مراقب دام عالم نمایان باشید

به گزارش بصیر به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه و عضو حقوقدان شورای نگهبان در نشستی از سلسله جلسات «درسهایی از نهج البلاغه» که شب گذشته چهارشنبه ۱۳ اسفند ماه در مسجد هفتاد و دوتن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، درباره توصیه های امام علی (ع) درخصوص دوری از عالم نمایان کذاب و پیروی از عالمان واقعی پرداخت.  
 
وی گفت: کسانی در بین مردم هستند که از نیاز شما سوء استفاده می کنند و خود را به دروغ عالم معرفی می کنند. این افراد که هیچ نشانی از علم در آنها دیده نمی شود هدفی جز ایجاد دکانی از معنویت و دیانت برای فریب مردم ندارند. آنها برای این موضوع به سراغ فریبکارانی از خود ماهرتر رفته از آنها چیزهایی به قرض می گیرند و به ویترین دکان دغل بازی خود می افزایند تا مردم را به این واسطه فریب دهند. 
 
اسماعیلی افزود: اینان هرگز به سراغ عالمان واقعی نمی روند زیرا که مورد پذیرش واقع نمی شوند.  عالم نماها اگر به سراغ عالم واقعی بروند هرگز دست به فریب مردم نمی زنند زیرا که هیچ عالم حقیقی به آنان چنین چیزی را نمی آموزد. این شیادان معمولا به سراغ کسانی شیادتر از خود می روند تا مهارت کافی برای فریب بیاموزند. 
 
وی در ادامه به فراز دیگری از نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) در خطبه اول نهج البلاغه می فرماید در زمان پیامبر(ص) شدت و وخامت اوضاع به حدی بود که مردم متفرق و جدا از هم بودند و جهالت بسیار در بین ایشان حاکم بود. هر کس به دنبال هوا و هوس خویش بود و هیچ کس با دیگری نقطه اشتراکی نداشت. قوم ها و قبیله ها پراکنده و دور از هم بودند. در آن زمان خدا را به بندگانش تشبیه می کردند و نامهای خدا را بر روی بتهایشان می گذاشتند. در این زمان بود که خداوند پیامبر را برای هدایت و نجات بشر از جهالت و ضلالت برانگیخت. خداوند رسولش را بر انگیخت تا نورانی کند زمین را بعد از آن که ضلالت همه جا را فراگرفته بود و جهالت زاییده شده بود.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه جهالت به معنای نادانی است و ضلالت به معنای انحراف، تصریح کرد: اگر انسان بخواهد رستگار شود و به مقصد خلقت خود برسد دو انتخاب صحیح و درست خواهد داشت و در غیر این صورت مطمئنا به تباهی خواهد رسید. ابتدا هدف را بشناسد و در ادامه، مسیر رسیدن به هدف را درست بشناسد. اگر کسی بتواند این دو کار را درست انجام دهد رستگار خواهد شد. اگر شخصی مقصد را بشناسد ولی راه را اشتباه برود دچار ضلالت شده و اگر هدف را گم کند، دچار جهالت شده است. امام حسین (ع) جانش را فدا کرد تا انسان را از جهالت و ضلالت نجات دهد. 
وی افزود: در روز قیامت زنها و مردان فریب کار از مومنان می خواهند که صبر کنند تا از نور آنها راه را بیابند زیرا که جهل و نادانی چشمانشان را کور کرده و جز تاریکی چیزی نمی بینند. عالم نمایان در این دنیا کارشان اقتباس کردن است تا بتوانند با فریب و دروغ نشانه های ایمان را فراهم کنند.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان سپس هشدار داد: مراقب دام این شیادان باشید زیرا که این عالم نماها کارشان گذاشتن دام بر سر راه مردم است تا فریبشان دهند و گرد خود جمع شان کنند. ابزار این عالمان دروغین فریب و ریاکاری است. عالمان واقعی جانشینان پیامبران و امامان هستند زیرا که عالم واقعی وجود خود را برای مردم می داند در صورتی که عالم نماها مردم را برای وجود خود.
 
اسماعیلی سخن خود را با ذکر آیه ۲۰ سوره حج به پایان برد که می فرماید: “ای مردم از دو چیز اجتناب کنید اول بتها و دوم دروغ گفتن.”
 
جلسه درس هایی از نهج البلاغه، چهارشنبه هر هفته پس از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی به نشانی پائین تر از میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی پور برگزار می شود و شرکت در آن برای عموم علاقه مندان آزاد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا