رژیم شاه حسینیه ارشاد را تصرف نکرد ولی نظام اسلامی دانشگاه آزاد را تصرف کرد

به گزارش بصیر به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس هیئت موسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد صبح امروز در دومین نشست دست‌اندرکاران حوزه علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد که در مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی فرهیختگان برگزار شد، با اشاره به اینکه تاسیس دانشگاه آزاد در زمانی که این دانشگاه ایجاد شد براساس نیاز جامعه صورت گرفت و با اشاره به نحوه تشکیل این دانشگاه، گفت: این سند توسعه‌ای که امروز رونمایی شد امیدوارم نیاز واقعی ما و آرزوی دیرینه ایرانیان را در حوزه پزشکی رفع کند.

وی افزود: ما از دولت تا به حال هیچ چیزی برای دانشگاه آزاد نخواسته‌ایم و حتی زمانی که بنده رئیس‌جمهور بودم چیزی به دانشگاه نمی‌دادم. التبه تسهیلات می‌دادیم. اگر آنها به زمین نیاز داشتند آن را می‌فروختیم و اجازه تاسیس رشته‌ها را نیز می‌دادیم.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اینکه همه می‌دانیم بودجه وزارت بهداشت  و آموزش پزشکی برای انجام وظایف آن کم است، گفت: من هم این مسئله را قبول دارم و تحقق همه این مسائل در دولت امکان پذیر نیست. حتی چند سال پیش که دولت در پول و ارز غرق بود نتوانست و این کار را نکرد.

وی با اشاره به اینکه ما از دولت انتظار داریم دانشگاه آزاد را به اندازه یک بخش خصوصی ببیند، خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم یک نوع کوته نظری و کوته فکری معمولا در دولت‌ها نسبت به دانشگاه آزاد به وجود می‌آید و آن این است که دانشگاه آزاد را به عنوان یک رقیب می‌بینند، اما باید بدانیم که این‌گونه نیست و بحث همکاری و کمک است. اگر هم در دانشگاه آزاد عیبی وجود داشته باشد دولت خیلی جوابگو نیست و این خود دانشگاه است که باید جوابگو باشد. مانند احزاب که باید ضربه‌گیر نظام باشند.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد تصریح کرد: اگر درست عمل می‌کردیم و در مسائل سیاسی احزاب فعالیت می‌کردند و فعال می‌شدند، دولت را تشکیل می‌دادند و اگر خوب عمل می‌کردند مردم دوباره به آنها رای می‌دادند و اگر هم خوب عمل نمی‌کردند مردم به آنها رای نمی‌دادند. در این شرایط نظام آسیب نمی‌دید.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دولت ایجاد امنیت و مرزداری صحیح از کشور است، افزود: بقیه فعالیت‌ها را باید به مردم سپرد و حق آنهاست که امورات خود را پیش ببرند.  

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اینکه امیدوارم دانشگاه آزاد بتواند با مدیریت جدید و حضور آقای لاریجانی در امورات موفق باشد، اشاره کرد: ما می‌توانیم کارهایی انجام دهیم  که حداقل به ما به عنوان یک بخش خصوصی نگاه کنند. 

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد افزود: نمی‌دانیم در این ۸ سال برای اینکه دانشگاه آزاد را تصرف کنند چه کردند. کاش تصرف می‌کردند و آن را توسعه می‌دادند، اما این کار را نکردند و آن را به عنوان یک رقیب سیاسی دیدند و با آن به این شکل عمل کردند.

وی گفت: کسی نمی‌تواند سند بیاورد که ما یک بار هم کوچک‌ترین استفاده انتخاباتی از این دانشگاه کردیم و بنای این کار را نداریم. البته معنی آن این است که دانشگاهیان دانشگاه آزاد با هر کدام از سلایق و نظرات فکری می‌توانند در دانشگاه فعال باشند و فعالیت سیاسی کنند. 

هاشمی‌رفسنجانی گفت: در این فضا بی‌خودی رقابت کردند و اساسنامه ما را برخلاف قانون به کلی بهم ریختند.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: ما در ابتدا اساسنامه دانشگاه آزاد را با اقتباس از اساسنامه حسینیه ارشاد در زمان شاه نوشتیم. در زمان شاه اساسنامه حسینیه ارشاد خیلی محکم نوشته شده بود تا رژیم شاه نتواند آن را تصرف کند. ما هم همان‌گونه عمل کردیم، اما نمی‌دانستیم نظام ما قوی‌تر از زمان شاه است و آن را تصرف می‌کند.

وی افزود: اولین مسئله این بود که هر تغییری در اساسنامه باید با پیشنهاد هئیت موسس باشد عین همه دانشگاه‌های آزاد. آنها خودشان رفتند پیشنهاد دادند ما شکایت کردیم به دادگاه . قاضی اول کار آنها را متوقف کرد تا رسیدگی کند اما دستگاه قضایی به نظر آن قاضی عمل نکرد و کار وی را خفه کرد. آنها می‌توانند این کارها را بکنند اما نباید این کار را می‌کردند و می‌گذاشتند این دانشگاه به کار خودش به خوبی ادامه می‌داد الان هم این کارها را نکنند و وارد این بحث‌ها نشوند.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا