دوباره کوچه،لگد،در،آسمان پژمرد

بصیر، حضرت زهرا (س) در روز جمعه بيستم جمادى الثانى سال دوم بعثت به دنيا آمد و سال يازدهم از هجرت ، سوم جمادى الثانى به دست گردانندگان سقيفه بنى ساعده در سن هجده سالگی به شهادت رسید.

همچنین نام آن خانم ، فاطمه است و براى آن بزرگوار هشت لقب ذكر كرده اند: صديقه ، راضيه، مرضيه، زهرا، بتول، عذرا، مباركه و طاهره و همچنبن در بعضى روايات داریم كه زكيه و محدثه نیز از القاب آن خانم است و كنيه او ام ابيها می باشد.

وی در مکتب تربیتی اسلام و در محضر پیامبر اکرم(ص) پرورش یافته است و بانو یگانه و الگوی انسانیت بشمار می رود ، همچنین ادب عبادى حضرت زهرا (س) ایجاب می کرد که در محراب عبادت با همه وجود در پیشگاه معبود خویش بایستد و غرق در عظمت او گردد و از خود بى خود شود، چنان که رسول خدا (ص) بر این حال دختر خویش گواهى داده است.

در بعد کمّى نیز ادب بندگى ایجاب می کرد شب و روز حضرت زهرا (س) صرف عبادت گردد و چنان براى نماز بر پاى خود بایستد که پاهاى مبارکش به رنج و درد افتد.

این بانوی بزرگوار در برخورد با مومنان بر اساس محبت به آنها بود که این امر را از پدر خود به ارث برده بود؛ چه آنکه از صفات ممتاز پیامبر (ص)، رأفت و مهربانى نسبت به مؤمنان بود و زیباترین شیوه رفتار با مؤمنان در عمل فاطمه (س) تجلّى داشت.

ایشان در حساس ترین لحظات خلوت با معبود ، مؤمنان را بر خود مقدم می داشت و در مناجات هاى شبانه براى آنان دعا می کرد ، حضرت امام حسن مجتبي(ع) مي فرمايد: «شبي مادرم را ديدم كه تا نزديكي هاي سحر مشغول نماز و دعا بود. من در بستر بودم و مي شنيدم كه او براي آشنايان وهمسايگان دعا مي كرد و يك يك آنها را نام مي برد. اما هر چه گوش كردم هيچ دعايي براي خود نكرد ، سحر كه شد پرسيدم مادر! چرا براي خود دعا نكردي؟ فرمود: يا بني الجار ثم الدار. «پسرم اول همسايه، بعد خانه.»

نمونه بارز دیگر از رفتار مهربانانه و دلسوزانه زهرا (س) نسبت به شیعیان، جریان مهر آن حضرت است. وى پس از آگاهى از مقدار درهم و دینارى که مهر آن گرامى قرار گرفته بود، خطاب به پیامبر (ص) گفت: « اى رسول خدا! دختران مردم در ازدواج خود، درهم ها را مهر خود قرار می دهند، پس فرق بین من و آنان چیست؟ از تو می خواهم درهم و دینار را مهر من قرار ندهى، بلکه از خدا بخواهى تا مهر من، شفاعت از گنهکاران امت تو باشد.»

روزهای پایانی سال ۹۲ را پشت سر گذاشته و سال جدید را با ایام فاطمیه و شهادت این بانوی بزرگوار آغاز می کنیم و چه زیباست فاطمه گونه سال جدید را آغاز کنیم و همواره همانند حضرت فاطمه (س) که دارای آثار و برکاتی است که از جمله آنان تفکر و اندیشه، عبرت آموزی، تقویت ایمان، الگو گرفتن، درس وحدت، ریشه یابی و حل مشکلات، احیای دین و ایمان، ارتباط با بزرگان و درس دین داری و تقوا می باشد ، سرلوحه کار های خویش قرار دهیم.

در ایام فاطمیه با برگزاری محافل در باب رشادت ها و ایثار گری های آن حضرت صفات و کمالات اخلاقی ایشان همانند نجابت، مروّت، سخاوت، شجاعت، بخشش، جمال و اندام موزون، نرم خویی، سعه صدر، صبر و بردباری، مهربانی، متانت، عفّت و پاک دامنی، خویشتن داری، حق گویی، حفظ اسرار، وفای به عهد و پیمان، صداقت و راست گویی، ایثار، تقوا وعبودیت، صراحت لهجه و فصاحت کلام، قناعت پیشگی، ساده زیستی، مناعت طبع، دوری از تجمّل، غرور، حِرص، غیبت، تهمت، دروغ و… بخشی از دنیای شخصیت ممتاز آن یگانه ی دوران و جگر گوشه پیامبر(ص) هست که این گونه صفات و کمالات اخلاقی و معنوی، فقط در بانوان آسمانی و ملکوتی یافت می شود به فراموشی نسپاریم.

همچنین میتوانیم از زندگی این بانوی بزرگوار الگو برداری کنیم و با نزدیک شدن به عید باستان نگذاریم آنچه در شادی های دنیوی که گاهی این شادی ها عبادت را سست می کند سبب فاصله ما از آن هدف والای اصحاب پیامبرشود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا