روایتی از قصه پرغُصه یک معلم ایثارگر؛

زور سرطان به مهر “عاطفه” نرسید/آقای وزیر؛ شرایط جذب معلم “ایثارگر” را فراهم کنید

در این مجال میخواهیم قصه یکی از معلمان سرزیمنان را برای شما بازگو کنیم که کمی با زندگی آدم‌های عادی تفاوت دارد و شاید این تفاوت‌ها موجب شده که ما در همین اول قصه، او را "معلم ایثارگر" بنامیم.

به گزارش بصیرنیوز، ایرانی‌ها سال‌های نه چندان دوری را به خاطر دارند که مردانی برای حفظ اسلام، مملکت و ناموس خود پا به میدان مبارزه با دشمن در جبهه‌ها گذاشتند و مال و جان و موقعیت‌های خود را ایثار ارزش‌های بالاتر کردند که بعدها مردم ایران برای قدردانی از این افراد واژه ایثارگر را به آن‌ها لقب دادند.

ایثار؛ واژه‌ای که هیچگاه در ایران رنگ نمی‌بازد

اما ایثارگری در کشور عزیزمان ایران فقط منحصر به دوران جنگ نشد و این ویژگی ناب که برگرفته از دفاع مقدس بود در سال‌های پس از جنگ بین اقشار مختلف ریشه دوانده و در این سال‌ها می‌توان شاهد افراد زیادی بود که خود را نثار همنوعان دیگر می‌کنند.

یکی از این اقشاری که زحمت‌های فراوانی در طول زندگی خود متحمل می‌شوند تا افرادی را رشد دهند که برای جامعه مفید باشند، قشر معلمان هستند.

در بین معلمان شاید بتوان معلمان زن را از قشری برشمرد که علاوه بر کار منزل و سرپرستی از همسر و فرزندان به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان میپردازند که سختی کار را چند برابر می‌کند اما آن‌ها با عشق تمام به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

قصه معلمی که غُصه‌ دارد…

در این مجال میخواهیم قصه یکی از همین معلمان سرزیمنان را برای شما بازگو کنیم که کمی با زندگی آدم‌های عادی تفاوت دارد و شاید این تفاوت‌ها موجب شده که ما در همین اول قصه، او را “معلم ایثارگر” بنامیم.

عاطفه شکری از معلمان فریدونکناری است که چه در زمانی که کرونایی وجود نداشت و چه هم‌اکنون که سایه کرونا بر سر مدرسه و کلاس و معلم و دانش‌آموز سایه افکنده با حجاب کامل تدریس می‌کند و عاشقانه پای تعهدش ایستاده است.

اما زندگی عاطفه‌ی قصه ما، غُصه‌هایی دارد که شما را دعوت می‌کنیم این گفت‌وگو را بخوانید تا با یک نمونه از معلمان خوب کشورمان بیشتر آشنا شوید.

“عاطفه” زنی که اسمش را تجلی بخشید

این معلم خود را اینگونه معرفی می‌کند: عاطفه شکری هستم، آموزگار کلاس دوم ابتدایی، ۱۱ سال سابقه کار در هنرستان و دو سال سابقه حق‌التدریسی در پایه ابتدایی مدرسه روستای بزرگ بیشه محله فریدونکنار را دارم.

وی درخصوص مشکلاتی که بیماری کرونا برای تدریس و تحصیل به وجود آورده است، اظهارکرد: در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا باتوجه به اینکه دانش‌آموزان با شیوه تحصیل مجازی آشنا نبودند مشکلات زیادی پیش روی ما بود و بسیاری از دانش‌آموزانی که در سطح متوسط و بالای فراگیری قرار داشتند با ضعف تحصیلی رو به رو شدند.

شکری خاطرنشان کرد: اما رفته رفته دانش‌آموزان و معلمان با بسترهای مجازی بیشتر آشنا شدند و در سال جاری توانستیم به اهداف آموزشی که داشتیم برسیم.

این معلم که باتوجه به ارزیابی‌های صورت گرفته به‌عنوان معلم نمونه شهرستان فریدونکنار انتخاب شده با اشاره به عوامل ایجاد انگیزه برای تلاش‌هایی که انجام می‌دهد گفت: بنده خودم صاحب فرزندی هستم که هم سن دانش‌آموزان من است و احساسم این است که تمامی دانش‌آموزان از فرزندانم هستند و همانگونه که من از معلم فرزندم انتظار دارم تا او را از نظر آموزشی و پرورشی به حد مناسبی رشد دهد، بنده هم به‌عنوان معلم باید تمام تلاشم را برای شاگردان انجام دهم.

وقتی بیماری سخت فرزند، مادر را از تعهدش بازنمی‌دارد

خانم شکری که فرزندش از سال گذشته دچار یک بیماری صعب‌العلاج شده و همین موضوع زندگی و کار او را با چالش مواجه کرده در ادامه افزود: شهریور ماه سال گذشته سال تحصیلی آغاز شد و معلمان تا آذر ماه در مدرسه حضور پیدا می‌کردند اما بنده باتوجه به اینکه فرزندم دچار یک بیماری سخت و ناگهانی شد پس از یک هفته دیگر نتوانستم در مدرسه حاضر شوم.

وی که با بغض فروخورده‌ای صحبت‌های خود را ادامه می‌داد با بیان شرایط سختی که به دلیل بیماری فرزندش با آن درگیر شده بود یادآورشد: آنقدر شرایط بد بود که ما به مدت‌های طولانی پنج تا هشت روز باید در بیمارستان حضور پیدا می‌کردیم و این موضوع چالشی سخت را برای من رقم زد چراکه نگران تحصیل دانش‌آموزان بودم.

این معلم که از اینجای ماجرا ما به او لقب “معلم ایثارگر” را می‌دهیم درخصوص نحوه تدریس برای دانش‌آموزان باتوجه به شرایط سخت پیش رو گفت: با توکل بر خدا و با حمایت‌های مدیر مدرسه و باتوجه به تعهدی که داشتم تمام تلاشم را به‌کار بستم و حتی در زمانی که بیمارستان بودم به صورت مجازی فیلم‌های تدریس را در گروه بارگذاری می‌کردم تا دانش‌آموزان تکالیف خود را انجام دهند و برای من بفرستند.

حقوق کم حق‌التدریسی زندگی را سخت می‌کند

خانم شکری با اشاره به مشکلات پیش روی معلمان حق‌التدریس خاطرنشان کرد: درحالی که هزینه زندگی بسیار افزایش پیدا کرده اما حقوق معلمان حق‌التدریس بسیار پایین است که ما انتظار داریم مسئولان فکری به حال این موضوع کنند.

وی تصریح کرد: بنده از سال ۸۷ دو سال به‌عنوان نیروی خرید خدمات بودم و پس از آن هیچ عضویتی نداشتیم و هم‌اکنون دو سال به‌عنوان حق‌التدریس هستم که مشخص نیست تا چه زمانی باید این وضعیت ادامه داشته باشد.

این معلم ایثارگر با اشاره به میزان حقوقی که دریافت می‌کند، گفت: ما باید در هفته ۲۴ ساعت کلاس آموزشی داشته باشیم تا در ماه حدود دو میلیون تومان حقوق دریافت کنیم.

خانم شکری همچنین با گلایه از وضعیت سرعت اینترنت خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه مشخص نیست وضعیت بیماری کرونا تا چه زمانی ادامه دارد و به احتمال زیاد در سال تحصیلی جدید هم با این چالش رو به رو خواهیم بود نیاز است که مسئولان مربوطه وضعیت سرعت اینترنت و سامانه شاد را تقویت کنند تا دانش‌آموزان و معلمان برای تحصیل و تدریس دچار مشکل نشوند.

با تدریس به آرامش میرسم…

میرحسن صفری مدیر مدرسه شهید فضلی روستای بزرگ‌بیشه‌محله فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص وضعیت خانم شکری اظهارکرد: با آغاز سال تحصیلی گذشته که در نیمه شهریور ماه ۹۹ مدارس بازگشایی شد و پس از چند هفته از شروع کلاس‌ها ما متاسفانه باخبر شدیم که فرزند خانم شکری دچار بیماری سختی شدند.

وی خاطرنشان کرد: با شرایط پیش آمده طی تماسی که خانم شکری با ما داشتند اعلام کردند که بنده به هیچ عنوان شرایط حضور در کلاس را ندارم و چون به‌عنوان حق‌التدریس هستم می‌خواهم انصراف دهم اما طی جلسه‌ای که با خانواده‌های دانش‌آموزان داشتیم آن‌ها اعلام کردند که ما حاضریم که تمامی کلاس‌ها به‌صورت مجازی باشد اما همچنان خانم شکری معلم فرزند ما بماند.

این مدیر مدرسه تصریح کرد: من زمانی که فعالیت‌های خانم شکری را در گروه مجازی مشاهده می‌کردم متوجه شدم که ایشان از همان بیمارستان و در کنار فرزندشان درحال تدریس برای دانش‌آموزان هستند که این موضوع به واقع قابل ستایش است چراکه هر فردی نمی‌تواند در این شرایط که فرزندش با بیماری سختی دسته و پنجه نرم می‌کند به کار تدریس بپردازد.

صفری ادامه داد: ما برای اینکه شرایط را برای خانم شکری تسهیل کنیم از ایشان خواستیم تدریس را متوقف کنند و به امورات فرزندشان رسیدگی کنند اما ایشان در جواب به ما گفتند که “من زمانی که تدریس می‌کنم به آرامش می‌رسم و حس نمی‌کنم که یک فرزند دارم بلکه احساسم این است که دارای ۲۰ فرزند هستم و اینگونه با مشکلاتم راحت‌تر کنار می‌آیم”.

“معلم ایثارگر” واژه‌ای شایسته برای بانوی نمونه

رقیه رحمانی راهبر آموزشی و پروشی فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: بنده به‌عنوان بازدید کننده و ناظر به‌صورت ماهانه در کلاس‌های معلمان حضور پیدا می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که در گروه آموزشی خانم شکری حضور پیدا کرده بودم و مشاهده کردم که ایشان با شرایط ویژه‌ای که دارند و به دلیل بیماری فرزندشان در بیمارستان به‌سر میبرند اما از همانجا درحال تدریس دانش‌آموزان هستند به ایشان افتخار کردم و مجاب شدم که وی را به‌عنوان معلم ایثارگر شهرستان فریدونکنار معرفی کنم.

راهبر آموزشی و پرورشی فریدونکنار تصریح کرد: نکته جالب توجهی که در تدریس خانم شکری وجود داشت این بود که ایشان با انگیزه و انرژی زیاد در محیط بیمارستان فیلم‌های آموزشی خود را ضبط می‌کردند و به بهترین روش تدریس را انجام می‌دادند.

به گزارش بصیرنیوز، امیدواریم مسئولان بالادستی، معلمانی که در هر شرایطی دست از تعهد خودشان برنمی‌دارند و اینچنین ایثارگرانه و عاشقانه برای دانش‌آموزان فداکاری می‌کنند را مورد حمایت خود قرار دهند و با تغییر وضعیت از حق‌التدریسی به استخدامی گام کوچکی را برای جبران تلاش‌های آن‌ها بردارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا