آیت‌الله مهدوی کنی در پانزدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری

اقتصاد مقاومتی با شعار درست نمی‌شود/ دستگاه دیپلماسی از خط قرمز‌ها عبور نکند

به گزارش بصیر،  آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان در پانزدهمین اجلاس خبرگان دوره چهارم که صبح امروز (سه‌شنبه) در محل مجلس قدیم برگزار شد با اشاره به رسالت اعضای خبرگان به بررسی بحث‌های داخلی کشور پرداخت و اظهار داشت: به یاد داریم که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال ۹۲ شعار حماسه سیاسی و اقتصادی را مطرح کردند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی ادامه داد: پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و تشدید تحریم‌ها از طرف غربی‌ها این حماسه اقتصادی به اقتصاد مقاومتی تفسیر و برنامه‌ریزی و به دولت ابلاغ شد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش مجلس خبرگان در صیانت از جایگاه رهبری تصریح کرد: ما لازم می‌دانیم که تاکید کنیم شعارها و برنامه‌های اصولی که ابتدای هر سال از سوی مقام معظم رهبری مطرح می‌شود نباید صرفا به برنامه‌های معمولی و همایش‌ها محدود شود.

وی ضمن انتقاد از بسنده کردن رسانه‌ها به پیگیری شعارهای مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ها و همایش‌ها افزود: این در حالی است که خرج زیادی برای اینگونه موارد هزینه می‌شود.

آیت‌الله مهدوی‌کنی ابراز امیدواری کرد: برنامه‌ای که دولت، مجلس و قوه قضائیه بر آن تاکید کرده‌اند و رهبری نیز با دعوت از روسای سه قوه بر آن تاکید داشتند به صورت عملی و اجرایی دنبال شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تفسیر از اقتصاد مقاومتی این است که خود را متکی به خارجیان نکنیم گفت: البته این متکی نبودن به خارجی‌ها به این معنا نیست که نیاز به آنها ندارم چراکه همه ملت‌ها وابسته‌اند و بسیاری از مسائل در اثر همین روابط است که توسعه می‌یابد و پیشرفت می‌کند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی ادامه داد: این تصور که «دستی از خارج بیرون آید و کاری کند» سبب می‌شود دشمن به سیاست نادرست خود امیدوار شود.

وی امکانات و سرمایه‌های اجتماعی، مالی انسانی علمی آموزشی و دانشگاهی و علما را سرمایه‌هایی بزرگ برای کشورمان عنوان و تصریح کرد: ملت ما در طول این ۳۵ نشان داد که علاقه‌مند به پیشرفت استقلال و آزادی کشور و عدم دخالت بیگانگان است بنابراین دولت و قوای دیگر با این سرمایه‌های عظیم وابستگی به خارج را قطع کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر به یاری خدا بشتابیم خدا به ما کمک خواهد کرد چراکه در بعد و قبل از انقلاب نیز به ما کمک کرده است و قطعا کسانی که در راه خدا جهاد می‌کنند خداوند به آنان کمک خواهند کرد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی با تاکید بر اینکه خواسته خبرگان این است که اقتصاد مقاومتی فقط در حد شعار و نمایش نباشد گفت: تصور می‌کنیم که باز با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شعارها و دعوت از دانشمندان و مسئولان و غیره آغاز شده و مردم نیز به تماشا نشسته‌اند اما اگر در حد شعار اکتفا شود مردم ناامید خواهند شد.

وی ادامه داد: به اعضای مجلس خبرگان و مسئولان تذکر می‌دهم که مسائل را جدی ببینند و البته ما نیز دعاگوی آنان خواهیم شد چراکه دعای علما موثر است.

آیت‌الله مهدوی‌کنی تصریح کرد: تصور بنده این است که رجز خوانی در جنگ مفید است چراکه سبب تقویت روحیه سربازان می‌شود اما در کارهای زیربنایی نباید فقط همه‌چیز به رجز خوانی اکتفا شود.

وی اظهار امیدواری کرد انشاءالله که مسئولان امر، رئیس دولت و همچنین سایر قوا با همکاری و هماهنگی کارهای اجرایی را انجام دهند به گونه‌ای که بیگانگانی که تصور دارند ما به آنان امید بسته‌ایم ناامید شوند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مردم جمهوری اسلامی ایران ۳۵ سال نشان دادند که علیرغم فراز و نشیب‌ها بر آزادی و پیشرفت کشور خود اصرار دارند البته از مردم می‌خواهیم که به دولت کمک کند و همکاری و صبر داشته باشند.

آیت‌الله مهدوی کنی در ادامه سخنان خود به مقوله اسراف اشاره و تصریح کرد: در روزنامه‌ای خواندم که میزان مصرف انرژی در کشور ما به اندازه کشورهایی همچون چین و تمام اروپاست. البته من به محاسبات وارد نیستم اما ما خیلی اسراف‌کار هستیم و علت آن شاید نعمت فراوانی باشد که خداوند به ما داده است و این نعمت‌ها ما را مصرف بار آورده است.

وی ادامه داد: برخی از لامپ‌های کم‌مصرف امروز مورد استفاده بسیاری از ادارات و نهادهای مختلف قرار می گیرد اما متاسفانه می‌بینیم که پس از ساعات پایان کار ادارات همچنان این چراغ‌ها روشن است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: ما در مصرف آب برق و سایر انرژی‌ها اسراف می‌کنیم اگر ملت ۷۵ میلیونی اندازه چین و اروپا مصرف می‌کند نوعی اسراف است چراکه خداوند این اجازه را به ما مسلمانان نداده است.

آیت‌الله مهدوی‌کنی در ادامه سخنان خود با اشاره به تاثیر قناعت در سلامت جامعه گفت: آقای هاشمی‌رفسنجانی نیز در کتاب خاطرات خود آورده بود که نان‌ و پنیر می‌خورد و به وی گفته بودند که مگر رئیس مجلس نیز نان و پنیر می‌خورند. در حالی که ما به عنوان رهبران خبرگان نمایندگان مردم هستیم و امیدوارم که در زمینه اقتصاد مقاومتی مردم نیز تنها از دولت مطالبه نداشته باشند و مردم و دولت در کنار یکدیگر برای تحقق اقتصاد مقاومتی بکوشند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نزدیک شدن آستانه عید نوروز اظهار داشت: همه باید شادی‌های خود را قسمت کنیم تا همه در این ایام خوشحال باشند اما فقیر بودن خواست خدا نیست چراکه اگر چه بین افراد تفاوت وجود دارد اما همه باید در خدمت یکدیگر باشند و فقر معلول ظلم جهل و تنبلی است و نظام اسلامی می‌تواند با اقدامات خود فقر را ریشه‌کن کند.

وی مسئله هسته‌ای را یکی از مسائل مهم جامعه خواند و اظهار داشت: مسئولان دستگاه دیپلماسی باید در حفظ منافع ملت بکوشند و از خط قرمز‌ها نباید عبور کنند چراکه نظام ما نظامی اسلامی است و امیدواریم که در این زمینه با پشتیبانی مردم و رهبری عقب‌نشینی نکرده و ادامه دهیم و خداوند در این زمینه ما را یاری کند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی به مسئله فرهنگی اشاره کرد و گفت: گاهی تصور می‌شود برای پیشرفت در مسائل فرهنگی باید اعلام کنیم که در همه مسائل آزادیم و حریم‌ها را بشکنیم و عده‌ای فکر می‌کنند که کلمه آزادی که در شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی مطرح شده است به معنای آن نیست که هر فردی هرچه می‌خواهد بگوید.

وی با بیان اینکه آزادی نعمت بزرگی است خاطرنشان کرد: همه پیشرفت‌های علمی نیازمند آزادی هستند اما معنای آزادی این نیست که هرفردی هر حرفی را بزند چراکه برخی به دنبال بهانه‌اند اما من فکر نمی‌کنم که چنین روشی شیوه پیامبران و شیوه امام خمینی باشد بنابراین حریم‌ها باید حفظ شود.

رئیس مجلس خبرگان با بیان اینکه برای پیشرفت‌های علمی آزادی نعمت بزرگی است اظهار داشت: برخی چیزهایی می‌نویسند حریم‌ها را می‌شکنند و تخلف می کنند در حالی که مسئولین نیز نسبت به این امر توجه دارند و در زمانی که سلمان رشدی به مقدسات کشورمان اهانت کرد امام خمینی او را مهدورالدم نامید و گفتند ما خجالت نمی‌کشیم و سکوت نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: این گونه توهین‌ها در مسائل داخلی نباید به وجود بیاید من فکر می‌کنم مسئولان نیز نسبت به این عمل اتفاق نظر دارند که حریم‌ها نباید شکسته شود.

آیت‌الله مهدوی‌کنی به موضوع گشت ارشاد اشاره کرد و گفت: یک مسئولی نزد من آمد و گفت بهتر است گشت ارشاد را کنار بگذاریم که من در پاسخ او گفتم اگر گشت ارشاد را مصلحت نمی دانید چرا اعلام می‌کنید چراکه عده‌ای به دنبال بهانه هستند که مسئول این کشور این حرف‌ها را زده است که البته این موضوع برای دوره‌ آقای روحانی نیست.

رئیس مجلس خبرگان با اشاره به تقارن ایام نوروز و ایام فاطمیه اظهار داشت: کسی رفت‌و آمد را نهی نمی‌کند اما مثلا شیعیان حریم‌هایی را پاس می دارند بنابراین همانگونه که در ۳۵ سال انقلاب به این امر توجه شده است مردم باید به این امر توجه کنند.

وی با بیان اینکه همه باید به مسلمین جهان کمک کنند اظهار داشت: اکنون شاهد هستیم که در ملت‌های اسلامی نظیر سوریه، لبنان و دیگر ملت‌های منطقه مسلمانان کشته می‌شوند که ما به عنوان مجلس خبرگان از این امر برائت می‌کنیم.

رئیس مجلس خبرگان تشکر از مردم برای حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار داشت: مردم امسال نیز همچون سال‌های گذشته در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کردند و پایبندی خود را بر آمارهای انقلاب اسلامی نشان دادند.

وی در پایان بخش‌هایی از منشور روحانیت امام خمینی (ره) را قرائت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا