چگونگی فرار آلمان از بحران اقتصادی جهان به روایت پروفسور سمیعی

به گزارش بصیر به نقل از سرویس علمی ایسنا، پروفسور سمیعی، در دیدار با دکتر میرزاده ، رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تجربه کشور آلمان در این زمینه، افزود: در سال ۲۰۰۸ که بحران اقتصادی در دنیا بوجود آمد، بسیاری از کشورها در تنظیم بودجه خود با چالش مواجه شدند، به همین خاطر در تمامی بخش‌ها تا ۵۰ درصد بودجه خود را کاهش دادند، در این میان کشور آلمان نیز در تمامی بخش‌ها به جز بخش مربوط به تحقیقات و پژوهش بودجه خود را کاهش داد.

 

پروفسور سمیعی ادامه داد: به همین علت پس از گذشت چند سال تمامی کشورها رکود پیدا کردند اما کشور آلمان تنها کشوری بود که از نظر اقتصادی توانست رشد پیدا کند.

 

رییس بخش جراحی مغز و اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه هانوفر با بیان این که صرف هزینه در امور مربوط به توسعه علم و دانش، نه تنها باعث افزایش قدرت کشور خواهد شد، بلکه توسعه اقتصادی را نیز به همراه دارد، گفت: باید برای مردم ایران تعیین شود که مسئولان دانشگاه آزاد برای ساختن آینده ایران فعالیت می کنند نه این که فقط بخواهند سهمی در آموزش عالی کشور داشته باشند.

 

وی همچنین پیشنهاد داد: مسئولان دانشگاه شرایطی را فراهم کنند که دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلاتشان بتوانند به کارهای پژوهشی خود ادامه دهند.

 

پروفسور سمیعی در ادامه به ارائه راهکارهایی برای توسعه کیفی دانشگاه آزاد پرداخت و گفت: سعی کنید که افراد دانشمند را جذب کنید، دیگر زمان آن گذشته است که ما بخواهیم تنها به موقعیت فعلی خود در کشور نگاه کنیم. امروز زمان آن است به این موضوع بیندیشیم که باید چه کنیم تا در دنیا به کشورهای موفق نزدیک شویم، این موضوع دور از ذهن نیست چرا که ایرانی ها از هوش و ذکاوت بالایی برخوردارند.

 

وی با اشاره به افزایش آمار دانش آموختگان زن در ایران، گفت: طبق آمارها بیش از ۶۰ درصد از پذیرفته شدگان دانشگاه‌ها دختران هستند. این نیرویی است که در گذشته از آن استفاده نمی‌شد.

 

پروفسور سمیعی با طرح این پرسش که چگونه می‌توان در عرض کوتاه‌ترین مدت کیفیت علمی دانشگاه آزاد را به سطح بین المللی برسانیم، گفت: با برخی راه حل‌ها تنها می ‌توان ظاهر مساله را اصلاح کرد و درمان قطعی نیست.

 

وی با اشاره به عدم پایداری مسئولیتها گفت: تغییر و تحولات در مسئولیتهای مختلف موجب می شود که نتوان برنامه ریزی های دراز مدت انجام داد.

 

پروفسور سمیعی با بیان این که باید سطحی را برای فعالیت های علمی و آموزشی در دانشگاه آزاد در نظر گرفت، اظهار کرد: باید سطحی را به عنوان حداقل علم و دانش در نظر بگیریم و کارهای زیر آن سطح را غیر قابل قبول بدانیم تا از این طریق بتوانیم با بهترین سطح‌های علمی در دنیا برابری کنیم.

 

وی همچنین برای بین المللی کردن دانشگاه آزاد اسلامی طرحی را ارائه داد و گفت: پیشنهادم این است که در تهران یک تیم مدیریت تشکیل شود تا این افراد گزارش دقیقی درباره وضعیت رشته‌ها و استادان آن رشته به ما ارائه دهند.

 

پروفسور سمیعی با بیان این که می‌توان عنوان استاد وابسته دانشگاه آزاد اسلامی را به دانشمندان و متخصصان دیگر کشورها اهدا کرد، افزود: دانشگاه آزاد از این طریق می تواند یک دانشگاه به صورت مجازی و بین المللی ایجاد کند.

 

وی در ادامه افزود: ما برای هر رشته‌ای فردی را انتخاب می کنیم که مورد اعتماد و احترام همه بوده و به آنها عنوان استادی دانشگاه آزاد را با مسئولیت می دهیم. مسئولیت آنها این خواهد بود که در عرض کوتاه ترین مدت تربیت تیم هایی که در دانشگاه های مختلف داریم را برعهده گرفته و به آنها راهکارهایی برای انجام تحقیقات مورد توجه دنیا ارائه دهد.

 

پروفسور سمیعی همچنین گفت: البته کارهای فوری که موثر باشد نیز وجود دارد، می توان ترتیبی اتخاذ کرد که هر سال سمپوزیومی برای تبادل اطلاعات و دانش برگزار شود اما این موضوع باعث تحول و رشد علمی نخواهد شد.

 

در این دیدار که طی آن قرارداد همکاری علمی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی هانوفر آلمان نیز به امضا رسید، دکتر میرزاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که تیم بسیار توانمندی در حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی توسط دکتر لاریجانی دعوت به همکاری شده‌اند، گفت: در این تیم دانشمندان برجسته علوم پزشکی حضور دارند که یکی از دانشمندان شاخص این مجموعه پروفسور مجید سمیعی، برگزیده ویژه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی است.

 

وی ادامه داد: ما قول داده بودیم که در جهت توسعه کیفی دانشگاه آزاد اسلامی در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه پزشکی اقدام کنیم و امروز خوشحالم که با حضور پروفسور سمیعی و دیگر دانشمندان برجسته این حوزه اولین قدم تعالی بخش حوزه پزشکی برداشته می‌شود.

 

میرزاده با بیان این که ردیف بودجه مستقلی برای توسعه علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده است، افزود: افزایش تولید علم در حوزه پزشکی باعث ارتقای خدمات پزشکی نیز خواهد شد.

 

میرزاده ضمن قدردانی از دکتر لاریجانی به خاطر برنامه‌های هدفمند در حوزه علوم پزشکی گفت: دکتر لاریجانی برای انجام هرگونه فعالیت در حوزه علوم پزشکی اختیار تام دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا