جولان ماموران “بلک واتر” در خیابان های اوکراین

به گزارش بصیر به نقل از  فرهنگ نیوز ، در پی انتشار تصاویر ویدئویی از استقرار افراد مسلح ناشناس در خیابان های شهر “دونتسک” در شرق اوکراین، گمانه زنی ها درباره حضور ماموران آمریکایی در خیابان های این شهر افزایش یافته است.

چند روز پیش تصاویری در سایت یوتیوب منتشر شد که گروهی از افراد مسلح را در شهر دونتسک نشان می داد، و روی یونیفورم های آنها هیچ علامت یا نشان نظامی وجود نداشت. در یکی از این تصاویر شنیده شد که عابران با اشاره به این افراد مسلح که در خیابان های شهر تردد می کردند، فریاد می زدند: «بلک واتر، بلک واتر».
 
روزنامه “دیلی میل” چاپ انگلیس نوشت: افرادی که از ماموران بلک واتر در خیابان های دونتسک تصویر برداری کرده اند، این تصاویر را در یوتیوب منتشر کردند.
 
به نظر می رسد این افراد مسلح در جریان اعتراضات علیه نظام جدید اوکراین در خیابانها حضور یافتند و درپی افشای هویت آنها توسط عابران، خود را مخفی کردند.
 
از زمان انتشار این تصاویر، گمانه زنی های زیادی درخصوص حضور و فعالیت ماموران شرکت بلک واتر در اوکراین مطرح شده است که این افراد مسلح سعی دارند به دولت جدید طرفدار غرب در اوکراین کمک کنند.
در این حال، یک دیپلمات روس در کیف از ورود ۳۰۰ کارمند شرکت های امنیتی خصوصی به اوکراین پرده برداشت و افزود: این افراد تجربه عملیات جنگی دارند و اکثر آنها قبلا براساس قراردادهای خاص در عراق، افغانستان و کشورهای دیگر فعالیت کرده و بیشتر آنها از آمریکا آمده اند.
 
شرکت امنیتی “بلک واتر” یک شرکت خصوصی آمریکایی طرف قرارداد با دولت آمریکا در پروژه های تامین امنیت در مناطق ناآرام و کمک به ارتش این کشور است. این شرکت برای تامین امنیت و حفاظت نیروهای آمریکایی قراردادهایی را با وزارت خارجه آمریکا در افغانستان و عراق دارد و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز قراردادی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار برای حفاظت از نیروهای خود در افغانستان با بلک واتر امضا کرده است.
 
شرکت بلک واتر همکاریهای گسترده ای با واشنگتن در زمینه تامین امنیت شخصیتهای سیاسی آمریکا و مشارکت در جنگ عراق و افغانستان دارد و در جریان حضور چندین ساله در عراق و افغانستان جنایت های زیادی را انجام داده که برخی از آنها مستندسازی شده است.
 
این شرکت بعد از رسوایی در عراق و افشای جنایات خود علیه شهروندان عراقی، در پوشش نام جدیدی در افغانستان و عراق فعالیت خود را از سرگرفت. برخي مسئولان وزارت دفاع آمريکا “پنتاگون” در گذشته فاش کردند که شرکت امنيتي “بلک واتر” بعد از جنايت درعراق با تغيير نام خود و در پوشش شرکت امنيتي “زي” ( ايکس اي xe) قصد امضای قراردادي دهها ميليون دلاري براي آموزش پليس افغانستان را داشته است.
 
نام اين شرکت درعراق با جنايت عليه عراقي ها همراه بوده است، به گونه اي که ماموران آن تنها در يک مورد ۱۷ شهروند را در سال ۲۰۰۷ ميلادي در ميدان “النسور” شهر بغداد به قتل رساندند اما دادگاه فدرال آمریکا دراقدامی سوال برانگیز پنج مامور امنیتی شرکت بلک واتر را که متهم به قتل این ۱۷ شهروند عراقی بودند، تبرئه کرد.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا