سخنرانی وزیر امور خارجه در جمع اندیشمندان و متفکرین اندونزی

ظریف: محاسبات آمریکایی ها غلط بود/ سلاح کشتار جمعی امنیت نمی آورد

به گزارش بصیر به نقل از صدخبر،  وزیر امور خارجه  در این سخنرانی با اشاره به شرایط نوین حاکم بر جهان و نقش وافر سمن ها، شبکه های اجتماعی و حتی افراد افزون بر دیگر صاحبان سنتی قدرت، گفت که هم اینک از وضعیت جوامع ملی به وضعیت نو ˈ جامعه جهانی ˈ رسیده ایم و دیگر دو قدرت برتر دوران جنگ سرد نقش تعیین کننده قبل را ندارند، لذا بایستی عناصر دوران گذار را به خوبی شناخت چرا که این عناصر نقش مستقلانه تر داشته و به سهم خود وظیفه ای بعهده دارند.


ظریف در این راستا با ذکر اینکه مقوله ای همانند امنیت، توسعه و محیط زیست اموری کاملا جهانی شده اند، اضافه کرد ˈامنیت همه جامعه جهانی بهم پیوسته شده و امنیت در نقطه ای از جهان نباید به بهای ناامنی نقاط دیگر جهان تامین شودˈ. 

وی تاکید کرد: امروز ثابت شده است هیچ سلاح کشتار جمعی نمی تواند امنیت به همراه بیاورد .

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سابقه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و فشار غیرمنطقی و زورگویانه غرب برای متوقف و محدود ساختن این فعالیت بر خلاف همه معاهدات و قوانین و مقررات بین المللی، گفت: این نگاه به دنبال این بود تا با فشار و تحریم، ایران را از دستیابی و استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای باز دارد که با حضور حماسی ملت ایران در انتخابات سال جاری بی نتیجه بودن سیاست فشار و تحریم به اثبات رسید . 

وی گفت: در چنین شرایطی بود که روشن شد محاسبات آمریکایی ها در نگاه به مردم ما کاملا غلط بوده است. لذا دیدیم که ملت ایران با مشارکت ۷۳ درصدی خود در انتخابات نشان داد که ایران از یک سرمایه اجتماعی ارزنده و در نتیجه نوعی امنیت بومی برخوردار است که این معنی جز شکست تحریم ها ندارد.

ظریف در ادامه افزود : تسلیحات هسته ای در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایی نداشته، چرا که معتقدیم این دست تسلیحات، امنیت را به ارمغان نمی آوردند.

وی در سخنان خود به تشریح رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با پنچ بعلاوه یک پرداخت و گفت در نتیجه این رویکرد توافق اولیه حاصل شده که در مسیر اجرایی خود قرار دارد. امری که بسیاری فکر نمی کردند که حتی توافق صورت بگیرد یا حتی اجرایی شود.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد ˈ ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست. ما خواهان رسیدن به توافق هستیم و غرب باید در این مسیر اعتماد ملت ایران را جلب نماید و ما بر حفظ عزت و داشتن تکنولوژی روز تاکید داریمˈ.

وی مانع اصلی فراروی طرف مقابل را وجود برخی موانع روانی دانست که بایستی به کنارگذاشته شود. 

دکتر ظریف در این ارتباط تاکید کرد: باور داریم که با رفع این مانع روانی مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.

وی در خصوص روابط دو جانبه ایران و اندونزی نیز گفت: در این ارتباط محدودیتی وجود نداشته و این روابط می تواند با توجه به پتانسیل های موجود بدون این که زیانی برای طرف ثالث داشته باشد، ادامه یابد.

وزیر امور خارجه با اشاره به نقش اندونزی در جنبش غیرمتعهد ها و گروه دی هشت، گفت: ضروری است کشور های در حال توسعه به توانایی های خود باور داشته و مبتنی بر داشته های خود گام بردارند .

وی تاکید کرد ˈامروز کشورهای مختلف جهان باید برای یافتن راه حل مشترک معضلات مشترک همکاری کنند، چرا که راه حل جهانی برای مشکلات جهانی یک ضرورت است .

ظریف در پایان این جلسه به پرسش های حاضرین پاسخ داد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا