فعالان فضای مجازی دور مانده و یا بسیار کم به آن پرداخته شده بود اینکه ریشه اینگونه اتفاق‌ها در کجاست و چه عواملی موجب بروز پدیده‌هایی از این دست می‌شود.

اگر با نگاهی منصفانه و به دور از هیاهوی فضای مجازی بخواهیم درباره اتفاق صورت گرفته تحلیلی ارائه دهیم به این نکته خواهیم رسید که چند علت در بروز این اتفاق نقش اساسی داشته که برای اینکه تصور بهتری از رخداد پیش آمده داشته باشیم نیاز است تا بار دیگر این اتفاق را مرور کنیم.

در پلان نخست و فیلمی که در بسیاری از صفحات مجازی منتشر شد میبینیم چندین خانم که از شهرستان دیگر به فریدونکنار آمده بودند با پوشش نامناسب با پخش یک آهنگ کنار نقطه ای از ساحل درحال ورزش کردن هستند که این موضوع شاید در نگاه بسیاری از کاربران فضای مجازی که مدام اینگونه صحنه‌ها را در صفحات مجازی مشاهده می‌کنند امری ساده به نظر برسد.

اما در پلان دوم و فیلمی که شاید کمتر در صفحات مجازی بازنشر شده باشد همین گروه از بانوان که انگار دیگر از ورزش کردن خسته شده بودند با برپایی دورهمی اقدام به رقص و آواز با پوشش بسیار نامناسب می‌کنند.

حال دیگر نوبت به پلان سوم می‌رسد که این فیلم به اسم فریدونکنار در برخی از صفحات مجازی شخصی و رسانه‌ای منتشر می‌شود و همین امر موجب جریحه دار شدن عفت عمومی و چهره‌های انقلابی می‌شود که چرا باید اینگونه اتفاق‌ها در شهری مانند فریدونکنار رخ دهد.

اما در مقابل واکنش چهره‌های انقلابی به این اتفاق برخی از افراد فعال در فضای مجازی با انتقادات تند، این جریان را متهم به تندروی به افراطی‌گری کرده‌اند، درحالی که این دو قطبی به سود هیچ کس نبوده و برخی افراد از این تقابل‌ها ماهی خود را صید کرده، به خوبی سوءاستفاده و منفعت طلبی می‌کنند.

در این بین فارغ از هرگونه جوسازی فضای مجازی باید مسئولیت اینگونه اتفاق‌ها را متوجه مسئولان اجرایی فریدونکنار دانست چراکه در طی سالیان درازی که از عمر شهر و شهرستان شدن فریدونکنار گذشته آن‌ها نسبت به ایجاد زیرساخت و مکان مناسب برای بانوان غفلت ورزیده‌اند که این امر موجب شد بانوان نتوانند به راحتی در مکانی مناسب ورزش و دورهمی برگزار کنند.

البته جدا از پلان نخست، وقتی به پلان دوم این اتفاق نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم افرادی که دست به این اقدام در ساحل زده‌اند امکان داشت در هر جایی اینگونه رفتارها را از خود بروز دهند و ضمن احترام به تمامی عقاید باید گفت که وقتی یک رفتاری خارج از دایره اسلام و قوانین کشور باشد آن عمل به هیچ عنوان قابل قبول نیست چراکه هر شهروندی باید تابع قوانین کشور خود باشد.

از سوی دیگر، ماجرا زمانی حساس‌تر شد که این اتفاق در صفحات مجازی بدون کوچکترین سانسوری انتشار پیدا کرد که اگر این امر ناآگاهانه رخ داد باید به آن افراد توصیه شود که فضای مجازی محیطی نیست که هر محتوایی قابلیت انتشار داشته باشد و اگر هم از عمد منتشر شد باید با عوامل انتشار با جدیت برخورد شود که البته جای قدردانی از نیروی انتظامی فریدونکنار دارد که تاکنون تعداد پنج نفر از انتشار دهندگان را دستگیر کرده است.

در پایان لازم است مسئولان سیاسی و اجرایی فریدونکنار ضمن ابراز انزجار از این رفتارهای ناهنجار اجتماعی که موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی شده، نظارت خود را بر مناطق گردشگری شهرستان تقویت کنند تا هر فرد یا گروهی از دیگر نقاط استان یا کشور فکر نکنند که فریدونکنار حیات خلوت آن‌ها محسوب می‌شود و می‌توانند هرگونه رفتار بی بند و باری را از خود بروز دهند و همچنین زیرساخت‌های مناسب را برای ورزش و تجمعات بانوان فراهم کنند.

سمانه سراج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا