شب گذشته صورت گرفت

تماس تلفنی بان کی‌مون با ظریف/ هیچ پیش‌شرطی را برای حضور در ژنو ۲ درباره سوریه نمی‌پذیریم

به گزارش بصیر به نقل از فارس، محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سنگال از تماس تلفنی شب گذشته بان کی مون دبیر کل سازمان ملل با وی خبر داد و گفت که جمهوری اسلامی هیچ پیش شرطی را برای حضور در ژنو ۲ نمی پذیرد.

 

ظریف افزود: اگر دعوت از ایران بدون پیش شرط صورت بگیرد جمهوری اسلامی در این مذاکرات شرکت می‌کند.

 

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره تفاسیر مختلف از برنامه اقدام مشترک، عنوان کرد: توافق انجام شده بین ایران و ۱+۵ تحت عنوان برنامه اقدام مشترک که در ۲۴ نوامبر در ژنو تصویب و به توافق رسید، یک متن مشخص است و ما این متن مشخص را بلافاصله پس از توافق به زبان اصلی یعنی زبان انگلیسی و هم ترجمه فارسی آن در اختیار عموم قرار دادیم، چون هیچ چیزی برای پنهان کردن در توافق ایران و ۱+۵ وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه توافقات بعدی توافقات شفاهی است که به صورت متن تقریر توافق شفاهی NonPaper تدوین شده و به دلیل اینکه توافق شفاهی است برای پخش نبوده بلکه برای اجرا بوده، عنوان کرد: این متن هم در اختیار تمامی مسئولان ذیربط جمهوری اسلامی به زبان انگلیسی و فارسی قرار دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه برای ما هیچ نگرانی از انتشار این متن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تنها متنی است که قرار است متن نباشد بلکه قرار است تفاهم شفاهی باشد، فقط تدوین مکتوب تفاهم شفاهی برای اجراست.

ظریف اضافه کرد: متاسفانه برخی کشورها به دلایل داخلی از ابتدا سعی کردند به جای پخش کردن سند اصلی چیزهای دیگری را پخش کنند. روز اول Factsheet پخش شد و دیروز و پریروز نیز متنی به عنوان خلاصه توافق پخش شد.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد که آنچه برای ایران مهم است ادامه اجرای توافق ژنو است و ما متعهد به اجرای آن هستیم و از ۲۰ ژانویه این توافق را اجرا می کنیم.

 

ظریف اضافه کرد از ۲۰ ژانویه نیز ‌آمادگی داریم که مذاکرات برای رسیدن به راه حل جامع را آغاز کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا