کاپیتان‌های تیم ملی فوتبال ایران از آغاز تا کنون

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز ، در این گزارش به ذکر اطلاعات کاپیتان‌های تیم ملی فوتبال ایران از ابتدا تاکنون و اطلاعاتی از بیشترین کاپیتانی کل دوره‌های تیم ملی، بیشترین کاپیتان‌های تیم ملی در جام جهانی و بیشترین کاپیتان تیم ملی در جام ملت‌های آسیا می‌پردازیم.
**کاپیتان‌های ایران و دوره‌های بازی آن‌ها در تیم ملی

سیروس قایقران است. وی از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ عضو تیم ملی ایران بوده است. وی در آن سال‌ها برای ایران ۴۰ بازی انجام داد و توانست در بازی‌هایی که برای ایران انجامداد ۶ گل به ثمر رساند. سیروس قایقران از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ کاپیتان تیم ملی ایران بوده است.

حمید درخشان ازسال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۳ کاپیتانی تیم ملی را برعهده گرفت. وی برای ایران ۴۱ بازی انجام داده و ۹ گل به ثمر رسانده است.

فرشاد پیوس دیگر بازیکن تیم ملی بوده که ازسال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۴ عضو تیم ملی بوده و در سال ۱۹۹۴ کاپیتان تیم ملی شده است و در بازی‌های ملی که انجام داده ۴ دفعه آن کاپیتان بوده و یک گل به ثمر رسانده است. 

احمدرضا عابدزاده دیگر کاپیتان و بازیکن ملی ایران است که از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۸ به مدت۱۰ سال عضو تیم ملی بوده است. وی ۳۸ بازی به عنوان کاپیتان تیم ملی بوده و در کل ۷۹ بازی ملی در کارنامه خود دارد. 

نادر محمدخانی دیگر بازیکن تیم ملی است که درسالهای ۱۹۹۹-۱۹۸۸ عضو تیم ملی بوده است و ۶۴ بازی ملی و ۴ گل در کارنامه خود به ثبت رسانده و در سال ۱۹۹۹ میلادی کاپیتان تیم ملی ایران بوده است. 

حمید استیلی که ازسال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ عضو تیم ملی فوتبال ایران بوده، ۸۲ بازی ملی دارد و ۱۲ گل برای ایران به ثمر رسانده است و در سال۲۰۰۰ کاپیتان تیم ملی بوده است. 

علی دایی که بیشترین بازی ملی و صاحب رکورد بیشترین گل ملی را داراست ۱۴۹ بازی و ۱۰۹ گل به ثمر رسانده و از سال ۲۰۰۰تا ۲۰۰۶ به عنوان کاپیتان برای ایران بازی کرده و از ۱۴۹ بازی ملی که انجام داده ۸۰ بار آن را کاپیتان بوده و ۴۴ گل در آن زمان به ثمر رسانده است. 

مهدی مهدوی کیا ازسال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ کاپیتان تیم ملی بود و ۲۰ بازی در آن زمان انجام داده و ۱ گل به ثمر رانده است. وی از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۹ عضو تیم ملی ایران بود. و ۱۱۱ بازی ملی دارد. 

جواد نکونام دیگر بازیکن تیم ملی ایران است که از سال ۲۰۰۹ تاکنون کاپیتان تیم ملی فوتبال است و تا ۲۶ مارس ۲۰۱۳ ۱۳۵ بازی ملی انجام داده و ۳۴ گل به ثمر رسانده است. وی از زمانی که عضو تیم ملی بوده ۳۵ بار کاپیتان تیم ملی را برعهده داشته است و ۱۳ گل در زمان کاپیتان خود تاکنون به ثمر رسانده است. 

**بیشترین کاپیتانی کل دوره‌های تیم ملی

علی دایی رکورد بیشترین کاپیتانی است. وی ۱۴۹ بازی برای تیم ملی فوتبال ایران بازی کرده است و از این ۱۴۰ بازی، ۸۰ بار کاپیتانی تیم ملی را به عهده داشته است. 
وی از سال ۲۰۰۶-۱۹۹۳ کاپیتان تیم ملی بوده است.

بعد از علی دایی بیشترین بازی ملی را جواد نکونام با ۱۳۵ بازی در کارنامه‌ی خود دارد.وی از سال ۲۰۰۹ تاکنون عضو تیم ملی فوتبال ایران بوده است و تا ۲۶ مارس ۳۵،۲۰۱۲ بازی برای تیم ملی انجام داده و ۷۶ بازی در کارنامه خود به ثبت رسانده است. و از این ۷۶ حضوری که در تیم ملی داشته، ۳۱ بار کاپیتان ایران بوده است.

محمد پنجعلی در رتبه‌ی پنجم قرار دارد و سال‌های ۱۹۹۱-۱۹۷۸ در تیمت ملی ایران حضور داشته وی ۴۵ بازی برای تیم ملی انجام داده و ۲۷ دفعه کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران بوده است.

مهدی مهدوی کیا که از نظر آمار بازی ملی با ۱۱۱ بازی در رتبه‌ی سوم قرار دارد اما از این نظر که چندبار کاپیتان تیم ملی بوده است رتبه‌ ششم را به خود اختصاص داده است. وی ۱۱۱ بازی ملی و ۲۰ کاپیتانی دارد.

**بیشترین کاپیتانی‌های تیم ملی در جام جهانی

در اینجا علی پروین رکورد دار اول است و در کل بررسی ایران ۷۶ بار بازی و ۱۳ گل به ثمر رسانده است. وی در بازی جهانی ۱۹۷۸ که در آرژانتین برگرفته شد بیشترین بازی ملی را نسبت به دیگر بازیکنان دارد.

بعد از آن احمدرضا عابدزاده در رتبه‌ دوم قرار می‌‌گیرد. وی ۷۹ بازی ملی دارد و در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه رتبه دوم حضور در بازی‌های جهانی به عنوان کاپیتان را در کارنامه خود دارد. 

سومین بازیکن که بیشترین بازی ملی را با ۱۴۹ بار حضور در تیم ملی دارد و ۱۰۹ گل به ثمر رسانده عملی و این است که در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان رتبه سوم بیشترین کاپیتانی را دارد.

**بیشترین کاپیتانی‌های تیم ملی در جام ملت‌های آسیا

در مورد بیشترین کاپیتان‌های تیم ملی در جام جهانی فقط به‌ طوربه اسم اسامی بازیکنان و تعداد بازیشان می پردازیم.

حسن حبیبی در بازی جام ملت‌های آسیا درسال ۱۹۶۸ ایران بیشترین حضور را به عنوان کاپیتان داشته و وی از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۰ در عضو تیم ملی فوتبال ایران بوده است و ۳۱ بار برای ایران بازی کرده است.

مصطفی عرب دیگر بازیکن و کاپیتان تیم ملی ایران بوده است. وی از سال ۱۹۷۲ -۱۹۵۲ عضو تیم ملی ایران بوده است و ۴۸ بازی برای ایران انجام و ۲ گل به ثمر رسانده است وی در بازی جام ملتهای آسیا در سال ۱۹۷۲ در تایلند بعد از حسن حبیبی بیشترین بازی به عنوان کاپیتان تیم ملی را داراست بعد از آن پرویز قلیچ خانی است وی از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۷ برای تیم ملی ایران بازی کرده است. وی ۶۴ بازی ملی و ۱۲ گل به ثمر رسانده است و در بازی جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۶ایران سومین رتبه را به عنوان بیشترین کاپیتان تیم ملی ایران بودن را داراست.

**از رتبه‌ی ۴ تا رتبه یازده به صورت مختصر بیان می کنیم 

ناصر حجازی، دوره بازی ملی ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۰ ، ۶۲ بازی ملی در سال ۱۹۸۰ کویت به عنوان بیشترین کاپیتانی، محمد پنجعلی ۴۵ بازی ملی و در جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۴ بیشترین بازی ملی را به عنوان کاپیتانی در رتبه پنجم دارد.

سیروس قایقران ۴۰ بازی ملی در بازی جام ملت‌های آسیا در ۲ سال یعنی سال‌های ۱۹۸۸ قطرو ۱۹۹۲ ژاپن کاپیتان تیم ملی بوده است.

مجتبی محرمی ۳۷ بازی ملی و ۵ گل به ثمر رسانده است.در سال ۱۹۹۶ امارات کاپیتان تیم ملی ایران بوده است.

حمید استیلی ۸۲ بازی ملی و ۱۲ گل به ثمر رسانده است. وی در سال ۲۰۰۰ در بازی جام ملت‌های آسیا در لبنان کاپیتان تیم ملی ایران بوده است.

علی دایی که بیشترین بازی ملی را با ۱۰۹ بازی و بیشترین گل ملی را با ۱۴۹ گل دارد در ۲۰۰۴ در جام ملت‌های آسیا در چین کاپیتان تیم ملی را عهده دار بوده است.

مهدی مهدوی کیا در سال ۲۰۰۷ در جام ملت‌های آسیا کاپیتان تیم ملی بوده است.

و آخرین کاپیتان که اکنون نیز کاپیتان تیم ملی را برعهده دارد جواد نکونام است که ۱۳۵ بازی ملی و ۳۵ گل ملی دارد و در بازی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ کاپیتان ایران بوده است.

البته در این گزارش بیشتر به کاپیتان هایی پرداخته شده است که سابقه بیشتری دارند و به نوعی از نسل های گذشته شاید افرادی از قلم افتاده باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا