اختصاصی/ قسمت هشتم- بخش مرکزی

گزارش گردشگری بصیر از شهر برنج و ماهی

بصیر/ ادامه…

مسایل سیاسی و اجتماعی بخش

از افتخارات مردم استان خاصه خطه سبز شهرستان فریدونکنار ولایتی بودن و در راستای سیاست نظام دینی و حکومت ولایی طی طریق کردن است.

روستاهای بخش مرکزی بعد از انقلاب در موقعیت های مختلف اجتماعی و در حوادث ناگوار داخلی و خارجی، دقیقا همگام با سیاست نظام و خط مشی رهبری انقلاب بوده است.

در انتخابات و ایام الله انقلاب حضور چشمگیر داشته و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند.

در فعالیت های مذهبی(میلادها و وفات ها) شعائر دینی و نمادهای مذهبی را جامه عمل پوشیده و این عملگردها را برای خویش افتخار می دانند.

گرچه مردمان بخش از تمکن مالی برخوردار نیستند اما به وقت ایثار و فداکاری از جمله پشتیبانی جبهه های نبرد در ایام دفاع مقدس، کمک به زلزله زدگان، کمک به بازسازی عتبات عالیات، جشن های نیکوکاری و امور حسنه دیگر جامعه، بالاتر از حد انتظار مشارکت نموده اند. در ایام فتنه و توطئه های مشابه آن ضمن داشتن بصیرت کافی و طرد حامیان فتنه همگام با تدابیر حکیمانه مقام عظمای ولایت در اعلام انزجار از فتنه و حامیان آن در صحنه ها حضور سبز و چشمگیر داشته و خواهند داشت.

هنجارها و فرهنگ اجتماعی مردم بخش متاسی از تعالیم دین بوده و خصوصا زنان روستا در حفظ حجاب اسلامی و رعایت حدود الهی، بسیار راغب و ساعی هستند.

آثار تاریخی بخش مرکزی و جاذبه های آن

بخش مرکزی فریدونکنار از اماکن تاریخی و جاذبه انگیز بوده که از جمله سقانفار( سقاخانه ) اوکسر، تپه تاریخی طلاکتی( روستای جزین )، امامزاده فخرعلی حیدرکلا و امامزاده ادریس روستای سوته که مهمترین جاذبه های تاریخی و فرهنگی بخش مرکزی شهرستان فریدونکنار را تشکیل می دهند.

وجود تالاب ها و آب بندانها در بعضی از روستاها( سوته، فرم، حیدرکلا، ملاکلا و زاهد کلا ) که جایگاه های ویژه ای برای جذب پرندگانمهاجر به شمار می روند هر ساله جمع کثیری از مردم را به تماشا و سیاحت کشانده و در جذب توریست موثر می باشد.

وجود فضای سبز و مراتع جنگلی از جمله جنگل روستاهای جزین، اوکسر و زاهدکلا هرساله در اوقاتی از سال خصوصا ایام عید اهالی منطقه و نقاط کشور را به سمت خود کشانده و نشاط قابل وصفی را در مردم ایجاد می‌کند.

مسائل ورزشی بخش

نظر به اینکه در تعالیم دین مبین اسلام خصوصا فرمایش رسول ختمی مرتبت(ص) به امر ورزش توصیه شده است و از سویی بر همگان واضح است که سکه سلامتی انسان دو رو دارد یک روی آن رعایت مسایل بهداشتی است که این امر از توصیه های موکد شریعت مقدس اسلام است و روی دیگر آن، ورزش و فعالیت های حسمانی است. جوانان برومند گرایش فراوانی به امر ورزش داشته و حضور پرشور آنان در میادین ورزشی و اعزام به شهرستان و روستاهای دور دست برای دسترسی به سالن ورزشی گویای همین واقعیت است.

ورزش های پر رونق بخش: فوتبال، پیاده روی، والیبال و کشتی لوچوی سنتی است علی رغم انگیزه های فراوان ورزشی و گرایش قابل وصف اهالی به امر ورزش، بخش مرکزی فاقد امکانات و سالن های ورزشی بوده که این معضل نگرانی زیاد اجتماعی را به دنبال دارد. فقدان زمی های ورزشی از جمله فوتبال در بیشتر روستاهای بخش جوانان را از حداقل دسترسی به امکانات ورزشی بی نصیب نموده است.

 

برای ورزش بانوان هیچ امکاناتی در بخش وجود ندارد جهت نیل به این هدف احداث سالن های ورزشی در روستاها می تواند یکی از عوامل راهبردی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا