هفته تبلیغ و اطلاع رسانی دینی مبارک؛ اما...

اداره تبلیغات اسلامی فریدونکنار در کجای فضای تبلیغاتی شهر قرار دارد/نقدی بر سخنان آقای رئیس!

ضمن عرض تبریک و خداقوت به تمامی مسئولان و کارکنان نهاد انقلابی تبلیغات اسلامی، این هفته را مغتنم شمردیم تا نگاهی نقادانه البته همراه با انصاف و از روی خیرخواهی به عملکرد اداره تبلیغات اسلامی فریدونکنار داشته باشیم.

به گزارش بصیرنیوز، پس از تشکیل انقلاب اسلامی و با فرمان امام خمینی(ره) سازمانی به نام تبلیغات اسلامی با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخص‌های اعتقادی در کشور راه‌اندازی شد.

در سال ۱۳۸۰ و با گذشت دو دهه از عمر سازمان تبلیغات اسلامی، مقام معظم رهبری محورهای آموزش، تحقیق و پژوهش، نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و انس با قرآن، با بهره‌گیری از ابزارهای جدید و فن‌آوری روز را در سرلوحه فعالیت این سازمان قرار دادند تا این نهاد پویایی خود را از دست ندهد.

باتوجه به اینکه بزرگترین توطئه بر ضد انقلاب اسلامی ایران، توطئه تبلیغاتی بوده و مهمترین فشار بر انقلاب از سوی تبلیغات است، اهمیت پرداختن به این امر بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

یکی از اصلی‌ترین عناصر اجرای سیاست‌های سازمان‌ها، ادارات شهرستانی هستند که باید برنامه‌های تعیین شده در سطح کلان را به‌صورت بومی تبدیل و به نحو صحیح عملیاتی کنند تا مردم از آن‌ها بهره‌مند شوند.

فاصله اداره تبلیغات اسلامی فریدونکنار از وظایف اصلی

ضمن عرض تبریک و خداقوت به تمامی مسئولان و کارکنان نهاد انقلابی تبلیغات اسلامی، این هفته را مغتنم شمردیم تا نگاهی نقادانه البته همراه با انصاف و از روی خیرخواهی به عملکرد اداره تبلیغات اسلامی فریدونکنار داشته باشیم.

متاسفانه اداره تبلیغات اسلامی فریدونکنار چندی است که از وظایف محوله خود فاصله گرفته و بیشتر به کارهای اداری مشغول شده که این موضوع برای مردم این شهرستان که از مردمان انقلابی و مذهبی مازندران هستند قابل توجیه نیست.

در روزهای گذشته رئیس اداره تبلیغات اسلامی فریدونکنار نشستی را با تعداد کمی از خبرنگاران برگزار کرد که در این گزارش تلاش می‌کنیم با استناد به سخنان ایشان نقدی را به عملکرد این اداره داشته باشیم تا از دایره انصاف خارج نشده باشیم.

نقش‌آفرینی اداره تبلیغات اسلامی در کجاست؟

حجت‌الاسلام جواد نجفی رئیس اداره تبلیغات اسلامی فریدونکنار “مهمترین اهداف تاسیس سازمان تبلیغات را احیا و ترویج اندیشه تابناک اسلام در جامعه، تقویت روح عبودیت الهی در بین مردم، ترویج اخلاق اسلامی، دفاع از اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب و شناخت توطئه دشمنان جمهوری اسلامی نام برد.”

*در وهله نخست باید خدمت جناب رئیس عرض کنیم که اهداف نام برده شده با مواردی که به عنوان هدف این نهاد در سایت رسمی سازمان تبلیغات اسلامی وجود دارد مغایر بوده، حال آنکه فرض را بر این بگیریم که اهداف مطرح شده توسط شما صحیح است، جنابعالی باید بفرمایید که برای رسیدن به این اهداف در فریدونکنار چه کرده‌اید و به چه میزان به این اهداف نزدیک شده‌اید.

وی گفت: “اداره تبلیغات اسلامی در تمامی عرصه‌های محتلف جامعه که نیاز باشد ورود پیدا می‌کند و همچنین در تمامی ستادهای شهرستانی عضو فعال و تاثیرگذار است.”

*یکی از سوالاتی که این روزها در ذهن مردم فریدونکنار وجود دارد این است که به‌صورت مشخص اداره تبلیغات اسلامی در کجاها نقش آفرینی می‌کند و آیا به غیر از اعزام مبلغان در ماه رمضان و محرم به مساجد و تکایا که آن هم البته بسیاری توسط خود مردم و هیئات امنا انجام می‌شود کارکرد دیگری دارد یا خیر و اینکه آقای رئیس میفرمایند که در تمامی عرصه‌ها می‌توانند ورود پیدا کنند باید پاسخگو باشند که این عرصه ها چه بوده و تاثیرگذاری آن‌ها در ستادهای شهرستانی کجاست.

گلایمندی فعالان مذهبی از کم‌توجهی مسئولان اداره تبلیغات

رئیس اداره تبلیغات اسلامی فریدونکنار تصریح کرد: “تشکل‌های دینی، هیات مذهبی، مداحان و کانون‌های تبلیغات دینی نیز در کنار این سازمان همکاری دارند.”

*این موضوع خود جای بسی حرف دارد چراکه بنابر اذعان بسیاری از فعالان مذهبی سطح شهرستان، تا زمانی که آن‌ها به سمت اداره تبلیغات نروند مسئولان این اداره هیچ سراغی از آن‌ها نمی‌گیرند و در برنامه‌های آنان شرکت نمی‌کنند تا از نزدیک با فعالیت‌ها و کمبودهای آن‌ها آشنا شوند.

وی در ادامه افزود: “در خیلی از کارها مانند زلزله، سیل و موضوعات اجتماعی ورود پیداکرده و بنا بر شرح وظایف در شرایط کرونایی در خصوص کفن و دفن، سبد معیشتی فعالیت داشتیم.”

*اینکه مدیر دستگاهی به کلی‌گویی بپردازد اصلا مناسب نیست و البته اینجا جای نقد به همکاران رسانه‌ای که در این نشست حضور داشتند هم وارد است که برای روشن ساختن افکارعمومی باید به‌صورت دقیق مطالبه می‌کردند که آقای رئیس در حوادثی مانند سیل و زلزله یا اهدای سبد معیشتی به صورت مصداقی و عددی چه فعالیتی داشتند.

استفاده از فضای مجازی یا رفع تکلیف!

رئیس اداره تبلیغات اسلامی فریدونکنار با اشاره به اینکه “تبلیغات دینی در سازمان به‌صورت سنتی و نوین انجام می‌گیرد گفت: با توجه به فراگیر بودن فضای مجازی از این ظرفیت نیز استفاده می‌شود.”

*استفاده از ظرفیت فضای مجازی امری بسیار پسندیده است اما خوب است که آقای رئیس سری به صفحه اینستاگرامی اداره خودشان بزنند تا مشاهده کنند که کمتر از انگشتان یک دست مخاطب فریدونکناری دارد و تمامی محتوای آن کپی شده از سازمان‌های بالادستی است و هیچ تولیدی از اداره تبلیغات اسلامی فریدونکنار در آن وجود ندارد و حال با این وضعیت می‌توانند به خود اجازه دهند و بگویند که ما از ظرفیت فضای مجازی درحال استفاده هستیم.

پیگیری رسانه‌ای برای اجرا برنامه‌های فرهنگی در ساحل

رئیس اداره تبلیغات اسلامی در ادامه با اشاره به برنامه‌های ساحلی گفت: “اجرای برنامه‌ها و مسابقات فرهنگی توسط روحانیون و مبلغان دینی، اقامه نماز در نمازخانه ساحلی، تبلیغات محیطی و برنامه‌های مناسبتی از برنامه‌های این اداره در ایام تابستان است و با توجه به نزدیک بودن دهه ولایت و محرم برنامه‌هایی که مربوط به فرهنگ دینی می‌شود برای مردم فریدونکنار و مسافران در نظر داریم.”

*تاکنون که حدود ۶ روز از فصل تابستان گذشته مردم فریدونکنار هیچ برنامه‌ای از سوی اداره تبلیغات شهرستان در سطح سواحل مشاهده نکردند اما ما همچنان تا نیمه تابستان منتظر خواهیم ماند که آیا برنامه‌های اعلام شده اجرایی خواهد شد یا در حد اعلام برنامه می‌ماند و البته مسئولان محترم اداره تبلیغات باید بدانند که این موضوع توسط رسانه‌ها پیگیری خواهد شد.

سخن پایانی

در توصیه مقام معظم رهبری به مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی بر رصد و مقابله‌ی هوشمندانه با تهاجمات فکری و فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌ای دشمنان دین و انقلاب و کشور تاکید شده که لازم است هم مسئولان ارشد این سازمان و هم مدیران سطوح پایین بر این موضوع دقت نظر بیشتری داشته باشند.

باتوجه به اینکه فریدونکنار یک منطقه گردشگری و آسیب‌پذیر از نظر فرهنگی محسوب می‌شود نیاز است که اداره تبلیغات اسلامی به‌عنوان یک دستگاه فرهنگی با عزمی قوی‌تر به این مسائل ورود کرده و با جدیت به کار خود ادامه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا