پويانماي ‘سربازان خفن بین­‌الملل’+فیلم و تصاویر

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز – انیمیشن سربازان خفن بین‌الملل، یکی از آثاری است که امسال در جشنواره مردمی فیلم عمار برنده جوایزی شد.

مجموعه انیمیشن سه بعدی سربازان خفن بین‌­الملل، اثری در تراز استاندارد­های مثبت کارتون‌­های مطرح جهانی است که ساخت آن امسال توسط شرکت فراسوی ابعاد و به سفارش سازمان هنری رسانه‌ای اوج انجام گرفته است.

نکات غیر کلیشه ای موجود در این انیمیشن عبارتند از مدلسازی شخصیت های سیاسی جهان استکبار و دنیای ارتجاع به شکلی مضحک و نادان و شکستن هیمنه آنها در ذهن مخاطبان (به ویژه کودکان و نوجوانان) ، به سخره گرفتن تاکید غیر عادی قدرت های رسانه ای غرب مبنی بر گسترش روز افزون پدیده تروریسم توسط ملت های مخالف با گفتمان آنان ، طراحی جذاب فانتزی و غیر طبیعی چهره کاراکترهای موجود در این انیمیشن به همراه انجام اعمال و رفتاری بامزه توسط آنها (شبیه مجموعه تیزرهای سه بعدی راهنمایی و رانندگی معروف به سیا ساکتی) که متاسفانه این نکته به ندرت در انیمیشن های ایرانی مشاهده شده است.

جهت ذکر نکات اخلاقی انیمیشن مذکور نیز می توان به نکوهش مقوله ظلم با تمسخر ستمگرانی چون سران جریان استکبار جهانی و تقبیح خوی جنگ طلبی با ارائه تصویری احمقانه از سربازانی که به قصد نجات جهان دور هم جمع شده اند ، با استفاده از پتانسیل های رسانه ای چون انیمیشن اشاره کرد.

طنز این انیمیشن نیز مبتنی بر فاکتورهایی نظیر شکل خنده دار کاراکترهای ساخته شده و رفتار غالباً احمقانه آنها ، دست و پا چلفتی بودن برخی شخصیت ها ، زد و خوردها، رخدادها و حرکات سریع موجود در انیمیشن ، نمایش کاریکاتورگونه از مناسبات دنیای واقعی ، استفاده از دیالوگ های بامزه و همچنین آشکار کردن برخی رفتارهای حقیقی اما مضحک سران کشورهای متخاصم می باشد.

لازم به ذکر است که جذابیت انیمیشن سربازان خفن بین‌­الملل با توجه به طنز موجود در آن ، صداگذاری موثر انیمیشن مذکور ، استفاده از تکنیک سه بعدی ، سوژه های جالب سیاسی/نظامی داستان هر قسمت از مجموعه و فضای فانتزی ایجاد شده در جهان داستانی این اثر ، نسبت به سایر تولیدات رایج انیمیشن کشور تراز بالاتری را شامل حال خود کرده است.

تسلط نسبتاً خوب اعضای گروه محتوایی تیم سازنده بر تحولات سیاسی جهان و استفاده به جا و موثر افراد مذکور از ظرفیت این رسانه (همانند انیمیشن پیام راشل کوری ۲) بر خلاف اکثر تولیدات انیمیشن کشور که متاسفانه حرف های عادی و معمولی که قابلیت مطرح شدن در برنامه های عروسکی تلویزیونی یا فیلم های سینمایی دارند را با ساخت انیمیشن می زنند (نظیر مجموعه انیمیشن های سریالی “قصه ما مثل شد” و “ماجراهای قصه به قصه” و همچنین انیمیشن بلند سینمایی “تهران ۱۵۰۰” که با صرف بودجه ای نسبتاً هنگفت ساخته شد) ، نکته ای بسیار حائز اهمیت و قابل تقدیر است.

جهت اشاره به نقاط ضعف این مجموعه نیز می توان گفت از آنجا که غالب شخصیت های حاضر در انیمیشن ، سران دولت های متکبر دنیا و سربازان آنان می باشند جهت حفظ موازنه مربوط به کشش داستانی اثر مبنی بر تیره و تاریک نبودن همه شخصیت­ها و در نتیجه خاکستری یا حتی سفید نشان دادن برخی از آنها (که البته این مقوله ، نکته داستانی خوبی بوده و نشان دهنده عمق توجه محتوایی تیم داستانی انیمیشن است) ، سازندگان مجبور شده اند نماینده برخی کشورها (مثلاً فرانسه) را در مواردی نسبتاً خیرخواه نشان دهند. از طرف دیگر با توجه به لزوم استفاده از کاراکترهای بامزه در یک انیمیشن جذاب، ممکن است بر خلاف هدف تیم تولید کننده، مخاطب (به خصوص کودکان و نوجوانان) تا حدودی به کاراکترهای سیاسی منفور عرصه جهانی که در همین انیمیشن به شکلی خنده دار مدلسازی شده اند، علاقه مند شود.

در گام بعدی لازم است از جشنواره عمار که در بخش نگاه ویژه و دستاورد فنی امسال خود این مجموعه را برگزیده و مورد تقدیر قرار داد، تشکر نمود.

با توجه به مواضع ضد استکباری برنامه های صدا و سیما و استقبال این سازمان از این قبیل تولیدات به این نهاد توصیه می شود به مناسبت عید نوروز ، شرایط مورد نیاز جهت پخش این مجموعه انیمیشنی از تریبون رسانه ملی (به خصوص شبکه پویا و برنامه کودک و نوجوان شبکه ۲ را فراهم نماید.

در پایان از دست اندرکاران سایت های خبری اینترنتی و همچنین وبلاگ نویسان و کاربران شبکه های اجتماعی و سرویس های اشتراک ویدئو درخواست می شود با پرداختن به نقد و تحلیل سازنده و انتقادی درباره این مجموعه و اشاعه کلیپ های تبلیغاتی مربوط به آن، به رشد روز افزون جوانه های نوظهور این قبیل انیمیشن ها در سطح کشور و جهان کمک کنند.

خلاقیت تیم سازنده و بکر بودن ایده های به کار رفته در مجموعه تولیدی آنان (شاید برای اولین بار در کشور) از جمله دلایلی است که لزوم حمایت رسانه ای از این قبیل آثار را بیش از پیش پر رنگ می کند. به عزیزان تولید کننده این انیمیشن نیز توصیه می شود ضمن ارتقای شاخص های موجود در این مجموعه برای تولیدات آتی و تداوم جوشش نوآوری ها، در مسیری که پیش گرفته اند با جدیت و انگیزه مضاعف به حرکتشان ادامه دهند.

۵۱۰۰۱۵_۸۹۸٫flv | دانلود فیلم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا