لاریجانی: آمریکا و غرب از ستون‌های مبارزه با حکومت‌های دموکراتیک در کشورهای مسلمان هستند

به گزارش بصیر به نقل از صدخبر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی در سخنانی گفت: چون شرایط دنیای معاصر از نظر معادلات قدرتها و حضور قدرتهای نوظهور شرایط حساس و قابل تأملی است، بنابراین باید به آن دقت کرد.

وی افزود: ما در یک مرحله تاریخی مهم قرار گرفتیم. در این مرحله تاریخی اولا ما در یک شرایط گذار به شرایط جدید هستیم. وضعیت ما مانند پس از جنگ جهانی که شرایط صلحی بوجود آمد و کشورهای اسلامی بین قدرتها تقسیم شدند، نیست. البته مانند شرایط جنگ سرد نیز نیست. شرایط در حال گذار است و قدرتها وضعیت متغیری پیدا کرده‌اند.

رئیس مجلس تاکید کرد: وضعیت قدرتها در حالت ایستایی نیست و به همین دلیل قدرت پیش‌بینی حوادث را ندارند. در سالهای اخیر کثیری از حوادثی که رخ داد قابل پیش‌بینی برای قدرت‌ها نبود. انقلاب مصر برای قدرت‌ها قابل پیش‌بینی نبود که به همین دلیل مشاهده کردیم که آمریکایی‌ها در ۳ هفته ۳ جور موضع اعلام کردند. گرچه دسیسه‌هایی بعد از آن پیش آید. آنها مسائل بعدی است که باید به آن توجه کرد.

لاریجانی در ادامه به انقلاب تونس اشاره کرد و گفت: انقلاب تونس برای قدرت‌ها قابل پیش‌بینی نبود. البته حوادث دیگر نیز همینطور است. وضعیتی که عراق امروز دارد برای قدرتها قابل پیش‌بینی نبود. جنگ ۳۳ روزه برای قدرتها غیرمترقبه بود. آنها فکر نمی‌کردند که چنین نتیجه‌ای داشته باشد. بنابراین شرایط تقسیم‌بندی قدرت در حال از بین رفتن است.

وی در همین زمینه افزود: امروز شرایط تکثر و ظهور قدرتها را می‌بینیم. این یک واقعیت صحنه است. بسیاری از چیزها را قدرتهای بزرگ برای منطقه و بخصوص برای خاورمیانه می‌خواستند تجویز کنند، اما نشد. در سوریه می‌خواستند ظرف چند هفته شرایط را تغییر بدهند، اما به وقوع نپیوست. در عراق سرنوشت دیگری را دنبال می‌کردند و نشد و در افغانستان نیز به دنبال هدف دیگری بودند که اتفاق نیفتاد.

رئیس مجلس تصریح کرد: اینها نشانه‌های این است که وضعیت قدرتهای جهانی در حال تغییر است. در عراق قدرتهای جهانی تقریبا متحد بودند، اما چیز دیگری شد و همینطور در جنگ ۳۳ روزه نیز همینطور بود. بنابراین ظهور قدرتهای مختلف و تکثر آنها را می‌بینیم.

شرایط جدید دموکراتیک شدن و آزاد شدن ملتها را نوید می‌دهد

لاریجانی ادامه داد: شرایط جدید دموکراتیک شدن و آزاد شدن ملتها را نوید می‌دهد. ما در پس هر کدام از این فرآیندها شرایط دموکراتیک‌تر را می‌بینیم، گرچه این دشمنی‌هایی دارد، اما وضعیت به این سمت پیش می‌رود.

وی ادامه داد: سیاسی شدن جوامع نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. باید فعال شدن جریان‌های سیاسی در جوامع و بخصوص در کشورهای اسلامی توجه کنیم. برژینسکی سالها پیش این موضوع را فهمیده بود، اما رهبران آمریکایی‌ها نخواستند این را بفهمند که جوامع بشری و کشورهای اسلامی به سمت سیاسی‌شدن و فعال‌تر شدن حرکت می‌کنند. این واقعیت در صحنه کشورهای اسلامی قابل لمس و درک است.

رئیس مجلس اضافه کرد: جایگاه عنصر شورآفرین و حماسه‌گر یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه شود. این عنصر نقش بی‌بدیلی در کشورهای اسلامی دارد، حالت خمودگی و خواب‌آلودگی در حال رخت بر بستن است و عنصر بیداری و شورآفرینی جلوه‌گری می‌کند. این وضعیت را در فلسطین می‌بینید که گروه‌هایی که نقش‌آفرین هستند گروه‌هایی هستند که شورآفرین بوده و حماسه‌گری در آیین‌ آنها مطرح است. گروه‌هایی که جنبه‌های سازش‌کارانه دارند در حاشیه قرار گرفته‌اند.

لاریجانی در ادامه افزود: در لبنان جریان مقاومت و حزب‌الله به دلیل اینکه شورآفرین و مجاهدانه زندگی کردن را برگزیده است بنابراین نقش‌آفرینی می‌کند. در سوریه نیروی مقاومت باعث این نقش‌آفرینی‌ها شده است البته در کشورهای دیگر مانند عراق و افغانستان نیز شاهد همین وضعیت هستیم بنابراین این عنصر شورآفرین و حماسه‌گر موضوع مهمی است که نقش‌آفرین در معادلات قدرت شده است البته جنس بدیل و بدلی هم دارد که متاسفانه جایگاه مجاهدت را تخریب کرده است.

وی تصریح کرد: خارج از تبلیغاتی که در دنیا فشارش را بر افکار عمومی ایجاد می‌کند و می‌خواهند الگویی که در پس تفکر مدرنیته شکل گرفته است بر جوامع مختلف تحمیل کنند نقایص درونی در ساختار دموکراتیک کشورهای غربی بروز کرده است و کاستی‌ها امروز شرایط بی‌حسی را بر آنها تحمیل کرده است.

رئیس مجلس گفت: گاهی می‌خواهند بر تبلیغات رسانه‌ای این نقدها را بپوشانند اما از دید متفکرینی که در غرب و در جهان اسلام شرایط جدید را مورد بررسی قرار می‌دهند باید کاوش‌های زیربنایی در این زمینه داشته باشند. برخی از متفکرین غربی در این زمینه آثاری دارند و حرفهای مهمی زده‌اند. اگر به این نکات کمتر توجه شود ممکن است میدان‌هایی که بوجود آمده و ضعف‌هایی که وجود دارد را دنیای اسلام نبیند و خدای ناکرده با تکرار سناریوها مواجه شود.

لاریجانی تصریح کرد: دموکراسی در غرب به نهایت کار خودش رسیده است و نقایصی آرمانی پیدا کرده است اما در دنیای جهان سوم به دلیل حضور مستبدین و استعمارزدگی همه خواهان دموکراسی هستند که این خواسته درستی است اما باید دموکراسی را از طریق درست آن با زیربناهای درست دینی آن پیگیری کرد تا به همان چالش‌هایی که امروز دنیای غرب با آن مواجه است، گرفتار نشویم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی همچنین در ادامه اظهار داشت: یکی از متفکرین غربی معتقد است جوامع غربی در دنیای غربی دچار نوعی افسردگی دموکراتیک شده‌اند. آنها دچار نوعی بیماری بی‌دردی ظاهری شده‌اند این حکایت از نوعی درد درونی مزمن دارد. نویی بی‌حسی عمومی جوامع غربی را در خودش فرو برده است یعنی تصور می‌کنند به آرمان‌هایی که می‌خواهند رسیده‌اند اما خلأ‌های بسیاری دارند که این خلأها درک درونی است. عدم انتخاب درست در هدفها این مشکل را بوجود آورده است.

رئیس مجلس ادامه داد: البته برخی از متفکران ما مانند شهید مطهری این موضوع را سالها پیش پیش‌بینی کرده بود و آن درد فقر معنویت است. آزادی در جوامع غربی بی‌بنیه و بی‌پایه است زیرا پایه‌های آزادی معنوی را ندارد بنابراین ساختمان زیبایی در ظاهر دارد اما دچار مشکلات درونی است.

لاریجانی ادامه داد: ساختار سازمان ملل ساختار تعیین‌کننده‌ای برای جوامع نیست. شورای امنیت بیشتر ساختار بازی دارد بنابراین  شما خارج از ساختار سازمان ملل که بر دنیا حاکم باشد تصمیمات جداگانه هستید. ماجرای اوکراین آمریکایی‌ها فرمان صادر می‌کنند که تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه وضع می‌کنیم. آیا در ساختار سازمان ملل و شورای امنیت چنین وضعی وجود داشت. پس ما شاهد یک ساختار بزک کرده هستیم که در آن تصمیمات خارج از ساختار گرفته می‌شود. این مشکلی است که دنیای امروز متوجه شده و متفکران غربی آن را درک کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم شرایط جدید را تحلیل کنیم باید عمق مسائل را دقیق‌تر بیابیم. این زیبایی‌های ظاهری رسانه‌ها نباید برای متفکرین ما ارزش زیادی داشته باشد بلکه باید این شرایط تمدنی را مورد کاوش قرار دهند. در مجموع باید قبول کنیم که در وضعیت ویژه‌ای هستیم و در حال تغییر مهمی در تاریخ قرار گرفته‌ایم.

رئیس مجلس ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که وضعیت جدید هنوز شکل نگرفته است و ما در یک وضعیت ژله‌ای قرار گرفتیم و این شرایط در حال شکل‌گیری است بنابراین بازیگران فعالند که جایگاه جدید خود را پیدا کنند. جایگاه جدید هنوز معین نیست. به همین دلیل اهمیت شرایط امروز فوق‌العاده مهم است.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: وضعیت قدرتها در آینده به درک و فهم آنها از شرایط جدید و زرنگی‌شان در پیدا کردن راه جدید و استفاده از واقعیات و استفاده از زمان به نفع خودشان بستگی دارد.در این جریان هم قدرتهای گذشته نقش مهم دارند و هم قدرتهای نوظهور، تلاش می‌کنند حوادث را تحت کنترل خودشان قرار دهند.

وی در ادامه به انقلابهای منطقه‌ای اشاره کرد و افزود: در پس انقلابهای منطقه‌ای تلاش‌های مختلفی بر قدرتهای نوظهور و قدرتهای استعماری و مستکبر وجود داشت که شرایط انقلابها را کنترل می‌کردند البته در بعضی جاها توفیق پیدا کردند اما در بعضی جاها نیز موفق نشدند گاهی در بعضی کشورها بده بستان تا حدی به استقرار موقت منجر شد و آنها به همان بسنده کردند .

رئیس مجلس گفت: ما در یک شرایط پرتحرک برای پیدا کردن جایگاه جدید هستیم که این شرایط پرنوسانی است و موقعیت تاریخی بسیار مهمی است. بنابراین راه آینده مسلمانان مشخصات و دشمنانی دارد. راه آینده مسلمانان از نظر مبنایی همان چیزی است که در سخن اولیای دین ما و در سیره نبوی و علوی آورده شده است. آنان همواره بر حرکت براساس حق تاکید می‌کنند.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: دفاع از مظلومین یکی از نکاتی است که در این جریان باید به آن توجه شود. باید اطمینان داشته باشیم ما باید به سخنان خداوند بر پیروزی حق علیه باطل اطمینان داشته باشیم. حرکت برای خدا که در سیاست امروز دچار غیبت طولانی شده است باید مورد توجه قرار گیرد. خدا در تمدن امروزی جایش را به رفاه و بازی‌های سیاسی و فریبکاری داده است بنابراین اطمینانها از بین رفته است. کشورها نمی‌توانند به یکدیگر تکیه کنند به طوری که فریبکاری جای آن را گرفته است. مکر زمانه بر نگرش حق‌گرا توفیق پیدا کرده است. شورآفرینی و نقش‌آفرینی فکر جدید باید این معادله را بیشتر بررسی کند.

وی در همین زمینه افزود: مبارزه با ظلم و استکبار و برادری با مسلمانان باید مورد توجه قرار گیرد. اخوت ریشه آن چیزی است که می‌تواند شرایط جدید را برای مسلمانان تغییر دهد. ما باید به وعده خداوند اطمینان داشته باشیم که اگر این راه راه مجاهدت در راه خدا و همگرایی را داشته باشیم نصرت الهی با مسلمانان است. اگر در این فکر منظومه جدیدی را خلق کنیم و وحدت میان مسلمان را ترسیم کنیم که البته مخاطراتی دارد، زمینه‌ها آماده نیست اما تحلیل شرایط نشان می‌دهد شرایط دنیای اسلام مقداری از این راه را در حال طی کردن است.

رئیس مجلس تاکید کرد: البته طرف مقابل ما نیز ضعف‌هایی دارد که باید به آنها توجه کرد. اشتباهات قدرتهای بزرگ در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیا باعث شده که فرصتهایی برای مسلمانان ایجاد شود. اشتباهات آنها این فرصتها را ایجاد کرده است. آنها خودشان را درگیر موضوعاتی کرده‌اند که این فرصتها را بوجود آورده است. برخی از ضعف‌های تئوریک در دنیای مسلط امروز این فرصتها را بوجود آورده است.

لاریجانی در ادامه به جنگ‌طلبی‌های آنها اشاره کرد و افزود: در این ۱۰ سال اخیر آنها جنگی را در منطقه انجام نداده‌اند که در آن توفیق داشته باشند. در عراق هزینه‌هایی دادند چون ملت عراق بیدار بودند و آنها فکر می‌کردند که در آنجا برایشان فرش قرمز پهن می‌کنند. آقای بوش وقتی عراق اشغال شد گفت که اینجا برج دموکراسی ایجاد می‌کنیم که بر روی کشورهای دیگر سایه بیندازد اما هزینه‌هایی دادند البته وضعیت آنها در عراق و افغانستان نیز به همینگونه است.

** تلاش کردند با طرح‌های آبکی، صلحی را به فلسطینی‌ها تحمیل کنند اما موفق نبودند

وی اضافه کرد: آنها در جنگ ۳۳ روزه شکست خوردند. در سوریه نیز موفق نبودند خیلی تلاش کردند که با طرح‌های آبکی یک طرح صلحی را به فلسطینی‌ها تحمیل کنند اما موفق نبودند البته افرادی را در این زمینه پیدا کردند اما جریان زنده فلسطین آنها را نپذیرفت بنابراین ناموفق بودند. البته یک مشکل مهمی دارند و ضربه حیثیتی به جریان‌های قدرت‌طلب زده است و آن دفاع آنها از جریان‌های دیکتاتور منطقه است.

رئیس مجلس در همین زمینه تاکید کرد: قالب دیکتاتورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ هستند که این یک بی‌حیثیتی سیاسی برای قدرت‌های بزرگ بوجود آورده است. برخی از سیاستمداران آمریکا نیز اشاره کرده‌اند که ما دچار مشکل عدم صلاحیت سیاسی شده‌ایم. از دموکراسی دفاع می‌کنند اما یک نوع ریاضت منفی حماقت برای آنها محسوب می‌شود. ملت‌ها پس زمینه تاریخی را می‌شناسند و آن را به یاد دارند، اینها مشکلاتی است که آنها در منطقه دارند و فرصت‌هایی برای ظهور جریان‌های نو پدید آورده است.

لاریجانی تاکید کرد: در این شرایط، ظهور جریان‌های نو و قدرت‌هایی که می‌توانند نقش‌آفرین باشند، حرف نویی بود. آنها باید کاستی‌های مسیر طی شده را بتوانند جبران کنند نه اینکه این قدرت برود و یک قدرتی شبیه او جایش را بگیرد. بعضی از قدرت‌های کهنه قبلی ظاهر متفاوتی دارند اما حرف نویی برای تسلط و ظهور ندارند بنابراین اینجا یک مجال برای ظهور قدرت‌هایی است که حرف نویی داشته باشد و شرایط امروز در تمدن جدید جبران کنند.

وی تاکید کرد: حضور فکر سیاسی در حیات مسلمانان مهم است که جلوه‌گری می‌کند، ما ظرف ۴، ۵ دهه گذشته می‌بینیم که فکر سیاسی در حیات مسلمانان آرام آرام خودش را نشان داده و این یک نکته مهم است.

رئیس مجلس در ادامه به حضور عنصر مجاهدت و مقاومت در بیداری اسلامی و شرایط جدید اشاره کرد و گفت: در ۳ دهه اخیر این عنصر مقاومت و مجاهدت به عنوان مهمترین جریان تاثیرگذار در خاورمیانه خودش را شکل داده است و ما به جریان‌های بدلی مجاهدت و تکفری‌ها که جز آبروریزی چیزی نیستند، کاری نداریم. این جریان‌های تکفیری و افراطی جریان‌های مجاهدت اصیل نیستند بلکه دست‌ساز برای آبروریزی هستند اما مقاومت اصیل که ریشه در تفکر اسلام ناب محمدی (ص) دارد، یک عنصر تاثیرگذار شده است.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: آنها این نقش را درک کرده و فهمیده‌اند و گاهی می‌خواهند شکل و چهره این جریان را تخریب کنند. از این جهت گاهی می‌گویند که حزب‌الله را جزو گروه تروریستی می‌گذاریم البته با اعلام کردن شما مشکلی حل نمی‌شود و همان مشکل ریاضت منفی خودتان را پیشرو تر می‌کنید، این یک واقعیت است که شما باید با این واقعیت کنار بیایید، نمی‌توانید آن را با انگ زدن حذف کنید.

وی در ادامه به قدرت پیدا کردن اقتصادی کشورها اشاره کرد و افزود: امروز کشورهای اسلامی شاهد قدرت‌های اقتصادی متنوع شده‌اند؛ ترکیه شرایط گذشته را ندارد و یک قدرت اقتصادی شده است. البته مالزی و اندونزی همینطور هستند. بسیاری از کشورهای اسلامی صاحب قدرت اقتصادی شده‌اند. بسیاری از کشورهای اسلامی از انرژی قوی برخوردار هستند. عراق ساختار دموکراتیک پیدا کرده و یکی از کشورهای مهم اقتصادی است و صاحب انرژی‌های بسیاری نیز هست که این یک قدرت محسوب می‌شود.

رئیس مجلس تاکید کرد: علاوه بر این، کشورهای اسلامی قدرت علمی و تکنولوژیک پیدا کرده‌اند. کشورهای اسلامی زیادی هستند که در زمینه علمی و تکنولوژیک گام‌های مهمی برداشته‌اند.کشورهای اسلامی در صنایع مختلف صاحب نظر شده‌اند البته در ابتدای راه هستند اما نمی‌توان پیشرفت‌های آنها را نادیده گرفت ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه تکنولوژی پیشرفت‌های زیادی داشته است.

لاریجانی در همین زمینه افزود: بغضی که غربی‌ها نسبت به موضوع هسته‌ای ایران دارند به دلیل این است که می‌خواهند دیگر کشورهای اسلامی را محدود کنند. آنها می‌گویند این کشوری که خیلی آزادانه حرفش را می‌زند و دریچه‌های جدیدی را برای خاورمیانه باز می‌کند و صاحب تکنولوژی است، باید با او درگیر شویم تا دیگران متوجه شوند تا آزادی عمل در حوزه علمی و تکنولوژیک ندارند بلکه محدودیت دارند و می‌خواهند تا اندازه‌ای پیش روند.

وی تصریح کرد: شورآفرینی در کشورهای اسلامی وجود دارد که این یک واقعیت است. صحنه‌های مصر، تونس و لیبی نشان‌دهنده شورآفرینی است البته باید حسابگر و با شکیبایی این مسیر را طی کرد نباید صرفا بر شورآفرینی تکیه داشت بلکه باید حتما به حسابگری در شرایط فعلی توجه داشت. اینها شرایطی است که برای ما فرصت‌هایی را ایجاد کرده است.

** نباید همه چیز را به دشمنی بیرونی منوط کنیم

رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد:‌ اگر این فرصت‌ها به پیوست‌هایی بین کشورهای اسلامی از نظر اقتصادی،‌ علمی و فناوری منجر شود، سرنوشت خوبی برای امت اسلامی دارد. مشکل ما در اینجاست، این راه آینده مسلمانان دشمنانی دارد که برخی از آنها بیرونی و برخی نیز درونی هستند. ما نباید همه چیز را به دشمنی بیرونی منوط کنیم. اگر اینطور باشد دچار خواب‌آلودگی ضعفی از درون می‌شویم.

لاریجانی ادامه داد: این فرصتها وجود دارد اما به دلیل ضعف‌های درونی و مشکلات بیرونی از همه این فرصت‌ها و استعدادها استفاده نمی‌شود. در جبهه بیرونی و استکباری ما این شرایط را می‌بینیم. آنها مخالف حرکت‌های دموکراتیک هستند بنابراین با جریان آزاداندیشی در دنیای اسلام مبارزه می‌کند. امروز آمریکا و غرب یکی از ستون های مبارزه با حرکت دموکراتیک در کشورهای اسلامی شده‌ و مخالف این بیداری اسلامی و شورآفرینی سیاسی هستند. آنها تلاش می‌کنند با چند شکلات سیاسی شورآفرینی سیاسی را خاموش کنند. بنابراین به دنبال مکر سیاسی هستند و با مجاهدت در دنیای اسلامی مقابله می‌کنند و انگ تروریسم به آنها می‌زنند، آنها مخالف پیوندهای اقتصادی کشورهای اسلامی هستند.

 

وی ادامه داد: آنها می‌گویند که اگر کسی به آن کشورها ارتباط پیدا کند ما مزایایی را از شما می‌گیریم و آنها را متفرق می‌کند. گاهی آنها را به دنبال سراب‌هایی به سمت آنها می‌کشند. بنابراین در دنیای اسلام اقتصاد را یک بنیه قوی می‌دانیم، اما این بنیه قوی متفرق است. به جای اینکه کشورهای اسلامی ظرفیت‌ها را به هم پیوند دهند، با جای دیگری پیوند می‌دهند که آنها یک استراتژیسم دارند. کشورهای حوزه خلیج‌فارس به جای اینکه با هم کار کنند به فکر پل زدن با قدرت‌های بزرگ هستند و بنابراین تبادل بین کشورهای اسلامی کم است، اما با کشورهای بزرگ تبادل دارند.

رئیس مجلس تصریح کرد: مانع شدن از قدرت‌گیری علمی کشورها یکی دیگر از نکاتی است که آنها همواره آن را دنبال می‌کند. این ستمی که به ملت ایران در مسئله هسته‌ای می‌کنند یک نمونه است.

لاریجانی گفت: مگر دولت ایران چه گفته است. گفته است که ما می‌خواهیم دانش هسته‌ای صلح‌آمیز داشته باشیم. رهبری معظم انقلاب نیز فتوا صادر کرده‌اند که سلاح هسته‌ای حرام است. پس درد شما چیست؟

“آنها در پوشش مبارزه با سلاح هسته‌ای به دنبال این هستند که ملت ایران را از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای محروم کنند، اما ملت ایران مقاومت و استقامت کرد. آنها به ملت ایران فشار آوردند، ستم کردند و سنگ‌اندازی کردند که اما مقاومت ملت ایران آنها را موفق کرد که امروز صاحب تکنولوژی هسته‌ای صلح‌آمیز شوند. راه پیشرفت مقاومت است.”

وی افزود: راه پیشرفت سیاسی اگر در خاورمیانه مقاومت بود، راه پیشرفت علمی در منطقه نیز، مقاومت است. آنها تکنولوژی‌های نوین به شما ارزانی نمی‌کنند بلکه باید مقاومت کرد. در سیستم‌های دفاعی ما نیز همین وضع وجود داشت. آنها در مورد موشک‌های ایران می‌گویند که ما نگران هستیم. مگر شما به ایران موشک داده‌اید؟ شما از ابتدای انقلاب ما را تحریم کرده‌اید. ایران مقاومت کرد و روی پای خودش ایستاد و به تکنولوژی‌های جدید در سیستم دفاعی دست یافت. آنها یک هدف دیگری را دنبال می‌کنند.

رئیس‌مجلس افزود: سال‌ها پیش یکی از وزرای مشهور کشورهای منطقه به ایران آمد و گفت که من از یکی از کشورهای مهم قدرت‌های جهانی که در اروپاست می‌آیم و پیغامی به شما دارم و آن این است که وزیرخارجه این کشور اروپایی به بنده گفته که ما حرفی نداریم ایران سلاح هسته‌ای هم داشته باشد، اما شرط آن این است که ایران طرح‌های ما را در خاورمیانه تخریب نکند و از فلسطین صرفن‌ظر کند. این وضعیت خارجی منطقه الان هم هست.

لاریجانی تصریح کرد:‌ آنها به دنبال مسئله هسته‌ای نیستند، بلکه درد دیگری دارند. در همین حوادث چند سال اخیر ملاحظه می‌کنید که وقتی جنگ ۳۳ روزه رخ داد و آنها به لبنان حمله کردند حزب‌الله دفاع کرد، البته ما در حال مذاکره با غرب در مسئله هسته‌ای بودیم که به ناگهان مذاکره را قطع کردند.

وی اضافه کرد: آنها می‌خواهند با ژست‌های سیاسی نیاز خودشان را به عنوان احتیاج طرف مقابل بفروشند. شما تقاضای مذاکره کرده‌اید، اما طوری حرف می‌زنند و ژست می‌گیرند که گویی آنها این‌گونه عمل می‌کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این وضعیت خواب‌آلودگی اگر برای شما آب و نانی دارد به آن ادامه دهید، اما خودتان می‌دانید که شما بارها تقاضا کرده‌اید و نیاز داشتید و در منطقه مشکل داشته‌اید و نتوانستید با فشار بر ایران کاری از پیش ببرید.

رئیس مجلس تاکید کرد: بنابراین فضا طوری نیست که شما نیاز خودتان را به عنوان احتیاج طرف مقابل بفروشید، اگر با تبلیغات وصف و حالی پیدا می‌کنید پس پاشید. ما نباید انتظار داشته باشیم که مستکبرین دشمنی با راه آینده مسلمانان نداشته باشند، اما باید مشکلات درونی را در این‌گونه جلسات بیشتر توجه کنیم. یکی از این مشکلات درونی بی‌فکری و بی‌تدبیری در اداره کشورهاست. بسیاری از کشورها منابع بسیارخوبی دارند. منابع زیاد نفتی و گازی دارند، اما از آنها به درستی استفاده نمی‌کنند.

لاریجانی به مذاکره ایران با اعضای ۱+۵ اشاره کرد و گفت: آنها می‌گویند ما می‌خواهیم با شما مذاکره کنیم. ایران که هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده است.

وی تصریح کرد: بی‌فکری و بی‌تدبیری در به کارگیری منابع درونی دنیای اسلام مشهود است؛ آیا این منابع تبدیل به سرمایه‌گذاری و قدرت می‌شود؟ البته گاهی هم می‌خواهیم به صورت اقتباسی از غرب تقلید کنیم، در حالی که شرایط غرب را نمی‌توان در شرق ایجاد کرد، زیرا آنها از دو قرن پیش استفاده از منابع طبیعی را شروع کرده‌اند.

رئیس مجلس اظهار داشت: تغییر شرایط مجاهدت می‌خواهد، اما جهان اسلام دچار دنیاطلبی است. در زمانی سیدجمال‌الدین اسدآبادی که در سالروز وفات وی نیز قرار داریم، تلاش می‌کرد دولت‌های اسلامی را به هم‌گرایی سوق دهد، اما در پایان عمرش به این نتیجه رسید که رهبران کشورهای اسلامی به راحتی سپاه خود را رها نمی‌کنند، بنابراین می‌گوید اگر عمرم را صرف توده‌ها می‌کردم، موفق‌تر بودم.

لاریجانی تصریح کرد: این عدم مرزبندی روشن سبب می‌شود نیروهای جهان اسلام به داخل شیب داده شود. از جمله جریان تکفیری که محصول نافهمی داخلی و سرویس‌های جاسوسی خارجی است و به جای اینکه انرژی مسلمانان را به سمت استکبار بگیرد، به سمت هم گرفته‌ است.

وی تأکید کرد: سطحی‌نگری یکی دیگر از مشکلات درونی دنیای اسلام است. ژنرال دوگل معتقد بود که اکثر سیاست‌مداران از فرازگاه‌ها به مسائل نگاه نمی کنند، از مرداب‌ها به آن می نگردند؛ به طوری که از داخل همان چارچوب‌هایی که برایشان چیده شده، مسائل را تحلیل می‌کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: ما می‌توانیم از این شرایط ژله‌ای قدرت‌سازی کنیم، زیرا استعداد آن را داریم. باید میان نخبگان و نمایندگان ملل هم‌گرایی به وجود آمده و از این فرصت استفاده لازم را داشته باشیم.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: ضعف حریف، تحول شرایط را برای جهش جهان اسلام فراهم کرده است. مسیر روشن است و نقایص را هم می‌شناسیم، بنابراین باید بر ضعف‌ها فائق آییم تا راه آینده جهان اسلام راه پیروزی و روشنی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا