اوکراین احتمالا درخواست خود را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه می‌کند

به گزارش بصیر به نقل از  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روسیه در شورای امنیت حق وتو دارد و می‌تواند در انجام اقدامات قدرتمندترین هیات سازمان ملل در مورد منطقه کریمه مانع ایجاد کند.

 

آرای مجمع عمومی سازمان ملل الزام آور نیست اما می‌تواند تاثیرگذار باشد به ویژه زمانی که یک اکثریت بزرگ از کشورهای جهان اتحاد و اتفاق نظر خودشان را نشان دهند.

 

“یوری سرگیف”، سفیر اوکراین در سازمان ملل در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: دولت کی‌یف منتظر است تا ببیند شورای امنیت در چند روز آتی چطور عمل می‌کند.

 

وی افزود، مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند از اقدام فوری “اتحاد برای صلح” استفاده کند که به هیات اجازه می‌دهد تا درباره مسائل مربوط به صلح و امنیت در صورتی که شورای امنیت به بن بست رسید، نشستی فوری برگزار کند.

 

مجمع عمومی سازمان ملل معمولا نشست‌های خود را درباره مسائل بسیار مهم جهانی هنگامی برگزار می‌کند که شورای امنیت از انجام اقدامی به بست رسیده باشد. آخرین باری که این هیات یک قطعنامه اتحاد برای صلح را امضا کرد سال ۱۹۸۱ میلادی بود که اشغال نامیبیا توسط آفریقای جنوبی را غیرقانونی اعلام و به تمامی اعضای سازمان ملل تاکید کرد تا از یک گروه مقاومت چریکی حمایت کنند.

 

اخیرا اقدامی در مورد جنگ داخلی سوریه نیز وضعیتی مشابه داشت که در آن سوریه و چین حامیان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بارها از حق وتوی خود در شورای امنیت استفاده کردند.

 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا