صدا، دوربین، تحویل سال

بصیرتعطیلات نوروز جذاب‌ترین و بهترین تعطیلاتی است که هر ایرانی می‌تواند از آن استفاده کند. در سراسر دنیا به مناسبت تحویل و آغاز سال نو، چند روزی به عنوان تعطیلات رسمی در تقویم درج شده است. هر کسی دوست دارد در این چند روز در کنار خانواده خود باشد، به سفر و تفریح برود یا در خانه استراحت و خستگی کارهای سالانه را با یک نفس عمیق و طولانی از‌تن‌و ذهن خارج کند.

اما مشاغلی وجود دارد که به اصطلاح تعطیلی‌بردار نیست و عید و غیر عید و حتی لحظه سال تحویل نمی‌شناسد.

مثل پرستارها و کارکنان مراکز درمانی و بیمارستان‌ها که باید حتی زمان تحویل سال هم در محل کار خود حاضر باشند یا نگهبانان مراکز مختلف که نمی‌توانند محل کار خود را در این زمان خاص هم ترک کنند.

این‌گونه افراد معمولا استخدام یا قراردادی هستند و طبق قانون استخدامی خود باید در ساعات و روزهای مشخص در محل کار خود حاضر باشند.

اما حکایت مجریان رادیو و تلویزیون، مسئولان پخش، بازیگران و… حکایت دیگری است. برخی از این افراد هم باید در زمان تحویل سال و حتی در تعطیلات رسمی نوروز در محل کار خود باشند.

خانواده مجریان برنامه‌های سال تحویل، آنها را از طریق تلویزیون می‌بینند، اما این لطفی ندارد نه برای مجریان و نه برای خانواده‌هایشان.

بازیگران فیلم‌های سینمایی که در ایام عید هم فیلمبرداری دارند، این امتیاز را دارند که مثلا یکی‌دو روز اول عید را تعطیل می‌کنند، اما بازیگران سریال‌های نوروزی از این امتیاز هم بهر‌ه‌ای نمی‌برند.

آنها باید لحظه تحویل سال را در محل تصویربرداری حاضر شوند، چون معمولا تصویربرداری سریال‌های نوروزی همزمان با پخش آنها ادامه دارد.

مثلا گروه سازنده سریال پایتخت که این روزها سری سوم آن در حال تصویربرداری است، سه نوروز است که زمان تحویل سال به جای این‌که در خانه باشند، در لوکیشن سریال سال را نو می‌کنند.

این گروه که چند بازیگر ثابت نیز دارد، سه سال قبل زمانی که «پایتخت ۱» ساخته می‌شد، روز سیزده‌به‌در هم در محل تصویربرداری بودند تا کار را برای پخش شبانه به تلویزیون برسانند.

این نوع کار خیلی دشوار است، چون گروه سازنده سریال‌ها مثلا مانند پرستاران مجبور نیستند حتما شیفت خود را پر‌کنند. با کمی برنامه‌ریزی می‌توان تصویربرداری سریال‌های مناسبت‌هایی مانند نوروز و رمضان را به گونه‌ای آغاز کرد که قبل از سال جدید دست‌کم تصویربرداری آنها به پایان رسیده باشد که بازیگران و عوامل دیگر بتوانند از تعطیلاتی که حق‌آنها‌ست، استفاده کنند.

 

 

منبع: صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا