عدالت احمدی نژاد یا مساوات روحانی

به گزارش بصیر به نقل از  فرهنگ نیوز ، در حالی رئیس دولت وقت با پرداخت عیدانه ۸۵ هزار تومانی سال ۹۲ به هر ایرانی سیاست های تشویقی افزایش جمعیتی را پیگیری می کرد مردان دولت تدبیر خواسته یا ناخواسته با ارائه سبد کالا به خانواده ها بدون توجه به تعداد نفرات آنها، سیاست های دولت اصلاحات و سازندگی برای کاهش جمعیت کشور یا همان شعار “فرزند کمتر زندگی بهتر را دنبال نمودند.
 
 رهبر معظم انقلاب در سفر استانی سال گذشته خود به خراسان شمالی در جمع مردم شهید پرور این استان با اشاره به اتخاذ برخی سیاست های غلط جمعیتی در کشور، ضمن تائید این موضوع که در اجرای این سیاست ها اشتباهاتی صورت گرفته خواستار تلاش تمامی مسئولان برای مقابله با افزایش پیری جمعیت شدند.
سیاست های کنترل جمعیت از جمله سیاست هایی بود که در دولت های سازندگی و اصلاحات از سوی نهادها و سازمان های اجرایی دولت دنبال می شد و در حوزه های مختلف فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی در این رابطه سیاست گذاری و برنامه های عملی انجام می گرفت.
بر اساس این سیاست گذاری ها در مدارس، مراکز آموزش عالی و بنگاه های تبلیغاتی به عنوان نهادهای فرهنگی آموزشی به تبلیغ شعار “فرزند کمتر زندگی بهتر” می پرداختند و در زمینه اقتصادی هم دولت های گذشته با حذف کوپن فرزندان سوم و چهارم خانواده ها سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر را دنبال می کردند. 
در یکی دو سال اخیر در راستای ترویج افزایش جمعیت و پویایی جامعه از سوی سازمان ها و نهاد های دولتی برخی اقدامات صورت گرفت که اگر چه خالی از اشکال نبودند اما شاید بی تاثیر هم نبود به عنوان مثال در اواخر سال ۹۱ و در آستانه ی عید نوروز رئیس جمهور از تخصیص  مبلغ ۸۵ هزار تومان  به هر نفر و تخصیص ۹۰ هزار تومان به افراد تحت پوشش کمیتۀ امداد امام خمینی به عنوان کمک اقتصادی و عیدانه خبر داد. این کمک به تمام ایرانیان و به ازاء هر نفر پرداخت شد، یعنی خانوادۀ ۲ نفره ۱۷۰,۰۰۰ تومان ، خانوادۀ سه نفره ۲۵۵,۰۰۰ تومان و به همین ترتیب به خانوادۀ ۷ نفره ۵۹۵,۰۰۰ تومان عیدانه پرداخت می شد و در مجموع رقمی حدود ۶,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان به مردم پرداخت شد.
اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و انتقادهای  تندی که نسبت به عملکرد دولت قبل از سوی دولتمردان اعتدال صورت گرفت انتظار می رفت مردم شاهد تحول بزرگی در راستای تغییر سبک زندگی و اجرای سیاست های جدید و کار آمد در این حوزه باشند که شاید کمکی برای جلوگیری از پیر شدن جامعه صورت پذیرد. در اولین اقدام رئیس دولت از تخصیص سبد کالا به خانوارهای ایرانی خبر داد که قرار بود در دو نوبت و در مجموع فقط به ۳۰ میلیون نفر تعلق گیرد آن هم نه به روشی که توسط رئیس دولت دهم اتخاذ می شد.
مردم با انتشار جزئیات تخصیص سبد کالا متوجه شدند سبد کالا سیاست جدیدی نیست بلکه همان مواد غذایی است که در دولت های سازندگی و اصلاحات به روشی که کوپن دریافت می کردند، صورت می پذیرد و تنها فرق آن این است که با کارت ملی می توانند سبد کالا دریافت کنند.
سیاست هایی اقتصادی دولت که قرار بود گداپرور نباشند و کرامت انسانی را هم زیر سوال نبرند همان تقلید از سیاست های خاتمی و هاشمی رفسنجانی بود که نه تنها نمی توانست مشوقی برای سیاست های جدید جمعیتی باشد بلکه مشکلاتی همچون ارائه ی اجناس نامرغوب ، مرغ های آلوده در برخی شهرستان ها ، مرگ تعدادی از شهروندان در سرمای صفه توزیع کالا، صف های طولانی ، توزیع کالاهایی که ماندگاری اندکی از تاریخ تولیدشان باقی مانده بود و… را به همراه داشت و نکته ی قابل تامل این بود که برخی اقشار ضعیف تر جامعه همچون کارگران و روستاییان در مرحله ی اول از دریافت این هدیۀ محروم بودند همچنین در تقسیم این سبد کالا به خانواده های ۱۰ نفره همان قدر برنج و روغن و پنیر تعلق می گرفت که به خانواده های ۲ نفره تعلق داشت! یعنی به همان شیوه توزیع کوپن که به فرزندان سوم و چهارم کوپن تعلق نمی گرفت.
در جمع بندی این گزارش باید یادآوری کرد که  برخلاف آنچه که سال گذشته اتفاق افتاد و هر ایرانی توانست از سوی  دولت به روش عادلانه عیدانه بگیرد که این خود در راستای سیاست های تشویقی برای افزایش زاد ولد بود، دولت جدید با ارائه یک سبد کالا ناقص و مشکل آفرین به خانواده ها بدون توجه به تعداد نفرات آن ها، خواسته یا نخواسته همان سیاست های “فرزند کمتر زندگی بهتر” دولت های سازندگی و اصلاحات را پیگیری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا