شرب خمر و توزیع سی‌دی‌های مستهجن در مدارس/معلمانی که مشتری دانش‌آموزان هستند

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، با فراگیر شدن آموزش وپرورش در دنیا و مشخص شدن نقش اساسی آن در توسعه همه جانبه جوامع، سرمایه گذاری در آن نسبت به سایر بخش ها اهمیت  بیشتری پیدا کرده به نحوی که هم دولت ها به آن توجه داشته و هم مردم از آن استقبال نموده اند.

مدرسه از مهم ترین نهادهاى اجتماعى، تربیتى و آموزشى و اصلى ترین رکن تعلیم و تربیت است که به منظور تربیت صحیح دانش آموزان در ابعاد دینى، اخلاقى، علمى، آموزشى، اجتماعى و کشف استعدادها و هدایت رشد متوازن روحى و معنوى و جسمانى آنان براساس اهداف مصوب دوره هاى تحصیلى و برابر ضوابط و دستورالعمل هاى وزارت آموزش و پرورش تأسیس و اداره مى شود. انتقال ارزش هاى اساسى جامعه در کانون اصلى توجه نظام آموزشى قرار دارد، به گونه اى که مدرسه دانش آموزان را متعهد مى سازد ارزش هاى جامعه را درونى سازند.
 
اما معلم از ارکان اصلى مدرسه است. الگوهاى رفتارى معلم در برابر دانش آموز، عبارت است از: رفتار دوستانه، ارتباط متقابل، کمک به دانش آموزان، تمجید از پاسخ هاى صحیح دانش آموزان. همچنین معلم نقش مهمى به عنوان ارزیابى کننده دانش آموزان بر عهده دارد. همچنین توانایى دگرگونى برنامه درسى را نیز دارد.
 
شهید ثانى در کتاب منیه المرید، درباره ویژگى هاى معلم چنین مى نویسد: «معلم باید داراى خلوص نیت باشد و در جهت هدف هاى الهى و انسانى گام بردارد.» 

معلمان باید رفتارهاى خود را به گونه اى انجام دهند که دانش آموزان آنان را به عنوان الگوى زندگى خود برگزینند.

به دلیل آنکه ارزش ها یکى از عناصر ساختار فرهنگى هر جامعه به شمار مى آیند، تعلیم ارزش ها در مدارس نیازمند آن است که اوضاع حاکم بر نهادهاى اجتماعى با ارزش هاى مورد تعلیم در تناقض نباشد.

توجه به نیازهاى شاگردان از مسائل انکارناپذیر در فرایند تعلیم و تربیت ارزش هاست، اما مطرح کردن نیازهاى شاگردان باید با توجه به نیازهاى جامعه صورت گیرد و براى اینکه این فرایند با موفقیت صورت گیرد باید هدفمند باشد.

انتقال سریع و مؤثر ارزش ها در پیکره مدرسه، همکارى و تعامل مدیران، معلمان، دانش آموزان، اولیا و بهره گیرى از خرد جمعى را مى طلبد. به طور کلى، تعلیم و تربیت ارزشى در سطح محیط هاى آموزشى، نیازمند همراه شدن نوعى تعهد روشن و عملى همگانى است.

البته متاسفانه برخی اخبار از مدارس کشور به گوش می رسد که باید از آن‌ها به عنوان زنگ خطری برای نظام آموزشی و تربیتی کشور یاد کرد.

اخیراً در تعدادی از مدارس یک استان‌های مرکزی کشور تعدادی از دانش‌آموزان اقدام به توزیع مشروبات الکلی و سی‌دی‌های مستهجن در مدرسه های خود می کنند.

گفته می شود برخی از مسئولین مدرسه نیز در جریان این موضوع هستند اما با این دانش آموزان برخوردی نمی‌کنند.

همچنین تعدادی از معلمان مشتری دانش آموزان خود شده‌اند و از آنها خرید می کنند.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که مسئولین آموزش و پرورش تا کنون اقدامی در جهت مقابله با این افراد نکرده اند.

به هر صورت با توجه به نقش اساسی مدرسه در تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان کشورمان و همچنین با عنایت به این نکته که متاسفانه اخباری از این دست پیش تر هم منتشر شده بود به نظر می رسد که باید نهادهای متولی و به خصوص وزارت آموزش و پرورش هر چه سریعتر اقدامات مقتضی را برای جلوگیری از تکرار حوادث این چنینی انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا