داعش مساجد و زیارتگاه‌های شمال سوریه را ویران کرد + تصاویر

به گزارش بصیر به نقل از  فرهنگ نیوز ، عناصر گروه موسوم به “دولت اسلامی در عراق و شام” حدود یک ماه قبل به شهر کرد نشین “تل معروف” در شمال سوریه حمله کردند.عناصر داعش پس از یورش به این شهر، مساجد و زیارتگاه‌های آن را به بهانه صوفی بودن آنها ویران کردند.
 
روزنامه “المرصد” خاطرنشان کرد: در شهر “تل معروف” چندین اثر تاریخی دینی و مزار و یک دانشکده علوم اسلامی و آموزش زبان عربی وجود داشت. به صورتیکه قبل از آغاز جنگ در سوریه، این شهر یکی از مراکز تعلیم دانشجویان سوری و غیر سوری بود.
 
همه آثار این شهر توسط “محمد مطاع الخزنوی” از کردهای صوفی ترکیه ساخته شده بود که در دوران جنگ جهانی دوم برای زندگی به سوریه مهاجرت کرد.
 
“محمد عصام” پژوهشگر علوم تاریخی در شهر “تل معروف” است که نزدیک مسجدی زندگی می‌کرد که به دست عناصر داعش تخریب شد.
 
عصام گفت: عناصر مسلح شبانه وارد شهر شدند و پیش از صبح به مسجد حمله کردند. من آنها را از داخل خانه خود زیر نظر داشتم. آنها عبارتهایی توهین آمیز را روی در و دیوار مسجد نوشتند، و پس از آن مسجد و حتی نسخه‌های قرآن داخل مسجد را به آتش کشیدند.
 
عصام با اشاره به مزاری که در ۹۰۰ متری این مسجد قرار دارد، اظهار داشت: پس از آن صدای انفجار شنیدم و متوجه شدم که عناصر مسلح در حال استفاده از سلاح سنگین هستند. بعد از آنکه آنها شهر را ترک کردند، از خانه خارج شدم و دیدم که آنها با مسجد و آن زیارتگاه چه کردند.
 
عصام تأکید کرد: من صوفی نیستم ولی به عنوان یک شهروند سوری و پژوهشگری که همه آثار و مساجد صوفی کشور را می‌شناسد، تأکید می‌کنم که این حوادث فقط در شهر “تل معروف” روی نداده است.
 
شهر تل معروف در استان “حسکه” قرار دارد، و یکی از صحنه‌های درگیری عناصر داعش و نیروهای دفاعی کرد سوریه بوده است.
 
عناصر داعش علاوه بر تخریب مساجد، به خانه‌ها و مغازه‌های این شهر نیز حمله و دارایی‌های شهروندان را غارت کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا