گزارش گردشگری بصیر از شهر برنج و ماهی

بصیر/

گزارش گردشگری بصیر از شهر برنج و ماهی

سواحل بکر و بازارهای پررونق فریدونکنار آماده میزبانی از مسافران نوروزی

فریدونکنار از سمت شمال به دریای خزر و از سمت شرق به شهرستان بابلسر و از جنوب به شهرستان آمل و از غرب به شهرستان محمود آباد محدود می شود.

این شهر در استان مازندران و برروی جلگه پست و ساحلی جنوب دریای خزر قرار گرفته است. فریدونکنار به واسطه قرارگیری در مسیر شاهراه شرق به غرب و بالعکس استان مازندران و واقع شدن در یکی از بهترین نقاط ساحلی دریای خزر و همچنین به دلیل فاصله مناسب با شهر بابلسر، محمود آباد، بابل، آمل و ساری و تهران از موقعیت مناسب جغرافیایی برای توسعه برخوردار است.

در حال حاضر تراکم موجود در فریدونکنار کمتر از ۶۵٫۶ نفر دئر هکتار می باشد، شهرستان فریدونکنار به شهر فریدونکنار و به دو بخش به نام های مرکزی و دهفری تقسیم می شوند.

جمعیت کل شهرستان طبق آخرین آمار مرکز بهداشت شهرستان فریدونکنار ۵۵۶۴۵ نفر می باشد که ۲۸۱۰۳ نفر مرد و ۲۷۵۴۲ نفر آن زن هستند.

وضعیت اقلیمی

وضعیت آب و هوایی این شهر مانند دیگر نقاط شمال کشور معتدل می باشد و دما در گرمترین ماه سال (مرداد) به ۳۰ الی ۳۵ درجه سانتی گراد می رسد، از جمله بادهای محلی که به اسامی بومی نیز نامیده می شود وزوا(باد شمالی)، کوسری وا(بادجنوبی)، گل وا(باد شرقی)، دشت وا(بادغربی) قابل ذکر است.

وضعیت توپوگرافی

محدوده شهر فریدونکنار در بخش جلکه ای و در موقعیتی ساحلی قرار دارد و هیچگونه عوارض برجسته توپوگرافیک در آن مشاهده نمی شود، سیمای ناهنوار و تحولات آن مربوط به پیشیروی و پسروی آب دریا در منطقه ساحلی و نیز رسوب گذاری رودخانه های آزاد قرار دارد؛ در واقع پهنه مزبور جزیی از بستر دریای خزر می باشد که بر اثر پسروی دریا بر رسوبگذاری آن خشکی های مزبور با شیب های بسیار ملایم را به وجود آورده است. به طور کلی به لحاظ توپوگرافی هیچ محدودیتی جهت توسعه عمودی شهر فریدونکنار وجود ندارد لیکن این مسئله به همراه بافت خاک و جنس زمین در بعضی نقاط شهر به لحاظ دفع فاضلاب و جذب آب های سطحی به ویژه در مواقع بارندگی شدید مشکل ساز است.

اقوام مهاجر روستاهای فریدونکنار

گیلاهی ها در در روستای بزرگ بیشه محله ساکن هستند، علت مهاجرت آنها این است که این اقوام از طرف رودخانه فریدونکنار(مرورز رود) توسط لنج و پراخود بار می بردند برای تجارت که بعضی از آنها در آنجا ساکن شدند.

گرجی ها در روستای مهلبان ساکن هستند، آنها از تبار گرجستان شوروی سابق می باشند.آنها در تجارت با روستاها و شهر فریدونکنار در ارتباط بودند که بعضی از آنها در روستای مهلبان ساکن شدند، بندپی ها در روستای فیروزآباد ساکن هستند که از بندپی بابل به اینجا مهاجرت کردند. شغل اصلی آنها دامداری و کشاورزی است، زنان این قوم به قالیبافی مضغول هستند، کردها در روستای حسین آباد (شیرا) ساکن هستند، آنها از قبیله کردهای استان کردستان می باشند، علت مهاجرت آنها به روایتی در دوران آقا محمد خان قاجار می باشد که آنها سد دفاعی محکمی در برابر حمله ترکمنستان، شوروی سابق به نوار ساحلی باشند. از این اقوام می توان به قسمت هایی از ایزده، چمخاله در رشت، شیرا(حسین آباد)، فریدونکنار، کردکلای جویبار یافت.

از بین آنها پهلوانانی همچون محمد شیری، خوش علی عبادی … خوش درخشیدند.

آمادگی فریدونکنار برای نوروز ۹۳

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونکنار گفت: شهرستان فریدونکنار دارای ۱۰ هتل، متل و تالار پذیرایی و ۳ مجتمع پذیرایی خزرشهر شمالی، جنوبی و پالم می باشد.

غلامرضا چشمه نور در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: فریدونکنار دارای ۴ دفتر خدمات مسافری است و دفتر هواپیمایی نیز در سال جدید افتتاح شد، همچنین بیشترین آمار مسافرین مربوط به تعطیلات ایام نوروز،تابستان و ایام تعطیلات مستمر است.

  رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونکنار گفت: بناهای تاریخی فریدونکنار می توان به بناهای ثبت شده در دوره قاجار سقانفار روستاهای جزین، نوائی محله، کریمکلا، اسبوکلا و تپه قلاکتی سوته، حمام سوته، امامزاده فخرعلی در حیدر کلا اشاره کرد.

وی بیان داشت: زیستگاه پرندگان مهاجر در روستای سوته(لپور) از دیگر جاذبه های گردشگری در فریدونکنار است.

ساحلی مناسب شنا و تفریح

فریدونکنار به طور تقریب با طول ۸ کیلومتر ساحل شنی در امتداد دریای خزر از معدود سواحل زیبای شمال کشور می باشد که چشم اندازهای منحصر به فرد و بکر آن می تواند سالانه جاذب گردشگران داخلی و خارجی گردد.

عواملی مانند ماسه ای بودن ساحل فریدونکنار و کم عمق بودن دریا در این شهر تا عرض ۵۰ الی ۱۰۰ متری آن محیطی مناسب را برای شنا و تفریح در ساحل مهیا ساخته است.۴۰ درصد این سواحل را محدوده شهرک خزر و بندر چندمنظوره (غیرآزاد) و ۶۰ درصد مابقی از ضلع غربی بندر تا رودخانه حسین آباد(آزاد) می باشد.

همچنین حریم ۶۰متری نیز در بیشتر منطقه ساحلی رعایت شده است. شیب ملایم، عمق کم آن تا فاصله زیاد، آلودگی نفتی کم و دسترسی راحت و آسان به ساحل از مزت های ویژه ساحل فریدونکنار می باشد.

طبق نظر کارشناسان سواحل فریدونکنار بهترین مکان برای ایجاد ورزش های آبی است.لازم به ذکر است که به خاطر شیب ملایم در نوار ساحلی شن های مرغوب در ساحل جمع شده اند که از نظر پزشکی خاصیت درمانی بالایی دارند.

رودخانه ای در شهر

رودخانه مرکزی شهر در گذشته به نماز رود معروف بوده است. این رودخانه از مرکز شهر می گذرد و شهر را به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم می کند. رودخانه مذکور از به هم پیوستن انشعابات کوچکتر در شالیزارها به نام های کچبرود، ولیکرود و مهلبان رود دوم تشکیل شده است که امروزه به رودخانه مرکزی معروف است.

این رودخانه با گذشتن از مرکز شهر در امتداد مسیر خود چشم اندازهای زیبایی را ایجاد نموده است.

شهری با ۴۴ آب بندان

تالاب ها و اکوسییستم های حیاتی و زیستگاه پرندگان مهاجر هستند که به دلیل تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز، ذخیره سازی آب زراعی، تغذیه سفره آب زیرزمینی، کاهش بار آلودگی، تلطیف هوا و جاذبه های گردشگری حائز اهمیت است.شهرستان فریدونکنار دارای ۲ تالاب در محدوده خود به نام های تالاب فریدونکنار و تالاب لپو( حدود ۵۰ هکتار این دامگاه از محدود دامگاه های استان مازندران می باشد که هر ساله میزبان درنای سیبری است) و دارای ۴۴ آب بندان به مساحت ۷۳۱ هکتار می باشد.

پارک لاله فریدونکنار

تنها پارک ساحلی در استان مازندران به مساحت ۳۴۰۰ متر مربع که دارای ایستگاه های ورزشی در قسمت غربی و سرویس بهداشتی در قسمت شرقی است و به دو سته طرح دریا شرق به مساحت ۲۲۰۰ متر مربع با امکانات بهداشتی، رفاهی، کافی شاپ و نجات غریق و طرح دریا غرب به مساحت ۱۴۰۰ متر مربع به همراه هتل، مسافرخانه، کافی شاپ و نجات غریق تقسیم می شوند.

ساعت را در فریدونکنار تنظیم کنید

با توجه به اینکه ساعت زمانی کشورهای مختلف بر حسب درجات نصف النهاری نسبت به نصف النهار مبدا محاسبه می گردد و همچنین با توجه به اینکه نصف النهارات متعددی از یک کشور می گذرد و معمولا کشورها برای داشتن ساعت واحد نصف النهار مرکزی کشور خود را برای تعیین ساعت رسمی خود انتخاب می کنند کارشناسان و جغرافی دانان نقطه مرکزی طول غربی- شرقی ایران را محاسبه کرده تا بر اساس آن ساعت رسمی کشور را تعیین نمایند.

بر اساس این محاسبات نقطه مذکرو دقیقا از نزدیکی میدان ماهی در فریدونکنار می گذرد بنابراین تمامی نقاطی که نصف النهاری که ۵۲٫۳۰ درجه از آن می گذرد ساعت زمانی آنها به واقعیت نزدیکتر می باشد.

ساعت فریدونکنار نیز جز این ساعت هاست، همچنین میدان ماهی تا انتهای مرز ایران چه شرقی و چه غربی مسافت یکسان است.

برنج و ماهی

خاک زمین کشاورزی فریدونکنار سرشار از میکروارگانیسم هاست. یعنی به طور غیر عادی و بیشتر از دیگر مناطق موجودات ریز در خاک وجود دارد که به تهویه خاک کمک می کند.همین امر باعث مصرف کمتر کودهای شیمیایی در این خاک می شود و مصرف کمتر کود نیز به مرغوبیت برنج کمک می کند.کشاورزان معتقدند مناطقی که دامگاه است برنج مرغوب تری دارد.البته به طور کلی زمین هایی که در حد فاصل جاده سوته- فریدونکنار و جاده آمل فریدونکنار قرار دارند برنج مرغوب تری را می دهند. ۶۵۲۴ هکتار زمین زراعی در شهرستان فریدونکنار وجود دارد که ۱۸۰۰ هکتار آن مخصوص برنج(اکثرا طارم) می باشند و ۴۱۲۱ کشاورز در این زمینها فعالیت می کنند.

فریدونکناردر بحث ماهی نیز در کشور و حتی در دنیا نیز شناخته شده است، ماهی های کپور، سفید، کفال، آزاد و خاویار مشهورترین آنها هستند، نعمت هایی که به عنوان برند فریدونکنار در کشور و دنیا معروفند.

تحویل سال در کنار سردار سپاه اسلام

به طور کلی فریدونکنار با ۲۳ روستا و شهرک با جمعیت بالغ بر ۵۵۶۴۵ نفر و دارای ۸ کیلومتر ساحل بکر خزر، نزدیکترین شهرستان استان مازندران به مرکز کشور، دارای تنها پارک ساحلی استان مازندران و نزدیکترین ساحل به روسیه در استان مازندران قرار داردو از جنگل اوجاکله آب بندان های سوته و فرم، آستان اما زاده ادریس (ع) سوته، گرمابه قدیمی و ثبت شده در میراث فرهنگی سوته، امامزاده و ابوالفضلی کاردگرمحله، جنگل جزین و پارک شهر می توان به عنوان مهمترین مکانهای دیدنی برای جذب توریسم و گزدشگر نام برد.

لازم به ذکر است مزار مطهر سردار سپاه اسلام شهید حاج حسین بصیرقائم مقام لشکر ۲۵ کربلا و مهندس مجدارا نماینده فقید مجلس شورای اسلامی در کنار بقعه مبارکه امام زاده سید محمد در تکیه معصوم زاده زیارتگاه عاشقان و ولایتمداران فریدونکناری است که جمع کثیری از مردم در ساعات تحویل سال در این مکان مقدس حضور پیدا می کنند.

بندر فریدونکنار                                                       

بندر فریدونکنار یکی از بنادر شمال کشور می باشد که به لحاظ گسترش روزافزون مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، با اراضی حدود ۶۹ هکتار و با اهداف تجاری در سواحل زیبای مازندران با برخورداری از استعدادهای بسیار خوب و جاذبه های بی نظیر طبیعی و در ۱۰۰ کیلومتری اداره کل بنادر و کشتیرانی استان مازندران(بندر نوشهر) تاسیس شده است.

 

این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه به مرکز کشور مرتبط و عمده فعالیت با اهداف چند منظوره به ویژه با اولویت در تخلیه و بارگیری غلات و کالاهای عمومی(جنرال کارگو) در نظر گرفته شده است. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا