در برنامه نود دیشب چه گذشت؟ + تصاوير

از فرار پروین تا تلاش برای نجات سربازان ایرانی در یک نود نوستالوژیک

به گزارش بصیر به نقل از صدخبر، در فاصله نود هفته گذشته تا نود شب گذشته تنها یک بازی ملی دوستانه در فوتبال ایران برگزار شد و همین مسئله هم موجب شد تا عادل فردوسی‌پور موضوع جام‌جهانی را به سوژه اصلی برنامه نود یکی مانده به آخر سال خود تبدیل کند با چند مهمان در استودیو و چند مهمان روی اسکایپ حسابی حال و هوای برنامه خود را نوستالژیک کند.

 
 بررسی عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در سه جام جهانی که تا پیش از این سابقه حضور در آن را داشت در کنار مسائل مربوط به کمیته انضباطی دو محور مهم برنامه نود شب گذشته بود. سوال برنامه هم با توجه به نزدیکی پایان سال به انتخاب مرد سال فوتبال ایران اختصاص داشت که بازهم محافظه‌کاری عادل فردوسی‌پور در نشکاندن دل سرخابی‌ها موجب شد تا در کنار دو لژیونر موفق ایرانی دو بازیکن از استقلال و پرسپولیس هم حاضر باشند. مردم می‌بایست از میان چهار گزینه آندرانیک تیموریان، سیدجلال حسینی، اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد مرد سال فوتبال ایران در سال ۹۲ را بر می‌گزیدند.
 
پخش تنها دیدار فوتبال هفته گذشته نخستین گزارش برنامه نود بود. گزارشی که به متن و حواشی اولین بازی تدارکاتی تیم ملی در راه جام‌جهانی اختصاص داشت و شکست ایران برابر تیم ملی گینه! بعد از پخش این آیتم فردوسی‌پور با اشاره به عملکرد دنیل داوری حمله برخی از هواداران فوتبال را به صفحه شخصی این بازیکن و فحاشی به او خانواده‌اش را رفتاری زشت خواند و گفت ممکن است یک روز، روز یک بازیکن نباشد و صرف عملکرد ضعیف دلیل نمی شود تا ایرانی‌های عزیز هنرنمایی کنند و با الفاظ زشت خانواده آن بازیکن را مورد بی‌احترامی قرار دهند.
 
بدون هیچ بحث فنی و کارشناسی خاصی در خصوص این بازی نخستین گزارش نود از نخستین حضور ایران در جام‌جهانی پخش شد. جایی که تصاویر ناب و قدیمی از تیم خوب جام‌جهانی ۱۹۸۷ و بازیکنن طلایی آن نسل نظیر پروین، حجازی، روشن، قاسم‌پور، کازرانی، دانایی‌فرد، جهانی و مربی دوست‌داشتنی‌شان، حشمت مهاجرانی پخش شد و گوینده متن در پایان آن را قدرتمندترین تیم تاریخ فوتبال ایران خواند.

 بعد از بررسی عملکرد تیم ملی در نخستین جام جهانی فردسی‌پور با مهمان‌های جذابی در استودیو منتظر بود تا بررسی کوتاهی در خصوص جام‌جهانی ۱۹۸۷ داشته باشند. حسین کازرانی و حمیدرضا صدر در استودیو و حشمت مهاجرانی از دبی و از طریق اسکایپ مهمانان این بخش نود بودند.
 
حشمت مهاجرانی سرمربی ایران در جام جهانی آرژانتین که با حافظه‌ای عجیب جزسی‌ترین مسائل آن زمان را هم بیان می‌کرد درباره صعود سخت ایران به این رقابت ها گفت:«مسیر سختی بود.آن زمان فقط یک تیم می توانست از گروه خودش صعود کند.حال و هوای خاصی داشت.ما برای نخستین بار راهی جام جهانی شده بودیم و کم تجربه هم بودیم.بعد ها فهمیدیم که به چه جایی رفته بودیم و چه میدان بزرگی بوده است.ما آنقدر خوب عمل کرده بودیم که در بازی با کویت تیم جوانان را راهی زمین کردیم.آن موقع زاگالو سر مربی کویت بود و به من گفت تو جنتلمن نیستی که تیم جوانان را به زمین می فرستی.من به زاگالو گفتم که همین جوان ها شما را شکست می دهند.بعد از بازی زاگالو آمد و از من عذر خواهی کرد.»
 
او ادامه داد:«در جام جهانی هم نمی گویم بدشانس بودیم اما از خیلی تیم ها ضعیف تر بودیم.هلند با آری هان و دوستانش آمده بود و همه بازیکنان مطرحی بودند.اسکاتلند تیمی داشت که چهار بازیکن آن در منچستر یونایتد بازی می کردند و دو بازیکن در لیورپول داشت. کنی داگلیش بهترین بازیکن تاریخ لیورپول هم عضو این تیم بود. او در خصوص اینکه آیا تیم ملی ایران در برزیل نتیجه خواهد گرفت با نه هم گفت: «الان فوتبال طوری شده که همه مسی را می شناسند و می دانند چطور بازی می کند.اما آیا توانایی مهار کردن او را داریم؟در جام جهانی باید ببینیم که کجا هستیم و چه می خواهیم؟فوتبال چه ما بخواهیم و چه نخواهیم ورزش اول است اما هیچ کس نمی داند به کجا داریم می رویم.ما در آن جام جهانی گام اول را برداشتیم اتفاقا محکم هم برداشتیم.»
 
مهاجرانی درباره بازی با پرو هم گفت:«من در آن بازی ۲-۴-۴ تیم را ارنج کردم و هنوز هم پشیمان نیستم.چون در آن زمان هر بازی دو امتیاز داشت و اگر ما پرو را می بردیم می توانستیم صعود کنیم.من این روش را امتحان کردم و به تیمم افتخار می کنم.آن زمان ابراهیم قاسمپور ۵ کیلومتر می دوید دقیقا مثل “دیدی” برزیلی.»
 
اما بخش جالب این گفت‌وگوها صحبت‌های حسین کازرانی مدافع تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی برزیل بود که با خاطره‌های به قول فردوسی‌پور «قابل پخشش» جذابیت خاصی به این بخش از برنامه نود داد. کازرانی در خاطراتش از بازی با هلند و اینکه اصلا در آن بازی نترسیده بودند حسابی از خجالت علی پروین درآمد.
 
عادل وقتی به او گفت اما علی پروین بارها گفته که ما برای این بازی ترسیده بودیم کازرانی این واکنش را نشان داد:«کجا ترسیده بودیم؟ ما با تیم های آرژانتین،فرانسه و منچستر یونایتد بازی کرده بودیم.همه‌اش شایعه بود.ما شوخی می کردیم.پروین می گفت حسن نرویم توی زمین و ۷ تا گل بخوریم؟ فردایش گفت حسین ۶ تا نخوریم؟یک روز دیگر گفت من یک فکری کرده ام.گرمکن های ما مشکی است.من می روم و می گویم مادربزرگ‌هایمان مرده اند بازی سه بر صفر به نفع شما.می‌خواهم بگویم که اصلا ترسی نداشتیم.»
 
کازرانی ادامه داد:«خود پروین قبل از بازی قرآن آورد و بازیکنان را قسم داد که نترسند.در بازی روی پروین تکل زدند خودش فرار کرد.نصرالله عبدالهی به او گفت تو که خودت ما را قسم دادی چرا فرار می کنی؟»در این لحظه عادل گفت علی پروین می آید روی خط که کازرانی هم گفت:«ایرادی ندارد،به شرطی که نصرالله عبداللهی هم روی خط بیاید.»
 
مدافع سابق تیم ملی سپس خاطره دیگری از آن زمان تعریف کرد و گفت:«قبل از بازی با کویت مینیسک حسن روشن پاره شده بود.ما تمرین‌مان تمام شده بود و داشتیم می رفتیم تا کویتی ها تمرین کنند.دیدم حشمت خان به روشن می گوید در زمین شوت بزن. من تعجب کرده بودم.گفتم حشمت خان مگر روشن بازی می کند؟گفت نه اما کویتی ها اگر او را ببینند یک گل عقب هستند.»
 
کازرانی که در جام جهانی مامور مهار جو جردن بوده است خاطره ای را هم از این بازیکن تعریف می کند و می گوید:«من مامور مهار او بودم.حشمت خان به غفور جهانی گفته بود که روی ضربه های کرنر به من کمک کند.من به غفور گفتم اینجا بند پهلوی نیست (فردوسی‌پور تصحیح می‌کند که بند انزلی) و تو هم شیر نیستی که او گفت هستم.روی یک صحنه او را زدند دیدم روی زمین افتاده است و دارد از بینی اش خون می آید.گفتم غفور چه شد؟گفت شیر را کشتند.»
 
کازرانی در بخش دیگری از حرفهایش کمی هم انتقاد کرد.انتقاد از اینکه برخورد خوبی با پیشکسوتان در ورزشگاه‌های کشور نمی‌شود:«یک بار بلیت وی آی پی داشتم و با دوستانم می خواستم بروم ورزشگاه.اما من را راه ندادند.آبدارچی فدراسیون من را شناخت گفت چه شده آقای کازرانی؟جریان را برایش گفتم و گفت بروم داخل ببینم کسی را پیدا می کنم یا نه؟او رفت و دیگر نیامد.ما پیشکسوتان عزت می‌خواهیم نه چیز دیگری.من بازی های تیم ملی را تماشا نمی کنم.جام جهانی را می بینم اما بازی های ایران را نه.»
 
کازرانی در پایان گفت:«یک انتقاد هم از خود شما دارم آقای فردوسی پور.چرا شما وقتی می خواهیم پیشکسوتی را دعوت کنید خودتان با او تماس نمی گیرید؟» وقتی فردوسی‌پور از کازرانی پرسید که بهترین بازیکن سال را از میان گزینه‌ها انتخاب کند او به پژمان منتظری که در میان گزینه‌ها نبود رای داد و گفت که تنها از سبک بازی‌ منتظری خوشش می‌آید.

 
پس از اتمام موضوع جام‌جهانی ۱۹۸۷ با پخش تصاویری از جام‌جهانی ۱۹۹۸ دکتر بیژن ذالفقارنسب جای کازرانی را در استودیوی نود گرفت تا در خصوص دومین حضور ایران در جام‌جهانی صحبت کنند. اما پیش از آغاز این موضوع فردوسی‌پور با اشاره به گذشت یک ماه از ربوده شدن پنج سرباز ایرانی توسط جیش‌العدل از کمپینی برای آزادی این سربازها و جمع‌آوری یک میلیون امضا برای رسیدگی سازمان ملل به وضعیت آنها خبر داد.
 
عادل فردوسی‌پور در بخشی از برنامه امشب نود از مردم خواست تا با مراجعه به سایت موزه صلح ایران که برای آزادی مرزبانان ایرانی امضا جمع می کند به این کمپین بپیوندند.این اتفاق در حالی افتاد که پرویز پرستویی هنرمند سینما و تلویزیون هم روی خط آمد تا در این زمینه صحبت کند:«مردم ما همیشه ثابت کرده اند که در عرصه های مختلف حضور دارند.اما آنچه که مسلم است ۵ سرباز ایرانی بی گناه هستند.علت اینکه من در برنامه شما مهمان شده ام به دلیل گره خوردن ورزشکاران و هنرمندان است.در حال حاضر تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی حمایت خودشان را اعلام کرده اند.هنرمندان هم بیانیه ای را در این زمینه صادر کرده اند.رایزنی های مختلفی هم با نماینده سازمان ملل در ایران انجام شده است.اگر یک میلیون نفر حمایت کنند سازمان ملل وارد عمل خواهد شد تا موضوع را بررسی کند.»
 
پرستویی ادامه داد: «من از ملت ایران می خواهم که با مراجعه به این سایت حمایت خودشان از ۵ سرباز ایرانی را اعلام کنند.سربازها بی گناه ترین افراد هستند و امیدوارم آنها در آستانه عید نوروز در کنار خانواده هایشان باشند.مادران همیشه انتظار دارند که شب عید فرزندانشان در کنار سفره های رنگینشان باشند.از شما هم تشکر می کنم که همیشه در این زمینه ها پیشقدم بوده اید.می خواهم که تا آخر برنامه حمایت خودتان را ادامه بدهید.من به عنوان یک شهروند این درخواست را از شما می کنم.»

پرستویی در پایان حرفهایش گفت:«من فوتبالی هستم،خیلی هم فوتبالی هستم.در پاسخ به این سوال که استقلالی هستم یا پرسپولیسی همیشه جواب کلیشه ای داده ام” تیم ملی “.درباره انتخاب بهترین بازیکن سال ایران هم باید بگویم که رای خودم را به صورت پیامک اعلام می کنم.»
اما حضور ذالفقار نسب در این بخشنود یادآور خاطرات جالب و تلخ وشیرینی از جام‌جهانی ۱۹۹۸ بود. جایی که او به شدت از تومیسلاو ایویچ حمایت کرد و اخراج او را نادرست خواند همین‌طور از انتخاب جلالی به عنوان سرمربی تیم ملی در آستانه جام‌جهانی و انتخاب نشدن خودش ابراز دلخوری کرد.
 
 پخش تصاویری از بازی معروف اران و آ.ث. رم و شکست تحقیرآمیز ایران در آن بازی موجب شد تا ذالفقارنسب بگوید که نتیجه آن بازی نتیجه انتخاب نامناسب ایویچ بود و بعد از یک بدنسازی طولانی بازیکنان تیم ملی نمی‌بایست به این بازی می‌رفتند. اما نکته مهم‌تر این بود که دالفقار نسب گفت که ایویچ در ابتدای بازی خبردار شد که مربیان تیم‌های امریکا و یوگسلاوی تماشاگر این بازی هستند  ترکیب را به‌همین خاطر دگرگون کرد و حتی بعد از شکست هم به او گفت که خوب شد باختیم تا تصور حریفان از ما تصور نادرستی باشد.

او در پاسخ به این سوال که برخی اخبار در آن زمان از بازکن سالاری در اردوی تیم ملی خبر می‌داد گفت که دخالت‌های رئیس فدراسیون وقت و پروبال دادن وی به چند بازیکن موجب شد تا برخی‌های این آزادی عمل را پیدا کنند که در تصمیمات فنی هم دخیل باشند. او پیش از این هم در ماجرای اخراج ایویچ صفایی فراهانی، رئیس وقت فدراسیون فوتبال را به مجبور شدن برای جایگزینی ایویچ با یک مربی داخلی متهم کرد.
 
با پایان این بخش گزارش نود تا نود پخش شد که در بخشی از آن کفاشیان در واکنش به ماجرای نامه فیفا در خصوص تبانی گفت که: «من در راس فوتبال ایران هستم و هیچ اثری از تبانی و فساد در فوتبال نمی‌بینم و هرکسی که این مسائل را مطرح می‌کند خودش در این امر دست دارد»
 
پخش تصاویری از صعود ایران به جام‌جهانی ۲۰۰۶ المان و سه بازی ایران در این جام‌جهانی مقدمه‌ای شد تا فردوسی‌پور بعد از هشت سال به سراغ برانکو ایوانکویچ برود و مربی تیم ملی در آن جام‌جهانی را از کرواسی و از طریق اسکایپ مهمان برنامه نود کند. در ابتدا بخش‌های از فیلم کوتاه «پیاده‌روهای وراژانی» ساخته میلاد صدرعاملی، که به زندگی برانکو در ایران اختصاص داشت پخش شد و بعد از آن گفت‌وگوی حمیدرضا در و عادل فردوسی‌پور با برانکو آغاز شد.
 
برانکو که پس از هشت سال بار دیگر مهمان برنامه “۹۰” شده بود، از ان اتفاق ابراز خرسندی کرد و گفت: مردم ایران در قلب من هستند چون خیلی دوران موفق و خوبی در ایران داشتم. ایران کشور دوم من است. همیشه استقبال خوبی از من می شود وقتی مردم ایران را می بینم.
وی درباره صعود ایران به جام جهانی با هدایت خودش و یکنواخت بازی کردن تیم ملی در یک سال مانده تا جام جهانی – سوالی که فردوسی پور پرسید – گفت: راحت صعود کردیم اما حرف شما را قبول دارم.

برانکو همچنین درباره این که مصدومیت بازیکنان در آستانه جام جهانی مثل زندی، مهدوی کیا، هاشمیان و علی کریمی چقدر در بازی تیم ملی تاثیر داشت، گفت: بله با این مشکل روبرو بودیم. گل محمدی هم در باشگاهش مصدوم شد و دیر به ما رسید.
 
در ادامه فردوسی پور از برانکو درباره پیروزی ۴ بر ۳ تیم ملی برابر کره جنوبی پرسید که او پاسخ داد: کره تیم چهارم جام جهانی بود و ما عملکرد خوبی داشتیم و بردیم. یکی از بهترین بازیهای ما بود. ژاپن را هم در تهران بردیم.
 
وی درباره این که تیم ملی چرا بازی های تدارکاتی خوبی برای جام جهانی نداشت گفت: مشکل ما این بود که تیم کامل را نداشتیم. زمان زیادی را برای آماده سازی نداشتیم. خیلی ها مصدوم بودند. علی کریمی مشکل زانو داشت، مهدو کیا هامبورگ بود و مشکل پیدا کرد. زمان زیادی از دست دادیم.
 
وی در ادامه درباره نقش اختلاف فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی وقت در این امر گفت: همه کسانی که بودند مسدول بودند اما مشکل ما بازیکنان بودند. آنها مصدومیت زیادی داشتند و باشگاه ها بازیکنان را به ما نمی دادند تا آنها را آماده کنیم.
 
مجری برنامه از حواشی تیم ملی و لگد علی کریمی به ساک ورزشی اش پس از تعویض پرسید. برانکو گفت: من او را درک می کنم چون همه از او انتظار زیادی داشتند اما او مصدوم بود و چهار ماه زمان کافی نبود که آماده شود. او خیلی غمگین و عصبانی بود چون نمی توانست پتانسیل واقعی اش را نشان دهد.
 
وی درباره عملکرد علی دایی در آن جام و انتقاهایی که از او می شد گفت: دایی یکی از بزرگترین بازیکنان ایران است و بهترین گلزن تیم مهای ملی در دنیاست. او در آن زمان شرایط خوبی داشت. فکر می کردیم که دایی می تواند کمک کند چون حریفان ما قد بلندی نداشتند. می دانستیم که او آخرین جام جهانی اش را تجربه می کند و می خواستیم به عنوان بازیکن بزرگ فوتبال را ترک کند.
 
برانکو درباره انتظارات مردم از تیم ملی هم گفت: من هم انتظارات زیادی داشتم. ما تیم خوبی ساختیم اما هیچ کس نمی داند که چه خواهد شد. می تواند پرتغال را بدون فیگو، دکو و رونالدو تصور کنید؟ آنها جزو بزرگترین بازیکنان آن روزگار بودند و ما هم مصدوم های زیادی داشتیم که غیر منتظره بود.
 
وی افزود: برابر مکزیک خیلی خوب وبدیم و فقط بر اثر اشتباه خودمان دو گل خوردیم. پرتغال جام های خوبی را با آن بازیکنان گرفته بود. موقعیت های خوبی داشتیم ولی شانس نداشتیم. مقابل آنگولا هم می توانستیم برنده باشیم.
 
فردوسی پور در ادامه از ماجرا “کت جادویی” برانکو پرسید که او گفت: بله ! آن زمان این کت را می پوشیدم. (با خنده) این چیزی است که بین مربیان مرسوم است. ما سعی می کنیم برخی چیزها را جادویی بدانیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که قبول دارد مربی محافظه کاری بوده گفت: نه من هرگز چنین کسی نبودم چون فوتبال مدرن بازی م کینم و گاهی لازم است چیزی را از دست بدهیم. ما از نوع بازی تیم ملی راضی بودیم.
 
برانکو در ادامه در پاسخ به سوال فردوسی پور درباره مشکل مالی که باعث شد نتواند به ایران برگردد و این که آیا پیشنهادی برای باگشت به ایرا داشته یا خیر گفت: پیشنهاداتی داشتم که به ایران برگردم.
 
وی در ادامه درباره حرف علی دایی مبنی بر این که برخی بازیکنان به او پاس نمی دادند گفت: زمان کوتاهی داشتیم. دایی مهاجم بود، کریمی هم می توانست در این پست بازی کند. راه های زیادی بود که می توانستیم بازی کنیم. این طور نبود که کسی به او پاس ندهد ما برنامه های مختلف داشتیم.
 
برانکو در ادامه گفت: برخی از دیدارهای تیم ملی ایران را از جمله دیدار با کویت و جام ملت های آسیا دیدم.
 
او در پایان درباره سبک بازی تیم ملی بوسنی گفت: این اولین جامی است که بوسنی در آن شرکت می کند. آنها بازیکنان خوبی دارند و راحت به جام جهانی رسیده اند. مونته نگرو و بوسنی تیم های خوبی هستند که نزدیک به هم بای می کنند. مهم این است که برابر آنها آماده باشید. بوسنی تیم خوبی ساخته است. بازی آسانی با بوسنی نخواهید داشت.
 
با پایان این بخش پرونده جام‌جهانی در این برنامه نود بسته شدو گزارش اران نود از زمین فوتبالی در اسلامشهر پخش شد. جایی که محل تمرین پرویز برومند در نوجوانی و جوانی بود. برومند در بخشی از گفت‌وگوی خود گفت که من برای تیم ملی بازی کردم، بازی‌های فراوانی در استقلال داشتم، نائب قهرمان لیگ آسیا شدم اما همه من را با صحنه مشتم به صورت پایان رافت میشناسند. من در آن ماجرا از خانواده‌ام دفاع کردم اما شاید در آنجا نباید آن حرکت را انجام می‌دادم.
 
با پایان این گزارش، بخش دوم نود که به بررسی آرا کمیته انضباطی فوتبال اختصاص داشت آغاز شد. فردوسی‌پور در ابتدا عنوان کرد که قرار بود میزگردی با حضور حسن‌زاده، شاه‌حسینی و براتی در خصوص انتقادها و وضعیت کمیته انضباطی برگزار شود که بنا به دلایلی برگزاری آن به بعد از لیگ موکول شد.
 
غلامرضا رفیعی تنها مهمان این بخش برنامه بود. رفیعی در آغاز حرفش گفت: می پرسند که مگر چند مخاطب “۹۰” حقوقدان هستند؟ قانون و مقررات برای مردم نگاشته شده است. مثل قوانین راهنمایی و رانندگی. اغراق نیست اگر بگوییم که بیش از ۱۰ هزار قانون و مقررات درباره فوتبال وضع شده است.

وی ادامه داد: نمی خواهم وارد جزئیات یک پرونده بشوم اما به نظر می رسد که برخی از قوانین انضباطی ما منطبق با قوانین جهانی نیست. نمی توانید از یک مربی یا بازیکن بخواهید اقدامی قانونی را انجام دهد مگر این که آن قانون را برایش توضیح داده باشی.
 
رفیعی در ادامه تصویر سایت فدراسیون فوتبال را نشان داد و گفت: از سالها پیش دو سند مهم در سایت فدراسیون بود که حالا نیست؛ اساس نامه فدراسیون و آیین نامه انضباطی. یکی از چیزهای عجیب و غریبی که هست، این که آیین نامه پزشکی و سایر موارد وجود دارد اما آیین نامه انضباطی وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: سایت سازمان لیگ و اتحادیه باشگاه های فوتبال ایران هم این اسناد را ندارد. 
مصاحبه ای از حسن زاده رییس کمیته انضباطی پخش شد و وی در خصوص نحوه اعلام رای و همچنین برخی قرارداد های بازیکنان صحبت هایی ارائه داد.
 
رفیعی در ادامه به احکامی اشاره کرد که توسط کمیته انضباطی صادر شده ولی به مرحله اجرا در نیامده بود و در خصوص برخی قوانین صحبت هایی ارائه کرد. ادامه مصاحبه حسن زاده پخش شد که وی در این گفتگو درباره کسر امتیاز از تیم ها گفت: قانون به ما اجازه می دهد که شدیدترین جرائم را برای تماشاگران خطاکار اعمال کنیم.
 
در پایان برنامه ۳۹ درصد شرکت کنندگان در مسابقه پیامکی رضا قوچان نژاد را به عنوان مرد سال ۹۲ برگزیدند.
 
برنامه این هفته نود ساعت ۲:۳۴ بامداد سه شنبه به پایان رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا