اوکراین برای اعطای اختیارات بیشتر به منطقه خودمختار کریمه اعلام آمادگی کرد

 

به گزارش بصیر :

یاتسنیوک افزود: مقام های کی یف برای گفت و گو با روسیه آماده هستند و امیدواریم که به صورت متقابل در مسکو نیز چنین انگیزه ای وجود داشته باشد.

نخست وزیر اوکراین در ارتباط با جمعیت روس زبان این کشور نیز گفت که دولت متبوع وی مطابق با قانون اساسی تمام تلاش خود را برای دفاع از حقوق اقلیت ها به کار خواهد برد.

در همین حال ویتالی چورکین نماینده دایم روسیه در سازمان ملل هشدار داد که تمامی دگراندیشان در اوکراین از جمله نمایندگان پارلمان این کشور با تهدید و خشونت (از سوی افراط گرایان ملی گرا) مواجه شده اند.

چورکین گفت: مقام های جدید اوکراین هیچ اقدامی را برای سازماندهی یک گفت و گوی فراگیر ملی با هدف انجام اصلاحات واقعی انجام نداده اند.

دولت جدید اوکراین ۲۲ ماه فوریه گذشته به دنبال فرار ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری مخلوع آن کشور توسط مخالفان وی تشکیل شد و روسیه آن را غیرقانونی می داند.

مسکو بارها ضمن تاکید بر موضع خود در این رابطه و حمایت از روس های ساکن اوکراین، از حکومت محلی منطقه کریمه که به طور یکجانبه از حکومت اوکراین اعلام استقلال کرده است، پشتیبانی می کند. این مساله سبب بروز تنش های شدید میان روسیه با غرب و آمریکا شده است.

منطقه خودمختار کریمه با حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع و ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب اوکراین در ساحل دریای سیاه قرار دارد. این منطقه به دلیل استقرار ناوگان دریای سیاه روسیه در آن از اهمیت راهبردی برای مسکو برخورداراست.

این منطقه که یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت آن را روس زبانان تشکیل می دهد از حدود دو هفته قبل و به دنبال فرار ویکتور یانکوویچ و تسلط نیروهای سیاسی مخالف وی بر ساختارهای قدرت، برای جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه تلاش می کند.

بروز این وضعیت موجب تشدید تنش در روابط روسیه و غرب شده است به طوری که کشورهای غربی با محور آمریکا و اتحادیه اروپا، مسکو را تهدید به اعمال تحریم و اخراج از گروه ˈجی ۸ˈ در صورت الحاق کریمه به خاک خود کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا