اختصاصی/ قسمت هشتم- گزارش گردشگری بصیر از شهر برنج و ماهی

با امام زاده سید محمد بیشتر آشنا شویم

 

نسب شریف اما زاده سید محمد مدفون در شهرستان فریدونکنار با شش واسطه به امام سجاد(ع) منتهی می شود که از قرار زیر است: سید ابو عبدالله محمد بن ابی القاسم حمزه بن ابی الحسن علی المرعش بن ابی محمد عبدالله بن ابی الحسن محمد بن ابی محمد حسن بن حسین الاصغربن امام علی ابن الحسین السجاد(ع).

وی سید جلیل القدر، عظیم الشان و بسیار بزرگوار بود، اکثر اجداد او از بزرگان عراق و حجاز به شمار می آمدند، نخستین شخص از این خاندان که به ایران مهاجرت نمودسید ابوالحسن علی ملقب به مرعش است که از شام به قزوین مراجعت کردو پس از برادر او سید محمد که مردی فاضل و جلیل القدر بود به ری آمد و در آنجا منشا آثار و برکاتی شد.سید علی المرعش جد سادات مرعش ایران است که تعداد انها قریب به نیم میلیون نفر هستند.

فرزندان سید علی المرعش از قزوین به مازندران مهاجرت نمودند و چون جملگی آنان دارای خصائص ویژه ای بودند در حکومت حسن بن زید داعی و سپس برادرش محمد بن زید به منصبی گمارده شدند.

ابو محمد حسن که از نسابه و از روات بود به عنوان زید منصوب شد.ابوالقاسم حمزه که پدر امامزاده سید محمد بود به نقل از احادیث مروی از اجدادش می پرداخت و به زهد و تقوی آراسته بود.

ابوالقاسم حمزه به جهت سکونت در مامطیر و تولد فرزندانش در این شهر به مامطیری ملقب شد و صاحب سه فرزند به اسامی سید ابوالحسن علی مامطیری و سید ابومحمد حسن که از بزرگان سادات مامطیر و بابلسر و طبرستان بودو امام زاده سید محمد مکنی به ابوعبدالله شد که همگی آنان از سرشناسان و بزرگان سادات بابلسر بودند.

 

سید ابو عبدالله محمد در انتهای قرن سوم به دنیا آمد و ظاهرا در نیمه اول قرن چهارم در قید حیات بود و در حکومت فرزندان سید حسن بن علی الاطروش متوفای ۳۰۴ قمری از موقعیت ممتازی برخوردار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا