اولتیماتوم ۲۰روزه زنگنه به چینی‌ها برای حضور در میدان نفتی آزادگان

به گزارش بصیر به نقل از خبرگزاری تسنیم، بیژن زنگنه ، وزیر نفت در حاشیه پنجمین جشنواره پزوهش و فناوری صنعت نفت درجمع خبرنگاران گفت: ظرفیت برای ایران خیلی مهم است چون تولید ما در شرایط عادی قرار ندارد.

وی در مورد میزان تولید کنونی  نفت  ایران گفت: حدود ٣ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز می توانیم نفت تولید  کنیم اما  کمتر از این میزان تولید می کنیم .
زنگنه درباره جایگاه ایران در اوپک هم گفت: از نظرتولیدوضع ما خوب نیست و نمی توان به آن اتکا کرد البته این وضع گذرا است و ان شاءالله به سرعت از این وضع عبور می کنیم.
وی با تایید  پیشی گرفتن تولید نفت عراق از ایران ، اظهار کرد: طرحهای اصلی که مربوط به میادین مشترک ایران است در چند سال آینده به مرور وارد مدار تولید می شود.
زنگنه  افزود: امیدواریم تا پایان سال ٩٣ ، ١٠٠میلیون متر مکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی به ظرفیت تولید افزوده شود.
وزیر نفت با اشاره به این که هیچ طرحی برای سال آینده آماده بهره برداری نیست، تصریح کرد: باید طرحهای جدید در پتروشیمی و پالایش شروع شود .
وزیر نفت درباره این که آیا واردات  بنزین در سال آینده قطعی است ، گفت:قطعا سال آینده بنزین وارد می کنیم.
وی درباره این که چه میزان قرار است وارد شود، گفت: هنوز ارزیابی در این زمینه به پایان نرسیده است.
زنگنه  درباره افزایش قیمت بنزین و تعیین نرخ آن برای سال آینده گفت: درباره قیمت بنزین به سوالی پاسخ نمی دهم.
زنگنه درباره مذاکره با عمان  هم گفت:  در آنجا درباره صادرات گاز که از مدتها قبل مطرح بوده بحث می شود و امیدواریم بتوانیم به یک سند عملیاتی تعهد آور برای دو طرف برسیم.
وی درباره این که آیا با عمان برای ورود به بازار خرده فروشی گاز به توافق رسیدید، گفت: توافقاتی در این زمینه انجام شد . ان شاء الله در این سفر به نتایج خوبی برسیم.
زنگنه درباره موضع پاکستان درباره این که قرارداد واردات گاز از ایران روز میز نیست، گفت: ما با آنها قرارداد داریم و این چیزها را جدی نمی گیریم.
زنگنه درباره دیپلماسی انرژی در دولت  جدید که سوال یکی از خبرنگاران بود، اظهار کرد: در این زمینه کاری که انجام شد بخشی مربوط به افزایش صادرات نفت است که محقق شد، بخشی مربوط به مدل جدید قراردادهای نفتی است که در حال نهایی شدن است و در این راستا میدانهای جدید برای عرضه در قالب این قرارداد انتخاب شدند.
وی افزود: همچنین روابط فعال با شرکتهای علاقمند برای حضور در بازارایران برقرار شد . کارها آرام آرام پیش می رود.
وزیر نفت درباره طلب نفت از بابک زنجانی اظهار کرد: هنوز این طلب سر جای خود باقی است و هر ایرانی همچنان ١١٠ هزار تومان از بابک زنجانی طلب دارد.
وی درباره بدهی نیروی انتظامی هم گفت: طلب از نیروی انتظامی بالای ١٩٠میلیون دلار است که در حال پیگیری برای دریافت مطالبات هستیم.
زنگنه درباره این که کدامیک از طلبهای ایران از کشورهای خارجی در حال وصول است ، افزود: راه آنهایی که در اختیار بانک مرکزی بود در حال باز شدن است تا بتوانند با آن در چارچوب قرارداد ١+٥ کالاهایی انسان دوستانه وارد کنند که هند هم شامل آن می شود.
زنگنه درباره میادین جدید کشف شده هم که سوال یکی از خبرنگاران بود اظهار بی اطلاعی کرد.
زنگنه درباره این که شرکت سی.ان.پی.س( CNPC) تا چه زمانی برای حضور در آزادگان فرصت دارد ، اظهار کرد: فکر نمی کنم بیش از ٢٠ روز وقت داشته باشد.
وی درباره این که اگر این شرکت ظرف این ٢٠ روز به تعهدات خود عمل نکند، چه برخوردی با این شرکت چینی می شود،  گفت: بعد از ٢٠ روز متوجه می شوید.
وزیر نفت درباره این که آیا اخراج این شرکت امکان دارد ، گفت:  همه جور امکانی وجود دارد.
وزیر نفت درباره ورود نفت خام به بورس هم گفت: در این زمینه یک مقدار کار تکنیکی آن باقی مانده است . تصمیمات آن گرفته شد و قرار است اجرا شود.
وی افزود: کار تکنیکی بورس نفت این است که محلی برای عرضه نفت خام باشد  و خریدار در نهایت بتواند با تانکر نفت خام را بارگیری کند و ببرد.
وی درباره این که چه میزان نفت خام قرار است در بورس عرضه شود ، اظهار کرد: مقدار آن بسیار کم است . چون هیچوقت پیش بینی نشده بود که نفت خام و میعانات در داخل کشور عرضه شود.
وی درباره مصوبه شورای اقتصاد درباره جایگاهها هم گفت: دستمزد جایگاهها فروش فرآورده های نفتی و سی .ان.جی از نظر ما پایین بود که شورای اقتصاد چند شب پیش با افزایش دستمزد جایگاه داران موافقت کد و آن را تصویب کرد.
زنگنه درباره ساخت جایگاههای کوچک سوخت هم گفت: اصل این موضوع پذیرفته است .قرار است تا پایان اردیبهشت ماه ٩٣ وزارت نفت و شهرداری در این خصوص تفاهم کنند.
وی درباره این که ساخت چند جایگاه در دستور کار است ، افزود: ساخت بیش از ١٠٠ جایگاه در برنامه قرار دارد.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا