تأکید هند بر پایبندی به حمایت از حق هسته‌ای ایران

به گزارش بصیر به نقل از رجانیوز، «سلمان خورشید» همچنین روز جمعه (۲۸ فوریه، ۹ اسفند) در دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران، در دهلی‌نو از روند اجرای توافق‌ موقت هسته‌ای میان تهران و گروه ۱+۵ استقبال کرد.

تهران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا به علاوه‌ی آلمان (گروه ۱+۵) ، ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی در تلاش برای برون رفت از بن‌بست ناشی از ابهامات غرب درباره‌ی برنامه‌ی انرژی هسته‌ای ایران در شهر ژنو سوئیس به توافق موقت دست یافتند.

اجرای این توافق هسته‌ای از بیستم ژانویه ۲۰۱۴ آغاز شده است.

دور اخیر مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش کشور مهم جهان بیستم فوریه ۲۰۱۴ میلادی در وین، پایتخت اتریش، به پایان رسید.

نمایندگان تهران و گروه ۱+۵ هفدهم مارس در ادامه تلاش‌ برای دستیابی به یک توافق نهایی جهت حل کامل مناقشه‌ی ده ساله بر سر برنامه‌ی انرژی هسته‌ای ایران، در شهر وین اتریش دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

وزیر امور خارجه‌ی هند در اظهارات اخیر خود همچنین ایران را کشوری با نفوذ در منطقه دانست که می‌تواند به صلح و ثبات در منطقه کمک کند.

وزیر خارجه‌ی ایران نیز در این دیدار بر اهمیت تقویت همکاری میان تهران و دهلی‌نو در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تاکید کرد.

ظریف همچنین افراط‌گرایی و خشونت را از جمله چالش‌های کشورهای منطقه دانست و همکاری نزدیک‌تر را برای رویارویی با این ‌گونه مشکلات خواستار شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در سفر دو روزه‌ی خود به هند که به دعوت همتای هندی وی صورت گرفت، با مقامات عالی‌رتبه‌ی این کشور دیدار و درباره مسائل مختلف بحث و تبادل نظر کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز گسترش همه‌جانبه‌ی روابط با هند را از جمله اولویت‌های سیاست خارجی تهران دانسته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا