رئیس‌جمهور در همایش روز بزرگداشت شهدا

عربستان‌سعودی و امارات در جنگ تحمیلی علیه ایران نقش داشتند

به گزارش بصیر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در همایش ملی روز بزرگداشت شهدا، گفت: برخی ملت‌ها نیازی به اسطوره‌های تخیلی ندارند. آن‌ قدر اسطوره‌های واقعی دارند و نمونه‌های اعلا دارند که هر یک از آنها می‌تواند برای تاریخ امروز و فردای ما سرمشق و درس‌آموز باشد.

وی افزود: شهدا نقش بزرگی در دستیابی به پیروزی‌ها داشته‌اند. در مقاطع تاریخ‌ساز و مهم، نقش شهدا و ایثارگران بسیار پررنگ است.

روحانی خاطرنشان کرد: نهضت انقلاب اسلامی آن زمانی موج و اوج گرفت که با خون شهدا رنگین شد. حرکت اسلامی از مهر ۱۳۴۱ شروع شد. البته فراز و نشیبی داشت. شرایط جدیدی از دی‌ماه همان سال شروع شد، اما فروردین ۴۲ که کشتار مدرسه فیضیه اتفاق افتاد، اولین باری بود که انقلاب اوج می‌گرفت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در هر مقطعی که نهضت ما اوج گرفت، جایی بود که دلاوران به صحنه آمده و خون پاک خود را تقدیم کردند.

وی اظهار داشت: بعد از انقلاب هم بزرگانی تقدیم راه انقلاب کردیم. از شهید مطهری‌ها، مفتح‌ها، رجایی‌ها و بهشتی‌ها گرفته تا آخر، اما دفاع مقدس در این ۸سال، حال و هوای دیگری دارد.

روحانی تاکید کرد: یک ملت تازه انقلاب کرده که صدها مشکل طبیعی پیش پا دارد و هرگز قصد تجاوز به هیچ کشوری ندارد، ناگهان مظلومانه مورد تجاوز گسترده قرار می‌گیرد. این فرق می‌کند با یک ترور و کشتار در یک خیابان.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در ساعتی از بعدازظهر ۳۱ شهریور سال ۵۹ که آماده می‌شدند، لوازم‌التحریر می‌خریدند و معلمان برای تدریس و دانش‌آموزان آماده تحصیل می‌شدند، یک دفعه جنگ آغاز شد.

وی افزود: جنگ در ماه حرام آغاز شد و عده‌ای عازم حج و عده دیگری عازم مدرسه و عده دیگری دنبال زندگی خودشان بودند، اما یک مرتبه از هوا و زمین و دریا به ما حمله شد. ما علیه عراق و همسایگان مگر چه کار کرده بودیم؟

رئیس‌جمهر تصریح کرد: ما که آن زمان نیروی مسلح آماده‌ای نداشتیم و شرایط بعد انقلاب بود و تازه داشتیم ارتش را سامان می‌دادیم و همه سلاح‌های ما تقریبا غربی بود و قطعات و آموزش آن سلاح‌ها قطع شده بود و مستشاران همه رفته بودند و قراردادها در حالت شبه لغو بود. تقریبا بزرگ‌ترین فرماندهان ارتش درجه‌شان در موقع شروع جنگ سرگرد و سروانی بود.

روحانی تاکید کرد: افسران جوان سروان و سرگرد، فرماندهان نظامی کشور شدند. سپاه هم وضع خاصی داشت. ما وقتی در آبان سال ۱۳۵۹ خمپاره ۶۰ در یک زاغه کشف کردیم، در حالی که تمام آمارها به ما می گفت، خمپاره ۶۰ نداریم.

وی تصریح کرد: هیئتی به ریاست بنده موظف شد از همه زاغه‌های مهمات بازدید کند و توانستیم خمپاره ۶۰ کشف کنیم. وقتی این خمپاره را کشف کردیم با تهران تماس گرفته و با مسئولان جنگ صحبت کردم و اعلام کردم ما خمپاره ۶۰ کشف کردیم. انگار دنیا را به ما داده‌اند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: خیلی مظلوم بود این ملت. خیلی رزمندگان شما مظلومانه جنگیدند. شهید، شهادت، ایثار و ایستادگی، همیشه نقطه اوج روحیه یک ملت است. مخصوصا ملتی که این قدر مظلوم بود.

روحانی در ادامه گفت: بدایند هواپیماهایی که تهران را بمباران می‌کردند، دو سال بعد از جنگ شوروی سابق به عراق واگذار شد. یعنی وسط جنگ به عراق کمک می‌کردند. میراژ اف ۱  پالایشگاه‌های ما را از فاصله ۶-۷ کیلومتری با موشک می‌زد و اصلا به هدف نزدیک نمی‌شد.

وی افزود: ما بحث می‌کردیم که این هواپیماها از کجا عبور کرد و تهران را زد. ما می‌گفتیم که از کجا عبور کرد که تهران را زد. بعد فهمیدیم که از روی کرج بمب‌ها را رها کرده و تهران را هدف قرار می‌دهد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هواپیماهای آواکس از روی عربستان به لحاظ راداری، تحرکات ما را رصد می‌کردند. حتی این هواپیماها تا تبریز را هم می‌گرفت. از جنوب کشور حمله می‌کردند. هواپیماها بعد می رفتند در امارات نشسته و تجلیل می‌شدند.

روحانی اظهار داشت: ما در برابر دنیا جنگیدیم و ایستادیم و خداوند این ملت مظلوم و مومن را پیروز کرد.

وی تصریح کرد: اشکال ندارد دو جناح با یکدیگر رقابت کنند و ما احزاب سیاسی داشته باشیم، اما وقتی بحث کشور، منافع ملی، ارزش‌های انقلابی است، حزب معنی ندارد و همه یک مشت واحد هستیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر اختلافی باشد که به تضارب آرا کمک کند، ممکن است خوب باشد، اما نه اختلافی که به نزاع تبدیل شود. نیروی همدیگر را از بین نبریم. شهید تعلق به هیچ حزبی ندارد. خانواده شهدا و ایثارگران برای کل ملت ایران هستند.

روحانی خاطرنشان کرد: ملت ما با همه مظلومیت، سال اول دفاع کرد. البته عملیات تهاجمی هم داشتیم. بعد از یک سال، عملیات‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز شروع شد. ما در مهرماه حصر آبادان را شکستیم در حالی که دست‌مان خالی بود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم بر مشکلات فائق بیایم و دل رهبر ما راضی شود و از همه بالاتر، رضای خداوند را کسب کنیم، امروز نیاز به ایثار داریم و باید ایثار و فداکاری کنیم و از خود و منافع خود برای آرمان‌های بزرگ‌مان بگذریم و این کار در خط مقدمش، شما خانواده‌های شهدا و ایثارگران هستید.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید در برابر بد اخلاقی‌ها ایثار کنیم، بگذریم و گذشت داشته باشیم، گفت: ما هنوز هم در دنیا بدخواه و توطئه‌گر زیاد داریم.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز بدخواهان و بیگانگان باید ایثار و اراده ما را ببینند. ما در برابر انواع مسائلی که پیش‌رو داریم، با مقدم داشتن منافع انقلاب، نظام و کشور پیروز خواهیم شد.

وی در ادامه گفت: اگر روزی دشمن فکر می‌کرد، ایران کشور است که ضعیف شده است، اگر این خیال خام را داشت و فکر می‌کرد به ما حمله کند، می‌تواند انقلاب را از بین ببرد، امروز برای همه روشن است که قوی‌ترین، بزرگ‌ترین و مقتدرترین کشور در این منطقه، جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: نه تنها ایران، کشوری مقتدر است، بیگانگان هم می‌دانند که در این منطقه بدون حضور و اراده ایران، صلح و ثبات در این منطقه استقرار پیدا نخواهد کرد و این افتخار برای شهیدان است.

روحانی اظهار داشت: شرایط دولت، شرایط سهل نیست و مشکلات فراوانی در کنار ماست، اما ما در در این ۶ ماه در حد توان‌مان قدم‌هایی برداشتیم و انشاالله در آینده هم این قدم‌ها را برخواهیم داشت.

 

منبع: صدخبر

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا