آمریکا الحاق کریمه به روسیه را با رای مردم، به رسمیت نخواهد شناخت

به گزارش بصیر به نقل از  گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، “تونی بلینکن” معاون مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته در حالی تصریح کرد که واشنگتن الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت نمی شناسد که پارلمان کریمه قصد دارد ۲۵ اسفندماه همه پرسی سراسری برای پیوستن این منطقه به روسیه را برگزار کند. پارلمان کریمه پیش از این از طرح الحاق این منطقه به روسیه حمایت کرده است.

بر اساس این گزارش بلینکن افزود: برگزاری همه پرسی در کریمه موجب افزایش فشارهای بین المللی بر روسیه خواهد شد. اگر همه پرسی الحاق کریمه به روسیه و جدا شدن آن از اوکراین منجر شود نیز ما نتایج آن را به رسمیت نخواهیم شناخت و بسیاری از کشورهای جهان نیز الحاق کریمه به روسیه را قبول نخواهند کرد. دوم آنکه فشارهای آمریکا و سایر شرکای ما بر روسیه که پیش از این نیز به علت تحولات اخیر اوکراین وجود داشته تشدید خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا به روشنی تحریم های واشنگتن بر ضد مسکو را اعلام کرده است. این نخستین گام است و مکانیسم سختی برای تشدید فشارها بر روسیه در اختیار داریم تا تحریم ها را افزایش دهیم.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قصد دارد روز چهارشنبه با آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر موقت اوکراین در کاخ سفید دیدار و گفتگو کند. اوباما و رهبران اروپایی برگزاری همه پرسی در کریمه را نقض آشکار قوانین بین المللی و قانون اساسی اوکراین می دانند. نیروهای ارتش روسیه هفته گذشته شبه جزیره کریمه را تصرف کرده اند. بحران اخیر در روابط روسیه و اوکراین جدی ترین تنش بین غرب و روسیه پس از جنگ سرد به شمار می رود. آمریکا تحریم های اقتصادی و سیاسی را ضد روسیه اعمال کرده و نسبت به هزینه های بیشتر اقدام نظامی روسیه در اوکراین هشدار داده است. اتحادیه اروپا نیز نسبت به اعمال تحریم های اقتصادی و سیاسی به مسکو هشدار داده ولی ترجیح می دهد این بحران را از طریق مسالمت آمیز و سیاسی حل و فصل کند.
انتهای پیام/۱
 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا