عدالت اجتماعی شاخصه اقتصاد مقاومتی

بصیر، به دنبال ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری به رؤسای قوای سه گانه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دیروز در جمع صدها نفر از مسئولان دستگاه های مختلف، فعالان اقتصادی و مدیران مراکز علمی، رسانه ای و نظارتی نقشه راه اقتصاد مقاومتی را تعریف کردند.


 در این میان یکی از موضوعاتی که در این جمع به آن پرداخته شد این بود که ما چه تحریم باشیم یا نباشیم، نیازمند این هستیم که یک اقتصاد مقاوم در برابر تهدیدها و تحریم ها، فشارها و بحران های اقتصادی داشته باشیم تا اقتصاد کشور در حوادث غیر مترقبه از آسیب پذیری کمتری برخوردار شود. در بیانات ایشان کاملاً مشخص است که مسئولان قوه مجریه مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند و باید نقشه راهی را که ترسیم شده است، تبدیل به برنامه کنند و برنامه ها را در تمامی سطوح حرکت دهند تا در دراز مدت تبدیل به فرهنگ اقتصاد مقاومتی می شود.

در واقع باید گفت که مقام معظم رهبری روز گذشته از یک زاویه دیده الگوهای سبک زندگی صحیح در کشور را در ۱۰ شاخص مطرح کردند که برای شکل گیری اقتصاد مقاومتی این شاخص ها باید در جامعه جاری و ساری شود. برای پیاده سازی این سبک زندگی جدید قوه مقننه باید قوانینی را تصویب کند یا برخی از قوانین دست وپاگیر را تغییر دهد تا اقتصاد مقاومتی به سهولت در جامعه عملیاتی شود. 

قوه قضاییه نیز بر حسب وظیفه ذاتی خود باید از رانت خواری ها جلوگیری کند؛ البته نظارت کلی بر اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشته شده است واین نهاد باید شاخص هایی را برای نظارت تعیین کند. با توجه به جلسه دیروز به نظر می رسد ما وارد فاز عملیاتی اقتصاد مقاومتی شده ایم؛ چرا که مقام معظم رهبری در این دیدار مطرح کردند: «با اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، شاخص هایی همچون رشد اقتصادی، تولید ملی، عدالت اجتماعی، اشتغال، تورم و رفاه عمومی بهبود خواهد یافت و رونق اقتصادی بوجود خواهد آمد.»

 

ایشان در عین حال تاکید کردند مهم ترین این شاخص ها عدالت اجتماعی است که در این باره باید گفت که یکی از موضوعاتی که در اقتصاد اسلامی مطرح است موضوع عدالت است و اقتصاد مقاومتی نیز برخواسته از اقتصاد اسلامی است. اگر اقتصاد کشور نتواند عدالت را برقرار کند و به طبقه مستضعف توجه نکند و رفاه اجتماعی را مد نظر نظر قرار ندهد اقتصاد مقاومتی در جامعه شکل نمی گیرد. در حقیقت باید گفت که اقتصاد مقاومتی به دنبال تقویت اقتصاد دولتی نیست؛ بلکه به دنبال تقویت اقتصادی است که با محوریت مردم منجر به تقویت عدالت اجتماعی در جامعه شود.

 

در این میان شاید به ذهن برسد که معنای عدالت اجتماعی در اینجا کم کردن فاصله طبقاتی است؛ اما باید تاکید کرد که به نظر نمی رسد منظور از اقتصاد مقاومتی صرفا کم کردن فاصله طبقاتی باشد؛ زیرا عدالت در معنای خود به مفهوم قرار گرفتن هر چیز در جای خود است یعنی همگان از حداقل زندگی کریمانه برخوردار باشند سپس هر کس به قدر پشتکار، ابتکار و تلاش خود به شرط آنکه در راه مشروع و بدون فساد به کار گرفته شده باشد، از جایگاه در اجتماع برخوردار شود. در واقع اقتصاد مقاومتی اگر بر اساس شاخص هایی که مقام معظم رهبری تعریف کردند، به درستی اجرا شود به دنبال آن عدالت اجتماعی به وجود می آید.

 

منبع: صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا