پنج مرزبان کشورمان در نزدیکی مرز ایران نگهداری می‌شوند

به گزارش بصیر به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مسئولان وزارت کشور از ابتدا از رایزنی‌های خود با مقامات پاکستانی سخن گفتند و بر این موضوع تاکید کردند که تمام تلاششان را برای سالم بازگرداندن این پنج نفر بکار خواهند بست.

 

در دو روز گذشته شاهد انتشار اخبار ضد و نقیضی از آزادی مرزبانان ایرانی در رسانه‌ها بودیم، در حالی که معاون امنیتی وزیر کشور طی یک اظهارنظر رسمی این موضوع را عنوان کرد که «هیچ خبر موثقی درباره سرنوشت مرزبانان ربوده شده نداریم و از طریق وزارت امور خارجه در تلاش هستیم اطلاعات و اخبار رسمی موثق و دقیقی دریافت کنیم».

 

سیدحسین نقوی‌حسینی – سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس – نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره آخرین اخبار مربوط به پنج مرزبان گروگان گرفته شده از سوی گروهک تروریستی جیش العدل با تاکید بر اینکه “پنج مرزبان گروگان گرفته شده ایرانی جزو ۱۱ نفری که اخیرا توسط نیروهای پاکستانی آزاد شدند، نیستند”، گفت: ارتش پاکستان عملیاتی را انجام داد که طی آن ۱۱ نفر را از بند شبه‌نظامیان آزاد کرد که من ماهیت این افراد را یا اینکه ایرانی یا اهل کجا هستند، نمی‌دانم و البته تنها چیزی که تأیید شده این است که در بین این ۱۱ نفر، پنج مرزبان ایرانی حضور ندارند ولی دولت پاکستان بویژه مسئولان ایالت بلوچستان متعهد شده‌اند و قول داده‌اند که همکاری‌های لازم را برای آزادی این پنج مرزبان انجام دهند.

 

یک روز پیش از انتشار این اخبار، علی اوسط هاشمی – استاندار سیستان و بلوچستان – با حضور در محل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی این خبرگزاری توضیحات مفصلی درباره وضعیت سربازان ربوده شده و همچنین سایر موضوعات مورد توجه درباره این استان، بویژه بحث امنیت مرزها ارائه داد.

 

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین توضیح داد که چرا تهدید جیش‌العدل به اعدام یکی از پنج مرزبان ایران به گروگان گرفته شده، عملی نشد.

 

هاشمی ضمن پرداختن به ویژگی‌های استان سیستان و بلوچستان، درباره ویژگی‌های امنیتی این استان گفت: در ارزیابی مشخصه‌های استان نباید همجواری و همسایگی استان با دو کشور افغانستان و پاکستان را از تحلیل‌هایمان به دور بدانیم، چراکه این دو کشور، از آن حاکمیتی که لازمه اشراف و حضور در نقاط مرزی است، برخوردار نبودند.

 

 

 

وی افزود: افغانستان مدت‌ها درگیر بود تا بتواند بستر حاکمیت رای مردمی را یار بسازد و از سیطره و حضور کشورهای بیگانه در کشورش خارج شود. ضمن اینکه پاکستان نیز از حاکمیت‌ قوی و اثربخش در منطقه ‌خود برخودار نبوده و هم‌اکنون نیز وضعیت موجود برای ما رضایت‌بخش نیست؛ چراکه اگر حاکمیت دولت در آن جغرافیا قوی باشد، این موضوع بر تعاملات و دیپلماسی منطقه مؤثر خواهد بود و می‌تواند به این بخش قدرت ببخشد. در واقع می‌توان گفت آثار بحران‌ها و تنش‌های کشور همسایه می‌تواند در برخی مواقع برای کشور دیگر بسیار هزینه‌ساز باشند.

 

وی در عین حال اظهار کرد: تغییرات بوجود آمده در ایالت بلوچستان پاکستان، تغییر رویکرد را در این منطقه نشان می‌دهد، چراکه هم‌اکنون یک تیپ نیرو در سطح این منطقه مستقر شده است و گشت‌های هوایی راه افتاده که همگی این‌ها موجب می‌شود ما حضور اثربخش و مؤثری را در این منطقه ببینیم. به هر ترتیب برای هر دو کشور، منافع ملی در اولویت قرار دارد تا منافع گروه شروری که در منطقه فاقد مبانی فکری خاصی هستند و می‌خواهند منافع دو کشور را نادیده بگیرند یا درصدد به ضعف کشاندن این منافع باشند.

 

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه “پاره‌ای از ناملایمات مرزی و سوء رفتارهای مرزی از وضعیت شرح داده شده متأثر است”، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به دیپلماسی در نظر گرفته شده از سوی دولت تدبیر و امید که طی آن بازسازی موقعیت ایران در سطح جهانی مدنظر قرار گرفته و در این بخش سایه افکنده و توجه دولت‌ها را به رعایت حسن همجواری و رعایت حقوق همدیگر سوق داده است، باید گفت که این روند می‌تواند بنای تغییرات برای آینده‌ای بهتر از امروز را رقم بزند و از این رو ما به فردای بهتر در تعاملات با این دوستان در منطقه بیشتر از قبل امیدوار هستیم.

 

 

رویکرد به سیستان و بلوچستان، کاملا توسعه‌ای است

 

وی در ادامه این گفت‌وگو، تغییر در رویکردها در استان سیستان و بلوچستان را یک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: در حال حاضر رویکرد، کاملا توسعه‌ای است؛ توسعه‌ای که منطبق با قابلیت‌های منطقه، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان باشد، چراکه این استان پهناورترین استان کشور است که بالغ از ۱٫۵ از وسعت مرزهای کشور را داراست.

 

هاشمی همچنین با مورد توجه قرار دادن ویژگی‌های مرزی در استان سیستان و بلوچستان گفت: اگر وسعت مرز را در نظر بگیریم و این موضوع را باناملایمات مرزی مقایسه کنیم، می‌بینیم که این ناملایمات جزو بدیهی‌ترین رفتارهاست ولی نمی‌دانم چرا این همه حساسیت نسبت به خبرهای پیش آمده وجود دارد چراکه ممکن است از همین اتفاقات در سایر استان‌ها یا در مرکز کشور نیز رخ دهد و ما با بخشی از ناامنی‌ها در این استان‌ها نیز مواجه باشیم اما توجه‌ها معطوف به استان‌های دیگر نیست و من در این مدت احساس کردم که میل به استان ما در بخش رسانه‌ای قوی است در صورتی که ما طوری نباید عمل کنیم که منافع یک استان بزرگ را یک خبر اینچنینی تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

 

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: البته من نمی‌خواهم بگویم که طور کامل به کتمان خبری روی بیاوریم ولی به هر حال، پررنگی در این وسعت را نمی‌توان پذیرفت چراکه استان سیستان و بلوچستان استان پهناوری است و با توجه به وسعت مرزهایش، همچنین با در نظر گرفتن وجود دو کشور پاکستان و افغانستان، جمع کردن این مرز کار دشوار و طاقت‌فرسایی است که البته بحمد‌الله تا به امروز به خوبی از مرزها صیانت شده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه “بخشی از ناامنی‌های استان سیستان و بلوچستان به فعالیت‌های قاچاقچیان و سوداگران مرگ برمی‌گردد”، گفت: افغانستان محل دپو و تولید تریاک است و هم‌اکنون برآوردها این است که در این کشور بیش از هشت هزار تن تریاک تولید می‌شود و نوعاً دروازه خروج این محصول نیز کشور ماست و این موضوع عمده‌ترین نگرانی‌ها در این بخش است. با این توضیحات لازم است که ما این موضوع را مدنظر قرار دهیم که همه ناامنی‌های منطقه حاصل جریان‌های سوء سیاسی و امنیتی نیست و بخشی از آن مربوط به قاچاق مواد مخدر است که باید برای این موضوع تدابیر لازم اندیشیده شود و شیوه‌های برخورد مبارزاتی‌مان را منطبق با تحولاتی که با آن روبرو هستیم، متحول کنیم و نوآوری‌هایی را داشته باشیم.

 

هاشمی در ادامه با مورد توجه قرار دادن نقش مردم در موضوع امنیت منطقه، اظهار کرد: در این راستا باید زمینه را برای ارتقاء حضور مسئولانه و اثربخش مردم در بخش‌های مختلف با اعطای فرصت‌های برابر از سوی حکومت قوی‌تر کرد و موانع را در مسیر راه مردم با تدبیر برداشت؛ ضمن اینکه لازم است از حضور مردم به زیبایی اقبال کنیم و البته در این راستا این نیاز وجود دارد که مدیرانمان نیز مدیران مشارکت‌جو باشند و زمینه را برای مشارکت‌پذیری مردم فراهم کنند. در این صورت بزرگ‌ترین نقش را خود مردم ایفا خواهند کرد و این همان رویکرد توسعه‌ای است.

 

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: هرچند نباید زحمات و خدماتی که در طول این ۳۵ سال در استان سیستان و بلوچستان انجام و ارائه شده نادیده گرفته شود، منتهی این خدمات در جهت بهره‌مند ساختن مردم از این زیست مناسب انسانی بوده و همه‌جانبه نیست. قواره این استان از نظر حجم و امکانات و پتانسیل‌ها کشوری است؛ بنابراین باید زمینه مشارکت مردم را در جهت دنبال کردن ارتقای موقعیت ملی سیستان و بلوچستان فراهم کنیم.

 

 

امروز مردم باور دارند که قرار است در سیاستان و بلوچستان تحول ایجاد شود

 

وی در ادامه این گفت‌وگو به گروگان گرفته شدن پنج سرباز از سوی جیش‌العدل اشاره کرد و گفت: این جریان (جیش‌العدل) به دنبال این است که اعلام هویت و فعال بودن خودش را هر از چند گاهی به رخ بکشاند، در حالی که این اقدامات نشانگر اقتدار نیست. حمله به یک پاسگاه در دورترین منطقه، نمی‌تواند اقتدار این گروه را به نمایش بکشاند، هرچند ما تلاش‌های لازم را انجام داده‌ایم تا بتوانیم مختصر شرارت‌ها را به حداقل برسانیم ولی در ارتباط با این موضوع خاص می‌توانم بگویم اولین اقدامات این بوده که به جای این که رویکرد نظامی – امنیتی یا اقدام مقابله به مثل را در دستور کار خود قرار دهیم از نقش مردم خاصه متنفذین و شخصیت‌های اثرگذار استفاده کنیم. امروز باور مردم این است که قرار است در استان تغییر و تحول ایجاد شود و مردم تا حد قابل توجهی به این موضوع رسیدند. صیانت از این نوع نگاه حق مردم است و اگرچه مردم خود از این فضا مراقبت می‌کنند ولی ما هم به دنبال این هستیم که به چنین باوری قوت ببخشیم.

 

وی با بیان اینکه “متنفذین منطقه در این راستا پیش‌قدم هستند تا بتوانند در جهت همراه‌سازی این گروهک‌ها استفاده کنند تا در نهایت این سربازان را صحیح و سالم تحویل دهند”، اظهار کرد: سیاست ما رفتن به سمت امنیت نرم است، بنابراین هیاتی را با مسئولیت معاون امنیتی – انتظامی استانداری به پاکستان فرستادیم که به خوبی مورد اقبال مسئولان ایالت بلوچستان پاکستان قرار گرفتند و تا عالی‌ترین سطح مذاکره و نشست داشتند و قول و قرار هم این بوده که آن‌ها از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند تا بتوانند این موضوع را ختم به خیر کنند.

 

هاشمی اضافه کرد: ختم به خیر شدن این قضیه علاوه بر این که کاملا زمینه را برای دیپلماسی مناسب منطقه‌ای بهتر از گذشته می‌کند، زمینه‌ای برای پیشاهنگان و گروه‌های مرجع منطقه است تا از این فرصتی که دولت در اختیارشان قرار داده است استفاده کنند؛ ضمن اینکه این موضوع فرصتی برای دولتمردان ایالت بلوچستان پاکستان نیز هست تا این بحث را به درستی تدبیر کنند و شانسی برای خویش در جهت توسعه ارتباطات منطقه‌ای فراهم کنند.

 

 

نباید بر خصومت باقی بمانیم

 

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه با بیان اینکه “این موضوع برای آن گروهک نیز فرصتی را فراهم می‌کند تا باب جدیدی توأم با تغییر در نگاه‌ها شکل دهد”، خاطرنشان کرد: من اعلام کردم که پایان هر جنگ و خصومتی گفت‌وگو و صلح است، پس چرا دیر این کار انجام شود؟ چرا اجازه دهیم که خسارت‌ها بالا برود؟ چرا بگذاریم که منافع طرفین آسیب ببینند؟ البته این موضوع قبل از این اتفاق تدبیر خود من بوده است و نباید آن‌ها الآن بر این تصور باشند که امروز این فشار، زمینه‌ای برای انعطاف بوده است. مستندات در استان و آنچه خودم در شورای تامین هم بیان کردم، این بوده است.

 

وی افزود: من در جلسات شورای تامین استان این سیاست را بیان کردم که وقتی در حال حاضر امید در میان مردم موج می‌زند، ما نمی‌خواهیم این امید در جغرافیای ما محدود شود، باید این امید در همه جغرافیای جهان که ایرانیان در آن سکونت و دل در گرو ایران دارند، منتشر شود. با چنین رویکردی می‌توان بازگشت ایرانیان خارج از کشور را نیز تسهیل کرد. در واقع برای ما هر ایرانی، ایرانی است و نمی‌خواهیم بر خصومت باقی بمانیم و باید از موضع رحمت جمهوری اسلامی هم به زیبایی بهره برد و ما در حال حاضر عرضه این رویکرد است. اگر این اتفاق بیفتد و این آزادی به سلامت منتج به نتیجه شود، خود یک فرصت است که باید از آن در جهت گفت‌وگو بهره برد و زمینه را برای برون‌رفت از وضعیتی همچون خشکسالی و طوفان و سختی‌های که مردمان با آن روبرو هستند ایجاد کنیم.

 

 

کنترل مرزها وظیفه هر دو کشور هم‌مرز است

 

در ادامه این گفت‌وگو، وی به تشریح روند رخ داده در جریان گروگان‌گیری پنج سرباز کشورمان همچون فیلم منتشر شده از نحوه گروگان‌گیری آنها، طلب برخی خواسته‌ها از سوی جیش‌العدل و تهدید آنها به اعدام یکی از سربازان،‌ همچنین پشت سرگذاشتن اتقاقاتی در استان سیستان و بلوچستان نظیر ترور دادستان زابل و امام جمعه بزمان پرداخت و اظهار کرد: در مرز، وقوع هرگونه حرکت سوء مرزی، متصور است. در واقع می‌توان گفت که مرز صددرصد قابل کنترل نیست و ۵۰ درصد از این کنترل‌ها دست ماست و ما در این ۵۰ درصد می‌توانیم تا ۴۰ درصد اثرگذار باشیم و باز هم ۱۰ درصد به دلایلی که پوشیده نیست و مشخص است، به ما برنمی‌گردد.

 

هاشمی خاطرنشان کرد: در یکی – دو سال اخیر به دلیل شکنندگی اقتصادی که در کشور وجود داشت، از تمکن و قدرت پشتیبانی برخوردار نبودیم. هرچند مرز در نگاه ما جایگاه ویژه خود را دارد ولی به خاطر نیازهای کثیر و با اولویتی که جامعه با آن روبرو بوده است، نمی‌توانستیم نگاه خود را معطوف به یک بخش کنیم. پس این که انتظار داشته باشیم مرز بدون آسیب باشد کاری است بسیار دشوار، مگر اینکه هر دو طرف (دو کشور هم‌مرز) روابط بسیار نزدیک و عمیقی داشته باشند و از حاکمیت و اقتدار برابر در مرز برخوردار باشند که در این صورت می‌توان ضریب را تا ۸۵ درصد و ۹۰ درصد بالا برد.

 

 

 

وی با بیان اینکه “نمی‌توان درباره امنیت مرز از وجود ضریب صددرصدی سخن گفت و شاید این موضوع محال است”، افزود: ما باید سعی کنیم عملکرد مرزی و مرزبانی و امنیتی داشته باشیم که مولفه‌های بسیاری در این موضوع دخالت دارد، ضمن اینکه با وجود این مقدار وسعت مرز باید سنجش کنیم که آیا واقعا استان سیستان و بلوچستان ناامن است یا خیر؟

 

 

در سیستان و بلوچستان بیشتر «احساس ناامنی» وجود دارد تا خود ناامنی

 

هاشمی با بیان اینکه “ترور ناکام امام جمعه بزمان در حالی بود که تیراندازی به سمت منزل ایشان انجام شد، نه خود ایشان”، اضافه کرد: درباره دادستان زابل نیز انگیزه مشخص شده است. امنیت در استان به گونه‌ای است که دادستان‌های ما نیازمند محافظانی به شکل آشکار نبوده‌اند و این که تنها همراه دادستان، راننده وی بوده، خود نشان از وجود امنیت است. همچنین اینکه وقتی قاچاقچی با قاطعیت دادستان مواجه شده و پسمانده‌هایش درصدد جبران خسارت برآمده‌اند، بحث دیگری است و نمی‌شود همه این‌ها را نشان از وجود ناامنی در استان دانست. حتی خود من که استاندار هستم، ساعت ۹ شب به راحتی از سراوان که روی آن بسیار تمرکز است خارج می‌شوم و حدود سه تا چهار ساعت در مسیر هستم و در واقع با چنین رفتاری نشان می‌دهم که امنیت در استان وجود دارد.

 

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه با تاکید بر اینکه “در این استان بیشتر احساس ناامنی وجود دارد تا خود ناامنی و متاسفانه رسانه‌ها در القای این ناامنی نقش داشته‌اند”، اظهار کرد :من الآن در سطح استان اعلام کردم ضرورتی ندارد که به این خُرده‌شرارت‌ها این همه وسعت داده شود که تا عالی‌ترین سطح در کشور نسبت به موضوعی واکنش نشان دهند.

 

وی افزود: این موضوع (گروگان‌گیری سربازان) یک موضوع استانی است که من خودم در آنجا مدیریت و از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنم و پاسخگو هم هستم. بالاخره باید باور کنیم که در استان توانایی وجود دارد و خودش می‌تواند مدیریت‌های لازم را انجام دهد. قرار نیست ما تحت‌تاثیر القائات قرار بگیریم و همه را سر یک موضوع به میدان بکشانیم در حالی که این اتفاقات از بدیهیات مرزی است. این در حالی است که در مرز نمی‌شود بطور کامل امنیت و آرامش وجود داشته باشد. بالاخره اگر این همه تدبیر وجود دارد، به خاطر وجود تهدیدات است و ما نیز به خاطر این تهدیدات، تدابیر لازم را می‌اندیشیم و البته که در استان سیستان و بلوچستان توفیق یار ما بوده است.

 

هاشمی همچنین خاطرنشان کرد: من نمی‌گویم که در بحث امنیت مرزها کمبود نداریم. به هر حال ما دارای فضاهای مناسب برای صیانت از مرز نیستیم و لازم است تا از تکنولوژی روز استفاده و نگاهمان را متفاوت و از یافته‌های امروز به روش علمی استفاده کنیم و حتی لازم است که امروز به شهر بدون پلیس بیاندیشیم چراکه شرایط برای برقراری امنیت با بهره‌جویی از امکانات روز بسیار مستعد است.

 

 

از نقش مردم در برقراری امنیت نباید غافل بود

 

وی همچنین با تاکید بر اینکه “از نقش مردم در برقراری امنیت نباید غافل بود”، گفت: ما باید به مداخلات ساختارهای محلی توجه داشته باشیم و این ساختار را به کمک امنیت بیاوریم و این از هر روش دیگری بهتر جواب می‌دهد، چراکه مردم منطقه ما با مردمان کشور همسایه قرابت و نزدیکی دارند و این قرابت مولفه و عنصر زیبایی است.

 

 

روش نظامی، تهدید و خصم نتیجه نمی‌دهد

 

هاشمی در ادامه با مدنظر قرار دادن صحبت‌های وزیر کشور مبنی بر اینکه “ما به تروریست‌ها باج نمی‌دهیم”، گفت: قرار نیست ما در مقابل این گروگان‌گیری‌ها‌ از خود انعطاف نشان دهیم. آن‌ها می‌دانند که اقتدار جمهوی اسلامی چگونه است. جمهوری اسلامی برای جهان آزموده شده است و یک جریان خُرد محلی باید متوجه باشد که این روش، روش درستی برای رسیدن به خواسته‌هایش نیست. البته ما تکلیف و وظیفه داریم که از جان همه شهروندان صیانت کنیم. آسیب به یک شهروند برای ما محل تأمل است ولی آن‌ها باید متوجه باشند که راه رسیدن به یک خواسته این نیست چراکه روش نظامی، تهدید و خصم‌ها منتج به نتیجه نخواهد شد.

 

 

پنج مرزبان ایرانی در نزدیک‌ترین منطقه به مرز ایران نگهداری می‌شوند

 

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین از نگهداری این سربازان توسط جیش‌العدل در منطقه‌ای نزدیک به مرز استان سیستان و بلوچستان کشورمان خبر داد و گفت: آزادی این سربازان فرصتی برای گفت‌وگو است و ما مطمئن هستیم که این عزیزان سالم هستند و در نزدیک‌ترین منطقه به استان خودمان نگهداری می‌شوند.

 

 

چرا تهدید جیش‌العدل برای اعدام یکی از گروگان‌ها عملی نشد؟

 

وی درباره تهدید اخیر جیش‌العدل به اعدام یکی از این سربازان نیز اظهار کرد: یکی از افراد آنها که در یکی از زندان‌های کشورمان تحت درمان بود، در حالت مریض‌احوالی فوت کرد، نه این که اعدام شده باشد. آن‌ها فکر کردند که این فرد اعدام شده و نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و ما نیز تدبیر کردیم و دیدیم بهترین منبع برای اینکه آن‌ها به اصالت خبر دسترسی پیدا کنند، خانواده متوفی است و از طریق آن‌ها می‌توانند کسب خبر کنند که آیا آن فرد اعدام شده یا اینکه در اثر بیماری فوت کرده است. هم‌اکنون نیز قطعاً آن‌ها به شکلی به این نتیجه رسیده‌اند که تصورشان اشتباه بوده است.

 

 

از همه ظرفیت‌ها برای ختم به خیر شدن مسأله گروگان‌گیری استفاده می‌کنیم

 

در ادامه این گفت‌وگو، هاشمی در برابر این پرسش که “آیا شما به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان، برای سالم برگشتن این سربازان تضمین می‌دهید؟” پاسخ داد: تلاش ما همراه با امید بر این موضوع استوار است. این موضوع برای مسئولان ایالت بلوچستان پاکستان نیز دشوار است، چراکه ادامه روابط توسعه‌یافته آن‌ها در گرو این نوع مباحث است. بالاخره پاکستان پذیرفته است که هم‌اکنون افراد ما در جغرافیای آن‌ها هستند و در مذاکراتی که با آن‌ها داشتیم شاهد بودیم که این مهم را قبول کردند و این به معنی قبول مسئولیت است.

 

وی افزود: با این وجود، مسئولیت حیات و جان این پنج نفر متوجه دولت پاکستان است و آنها باید در تعاملاتی که با هم داریم با توجه به منافع آینده از این مسئولیت صیانت کنند و پاسخگو باشند. ضمن اینکه ما هم در تعامل نزدیک هستیم و می‌دانیم که مسئولان ولایت بلوچستان پاکستان به دولتشان قول دادند در بحث آزادی گروگان‌ها دوستانه و جدی تلاش کنند و ما به هر ترتیب از همه ظرفیت‌ها برای ختم به خیر شدن این مهم استفاده می‌کنیم.

 

استاندار سیستان و بلوچستان درباره اینکه فیلم پخش شده‌ از نحوه گروگان‌گیری سربازان ایرانی ساختگی بوده است یا خیر؟” گفت: من این موضوع را نه تائید می‌کنم، نه تکذیب.

 

وی همچنین گفت که تا پایان قضیه که ان‌شاءالله به آزادی منتج شود، پیگیری‌ها ادامه دارد.

 

 

اولویت دولت معطوف به استان‌هایی نظیر کردستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان است

 

هاشمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درباره ضرورت توجه به بحث بودجه مرزها و تاثیر این توجه بر امنیت مرزها اظهار کرد: باید دانست شرایط دو سال گذشته شرایط مطلوبی نبوده است و ما هم الان رنج دو گذشته را می‌بریم. کسری اعتبار سایه خود را در همه بخش‌ها می‌اندازد ولی با این حال توجه به بخش مرز، جایگاه خاص خود را دارد. ولی به هر ترتیب ما باید واقعیت‌های مرزی را بپذیریم و به دنبال رفع نیازهای مردم مرزنشین باشیم و طوری تدبیر کنیم که این نیازها در جغرافیای خودشان قابل جستجو باشد.

 

 

 

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: من با اطمینان می‌گویم و مردم نیز بر این مهم آگاه هستند که باور دولت تغییر و توجه ویژه به استان سیستان و بلوچستان است و هم‌اکنون نیز اولویت نخست دولت، معطوف به استان‌هایی چون کردستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان است و این رویکرد نشان دهنده اراده دولت است تا بتواند در راستای سیاست توازن منطقه‌ای و عدالت‌محوری فاصله استان را با سایر استان‌های برخوردار کم کند و ان‌شاءالله عامل به رونق و پیشرفت منطقه باشد.

 

وی در ادامه در برابر این پرسش که “چقدر به وجود اقوام و قومیت‌ها در استان به عنوان یک ظرفیت نگاه می‌کنید و چه تدبیری دارید که طایفه‌گری‌ها در منطقه مشکلی ایجاد نکند؟” پاسخ داد: اگر بخواهیم اقوام را از نقشه ایران برداریم، چیزی باقی نمی‌ماند. آرایش کشور ما از اقوام است و ما رنگین کمانی از اقوام ایرانی داریم. همه این‌ها برای ما فرصت است و می‌تواند موقعیت‌های مناسب منطقه‌ای و جهانی را برای ما شکل دهد.

 

هاشمی با بیان اینکه “ما کشور کثیرالقومی هستیم و همین اراده جمعی اقوام موجب شده که ایران با وجود همه دشمنی‌ها، بر ادامه راه خود استوار بماند”، تصریح کرد: اگر شما به آمار مشارکت مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات اخیر دقت کنید، می‌بینید که حکومت‌پذیری این قوم بسیار برجسته است. این مردم پاره‌ای از این کشور هستند که به هیچ وجه حاضر به جدایی نیستند چون می‌دانند جدایی به معنای «موت» است.

 

 

مردم امید وافری به این دولت دارند

 

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: من به هر شهرستانی که می‌روم شاهد هستم که مردم آن شهرستان میزان آرای خود در انتخابات را مطرح می‌کنند و در واقع مردم هر شهرستان در این موضوع با یکدیگر رقابت دارند و من این موضوع را احساسی بیان نمی‌کنم بلکه این موضوع مستند است و سندی است که شناسنامه‌ها گواه آن است. افتخار امروز مردم این است که ما بالاترین میزان رای را به دولت داده‌ایم و البته بالاترین امید و انتظار را نیز از دولت دارند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: من به عنوان نماینده دولت در استان نه از مقام و موقعیتی که در استانداری دارم بلکه به عنوان یک کارشناس عرض می‌کنم که مردم، امید وافری به این دولت دارند و امید در بین مردم استان موج می‌زند. به همین خاطر سعی‌مان بر این است که از این مهم صیانت کنیم و زمینه تحقق امید و انتظارات را فراهم سازیم.

 

 

زنان به قابلیت و آمادگی لازم برای مسئولیت‌پذیری نائل شده‌اند

 

هاشمی در ادامه این گفت‌وگو درباره انتصاب دو فرماندار زن و همچنین انتصاب یک خانم به عنوان معاون خود در استان سیستان و بلوچستان، گفت: به هر حال واقعیتی وجود دارد که نمی‌توانیم آن را کتمان کنیم و آن این است که در طول این ۳۵ سال، یکی از افتخارات والای نظام جمهوری اسلامی حرکت مردم در مسیر کسب دانش بوده است و این موضوع برجستگی خاص خود را دارد و بارها مورد نظر مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

 

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: ما سرمایه انسانی فراوانی ایجاد کرده‌ایم و دامنه انسان نیز محدود به یک جنسیت نیست. زنان نیز سرمایه ملی کشور ما هستند. مردمان اندوخته‌های زندگی خویش را در مسیر واقع شدن فرزندانشان در مدار علم و دانش به کار انداخته‌اند. ضمن این که ما اگر بخواهیم در مسیر درست پیشرفت، بومی‌سازی علم را باید مورد توجه قرار دهیم و اتکا به سرمایه‌های درونی را که از جمله رهنمودهای اخیر اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری است، به طور جدی نگاه کنیم. باید مسئولان را از دامنه شعار بیرون بکشیم و عملا باید به ندا و خواست رهبری لبیک بگوییم. وقتی به بومی‌سازی توانمندی‌ها و اتکا به نیروهای بومی می‌اندیشیم، دامنه این رویکرد، هم زنان و هم مردان جامعه هستند.

 

وی همچنین گفت: زنان ما امروز به این مرحله از قابلیت و آمادگی برای مسئولیت‌پذیری نائل شده‌اند؛ ضمن اینکه میزان سهمی که جامعه زنان در راهیابی به دانشگاه دارند، باید مورد توجه قرار گیرد. بالاخره این میزان وسعت حضور در مراکز علمی، لازمه‌اش تغییر نگاه و اعطای فرصت‌هاست و اصلا یکی از وظایف مهم حکومت اعطای فرصت‌های برابر به مردم است و ما باید بستر و زمینه این موضوع را مهیا کنیم.

 

 

نیازمند توجه بیشتر به حقوق زنان هستیم

 

هاشمی با بیان اینکه “ما در استان سیستان و بلوچستان بویژه در بخش بلوچستان، نیازمند توجه بیشتر به حقوق زنان هستیم و یک مقدار باید نقش زنان را در راستای صیانت از حقوق خودشان با بهره‌مندی از تریبون‌های در اختیار، متفاوت کنیم”، خاطرنشان کرد: البته نگاه به زنان در منطقه نگاهی همراه با تقدس است و زن حرمت خاص خود را نزد مردم سیستان و بلوچستان دارد یعنی خیلی راحت امنیت و آسایش روانی‌اش حاصل است. به هر حال مردم منطقه از یکسری باورهایی برخوردارند که موجب پاره‌ای از آسیب‌ها می‌شود؛ بنابراین لازم است تا از بخشی عادت‌ها و آداب بیرون بیاییم و از این همه امکاناتی که حاصل علم و تولیدات بشر است در جهت خدمات به بشر بهره بجوییم.

 

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: هم‌اکنون بخشی از زنان بلوچ هنوز به زایمان خانگی اصرار دارند تا زایمان در بیمارستان و همین مسأله سلامتشان را به مخاطره انداخته است و ما هنوز با مرگ مادران مواجه هستیم. این ضایعه، ضایعه راحتی نیست و هر انسانی نمی‌تواند به راحتی از کنار این‌گونه پدیده‌ها عبور کند. بنابراین ما با وجود چنین رویکردهایی تصمیم گرفتیم به تغییر نگاه در جامعه زنان بیندیشیم و یک مقدار خودباوری را در بین زنان استان بالا ببریم.

 

هاشمی در پایان افزود: برداشت من این بود که بهترین روش برای اصلاح نگاه‌ها این است که از نقش و دامنه نفوذ جامعه زنان استفاده کنم. بر همین اساس به همین مهم روی آوردم که ان‌شاءالله تجربه موفقی باشد؛ هرچند که من این تجربه را در زمانی که معاون سیاسی استانداری تهران بودم نیز داشتم که آن در جهت ملی و ضرورت‌های ملی بود و این موضوع نیز در جهت توجه ما به حقوق انسانی و محلی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا