مدگرایی خوب است یا بد؟

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز، امروزه جوانان با گسترش وسایل ارتباط جمعی و استفاده از اینترنت و شبکه‎های ماهواره‎ای ارتباط گسترده‎ای با جوامع و فرهنگ‎های گوناگون پیدا کرده‎اند و موقعیت آن‎ها در فهم ارزش‎ها و باورها و انتخاب هنجارهای مطلوب، پیچیده‎تر و مشکل‎تر شده است.

زمینه‎های موجود باعث شده تا جوانان و نوجوانان به رفتارها و هنجارهای متضاد با جامعه روی آورند.

تا زمانی که زیرساخت‎های شخصیت ما مبتنی بر الگوهای فرهنگ اصیل این مرز و بوم شکل نگیرد آرایش ظاهر و تقلید از مدها و الگوهای دیگران جز بحران هویت و دور شدن از اصالت فرهنگی خود نتیجه‎ای در پی نخواهد داشت.

یک روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور در این باره می‎گوید: انسان ذاتاً طالب زیبایی است و پیروی کردن از مد چیز بدی نیست اما جامعه و رسانه‎های جمعی باید به آن جهت دهند.

بنفشه حسنوند گفت: جوان در مرحله‎ای است که از نظر روان ‎شناختی ظاهرش بسیار برایش اهمیت دارد و نسبت به سایر ارزش‎ها برایش در اولویت است.

وی ادامه داد: این اولویت باعث می‎شود که به سمت بسیاری از مدها گرایش پیدا کند و طبیعی است که هر مدی زیباتر باشد برایش جذاب‎تر است.

حسنوند تصریح کرد: وظیفه نهادهای فرهنگی و رسانه‎های جمعی است که هویت این مدها را برای جوانان شناسایی کنند و به آن‎ها بگویند که هر مدی نشان‎دهنده ویژگی چه نوع اشخاصی است؟

وی ادامه داد: جوانانی که به سمت گرایش‎های ظاهری خاصی تمایل پیدا می‎کنند از شناسنامه مد و دیدگاهی که پشت آن مد است آگاه نیستند.

حسنوند اضافه کرد: اگر آگاه‎سازی صورت گیرد و جوان از انحراف‎های رفتاری پشت پرده مد مطلع شود چه بسا مدی را که قبلاً استفاده می‎کرده کنار بگذارد و مدهای ساده‎تری را انتخاب کند.

این استاد روانشناسی گفت: اگر طراحان مدل لباس دست به نوع ‎آوری زده و تلفیقی از مذهبی بودن و جذابیت و استفاده از رنگ‎های شاد و متنوع را برای لباس جوانان ایجاد کنند که با گرایشات مذهبی‎مان در تضاد نباشد و مناسب فرهنگ ایرانی باشد، بسیار کمک‎ کننده است.

وی ادامه داد: ما باید برای علاقه جوانان در مقابل این همه تبلیغات و مدل‎هایی که در برنامه‎های شبکه‎های ماهواره‎ای مختلف وجود دارد پاسخی داشته باشیم و مدل‎هایی را به آن‎ها ارائه دهیم که در عین آنکه جذاب هستند مناسب با فرهنگ دینی و مذهبی‎مان نیز باشند.

وی افزود: وقتی ما روی طراحی مدل لباس‎هایمان کار نکنیم رسانه‎های کشورهای غربی مدل‎های خود را به جوانان ما ارائه می‎دهند و آن‎ها نیز به سمت مدهای غربی گرایش پیدا می‎کنند.

این استاد روانشناسی نقش خانواده‎ها را در آگاه کردن جوانان بسیار مؤثر دانست و گفت: اگر خانواده‎ها به ‎عنوان یک مشاور آگاه و کنترل‎کننده در کنار جوانان باشند می‎توانند بر روی انتخاب آن‎ها تأثیر‎گذار باشند.

وی خاطرنشان کرد: شاید بسیاری از جوانانی که به سمت مدهای غربی روی می‎آورند خانواده‎هایشان از دیدگاه منفی در پس آن مد آگاهی نداشته باشند.

امام جمعه سلسله نیز در این باره گفت: انسان در انتخاب غذای جسمش اول به این نکته توجه می‎کند که آیا این غذا با مزاجش سازگاری دارد یا نه؟

حجت‎الاسلام سید سجاد موسوی ادامه داد: در واقع عقل حکم می‎کند که انسان در مورد خوردنی‎ها و آشامیدنی‎ها دقت کامل داشته باشد.

وی افزود: در زندگی اجتماعی نیز رفتار و کردارهای اجتماعی بر رفتارهای فردی تأثیرگذار است.

حجت‎الاسلام موسوی تصریح کرد: ما مسلمان هستیم و در جامعه‎ای مذهبی زندگی می‎کنیم، بنیان خانواده‎هایمان نیز دینی است پس باید از الگویی پیروی کنیم که متناسب با شخصیت و ظرفیت دینی و مذهبی‎مان باشد.

امام جمعه سلسله ادامه داد: دین اسلام به ما گرا داده که الگو و اسوه انتخاب کنید تا به هدف خود برسید، سیره ائمه(علیهم‎السلام) و روش زندگی آن‎ها را انتخاب کنید.

وی افزود: «و لکم فی رسول‎الله اسوة حسنه»، پیغمبر اسوه و الگو است بروید به دنبال پیغمبر، ائمه(ع) و سیره و روش زندگی آن‎ها را انتخاب کنید و از آن طریق الگوپذیری و پیروی داشته باشید.

حجت‎الاسلام موسوی با بیان اینکه دشمنان اسلام و مسلمین برای دوری جوانان ما از مکتب و مرام‎شان از تأثیرپذیری اجتماعی(مد) بهره می‎گیرند، گفت: نمونه این تأثیرپذیری فتح آندلس است که چگونه غیرمسلمانان بر مسلمانان چیره گشتند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از آسیب‎های مدگرایی غربی مصون و در امان بمانیم باید از آموزه‎ها و الگوهای دینی و مذهبی بهره بگیریم و مهم‎ترین بنیان در این زمینه “خانواده” است.

موسوی اضافه کرد: وقتی یک فرقه و آیین و مرام ساختگی می‎خواهد وارد کشور شود اول از نماد آن فرقه استفاده می‎کنند و در ابتدا نماد آن فرقه وارد زندگی‎ها می‎شود.

امام جمعه سلسله نماد فرقه‎ها را شکل‎های انگشتر، گردنبند، مدل مو، لباس و بسیاری چیزهای دیگر برشمرد و تصریح کرد: وقتی خانواده و جوان با آن نماد و شکل فرقه خو گرفت لاجرم به سمت آن گرایش سیاسی و اجتماعی هم سوق پیدا می‎کند.

حجت‎الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: خانواده مهمترین رکن است و اگر در خانواده آموزه‎های دینی قوت بگیرد ورود مدهای غربی بر جوان تأثیر کمتری خواهد داشت.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان سلسله نیز در این باره گفت: در بخش‎نامه‎ها و صحبت‎هایی که با مدیران آموزشگاه‎ها در مورد مدل لباس دانش‎آموزان داشته‎ایم توصیه شده است که وضع لباس و ظاهر دانش‎آموزان در مدارس باید در حد رعایت شئونات دانش‎آموزی باشد که در یک مملکت اسلامی تحصیل می‎کند.

حجت‎الله امیری ادامه داد: آنچه مسلم است، همه به زیبایی تمایل دارند و این مغایرتی با آموزه‎های دینی ما ندارد اما آنچه ناپسند است تقلید کورکورانه از مدل‎هایی است که به وسیله رسانه‎های غربی و کسانی که پیگیر رواج فرهنگی غربی در کشور هستند ترویج می‎شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بافت مذهبی شهرستان به گونه‎ای است که دانش‎آموزان کمتر به سمت مدگرایی تمایل دارند و این ریشه در اعتقادات دینی و مذهبی دانش‎آموزان و خانواده‎های آنان دارد./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا