نیروی دریایی آمریکا از جدیدترین تجهیزات خود در آسیا استفاده کند

به گزارش بصیر به نقل از  خبرگزاری مهر، اندیشکده شورای آتلانتیک در تحلیلی نوشت: قاره آسیا-اقیانوسیه نه تنها محرک قوی اقتصاد جهانی بوده بلکه مجهزترین منطقه در جهان به لحاظ نظامی است که هفت کشور از ده کشور مجهز جهان و پنج کشور هسته ای را شامل می شود.

در ادامه این گزارش با اشاره به دخالت های آشکار واشنگتن در منطقه آسیا-اقیانوسیه آمده است آمریکا حضور خود را در این فضای امنیت نامشخص و پویا حفظ کرده و نقش خود را به لحاظ جغرافیایی و از طریق همکاریهای بیشتر گسترش داده است.

در همین رابطه دریادار ساموئل جی لاکلیر فرمانده نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام در نشستی در مرکز برنت اسکاکرافت شورای آتلانتیک در امنیت بین المللی بر اهمیت تجهیز منطقه در دهه آتی و حضور نظامی واشنگتن در آسیا با وجود چالش های اقتصادی آمریکا تاکید کرد.

دریادار ساموئل جی لاکلیر که تاکنون مسئولیت هایی چون بررسی اختلافات بین دو کره و تنش های بین چین و ژاپن و مسئولیت عملیات دریایی ناتو در جریان لشگرکشی به لیبی در سال ۲۰۱۱ را برعهده داشته، پیشتر ضمن هشدار درباره قدرت یافتن روزافزون چین در منطقه آسیا اقیانوسیه و از دست رفتن برتری آمریکا نسبت به چین در این منطقه خواستار تشویق پکن برای همکار امنیتی و نظامی شده است.

در این نشست همچنین بر لزوم گسترش همکاریهای نظامی آمریکا و چین و گفتگوهای مداوم میان دو کشور تاکید شد و تغییرات آب و هوایی به عنوان تهدید جدی برای منطقه در ۱۰ سال آتی معرفی شد، چنانچه در سال گذشته هشت درصد از بلایای طبیعی جهان در منطقه آسیا اقیانوسیه رخ داد. همچنین موضوعاتی همچون تراکم جمعیت و توپوگرافی محدود باعث افزایش میزان مرگ و میر در فجایع اخیر می شود.

در این نشست همچنین تاکید شد که نیروی دریایی آمریکا برای حفظ امنیت نظامی منطقه باید از جدیدترین تجهیزات خود استفاده کرده و امنیت دریایی مکمل امنیت کل منطقه بوده و جزو جدایی ناپذیر آن است.

تنش های ارضی در شرق آسیا میان چین، ژاپن، کره جنوبی و ژاپن از زمان مطرح شدن درخواست فرماندار توکیو برای خریداری جزایر مورد مناقشه از مالکان خصوصی به اوج خود رسیده است. جزایر مورد مناقشه چین و ژاپن در دریای چین شرقی در اختیار ژاپن است. این جزایر را ژاپنی ها سنکائو و چینی ها دیائویو می نامند.

همزمان با بالا گرفتن تنش ها در دریای چین شرقی، دولت آمریکا نیز در ادامه دخالت های خود خواستار همکاری چین و ژاپن در اینباره شده و بر لزوم آغاز مذاکرات با هدف برقراری صلح و ثبات در منطقه تاکید کرده است.

درحالیکه گارد ساحلی ژاپن درباره ورود کشتی های ژاپنی به آبهای مورد مناقشه هشدار داده است، چین مالکیت این جزایر را از آن خود می داند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا