ملاقات اشتون با فعالان سیاسی در تهران دخالت در امور داخلی ایران است + فیلم

جیمز فتزر

به گزارش بصیر:

پروفسور جیمز فتزر، تحلیلگر و استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های آمریکا در مصاحبه اختصاصی خود با خبرگزاری تسنیم و در پاسخ به سؤالی درباره سفر اخیر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران می‌گوید: دیدار اشتون با شش فعال زن در سفارت اتریش به‌عنوان مصداقی از دخالت وی در مسائل داخلی ایران به‌درستی مورد انتقاد قرار گرفته است.

فتزر همچنین گفت: به‌نظر من این انتقادات با ملاقات‌های رسمی‌ که سازمان ملل با شش فعال سیاسی در یک سفارت خارجی انجام داده است قابل مقایسه ‌است. فعالانی از قبیل برادلی منینگ، سوزان لینداور، استیو وب، مارک نویتسکی، کارن هودس و ادوارد اسنودن که ‌این مورد آخری اصلاً اجازه این را ندارد که بار دیگر در خاک آمریکا پا بگذارد.

وی در ادامه با اشاره به دست داشتن آمریکا در تحولات اوکراین، تصریح کرد: اینها را می‌توان معادل اقدامات پیشین خانم اشتون در نظر گرفت که در یک مکالمه تلفنی با وزیر امور خارجه استونی آقای اورمان پیت گفته‌های قدیم خانم ویکتوریا نولاند، مشاور وزیر خارجه آمریکا را تأیید کرد و پذیرفت تغییر رژیم اوکراین مدت‌ها در دستور کار آمریکا بوده است. به‌نظر می‌رسد آمریکا ۵ میلیارد دلار برای ایجاد آشوب در این کشور هزینه کرده ‌است.

فتزر به‌نقل از گوردون داف سردبیر پایگاه اینترنتی “وترنز تودی” (کهنه‌سربازان امروز) گفت: “مشکلات از وقتی شروع شد که دولت “جدید” اوکراین تک‌تیراندازهایی استخدام نمود تا طرفداران این دولت را از میان بردارد”. دخالت آمریکا در این قضایا از همان زمان تماس مشهور تلفنی خانم نولاند آشکار شده بود. آمریکا هم تروریست‌هایی را انتخاب می‌کرد تا نقش رویارویی با روسیه را بازی کنند.

این تحلیلگر همچنین تصریح کرد: در تماس تلفنی دومی‌ که بین مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا خانم کاترین اشتون و وزیر امور خارجه استونی آقای اورمان پیت برقرار شد معلوم شد گروهک «تفنگ دودزا» یکی از همین گروه‌های توطئه‌گر و جنایت‌کار تروریستی است.

وی گفت: «اوضاع اکنون به‌ترتیبی است که آمریکا تروریست‌هایی را به خدمت می‌گیرد، برنامه ریزی حمله می‌کند، با همکاری ارتش اوکراین و گروه‌های نئونازی هواپیماها را منفجر می‌کند و به فرودگاه‌ها حمله می‌کند تا بتواند روسیه را مقصر نشان بدهد و دنیا را به‌طرزی برانگیخته کند که به نقطه سرریز جنگ برسد».

فتزر همچنین درباره اتهاماتی که آمریکا علیه روسیه مطرح می‌کند، گفت: دیوید شیلر، عضو سابق سازمان امنیت انگلیس می‌گوید اوباما و کری سعی می‌کنند همان جملات و عبارات زمان جنگ سرد را دوباره باب کنند و روسیه را به کشورگشایی متهم کنند. «وقتی شوروی فروپاشید هیچ‌کس انتظارش را نداشت و به‌روشنی می‌دانستیم رهبران شوروی به آن معنا که دست اندرکاران جنگ سرد تصور می‌کردند در پی تسلط بر جهان نبودند. کل قصه ‌از همان ابتدا تا انتها، قصه‌ای کاملاً بی‌معنا ساخته آژانس‌های غربی است».

وی همچنین به‌نقل از شیلر تصریح کرد: «خیلی طبیعی است که شخصی مثل کری بگوید حضور سربازان روس در منطقه‌ کریمه غیرقابل قبول است. آمریکا مدت‌هاست نیروهایش را در افغانستان نگه داشته است، در مقیاس بسیار وسیع به عراق حمله کرده است و در لیبی دست به عملیاتی غیرقانونی زده است در حالی که ‌البته این کشور هنوز هم در دست اسلام‌گرایان تندرو است».

شیلر همچنین می‌گوید: «مردم در این کشورها نظراتی می‌دهند ولی خودشان می‌بینند غرب تمام کارهایی را که به کشورهای مختلف نسبت می‌دهد خودش به بدترین شکلی انجام می‌دهد».

فتزر به‌نقل از وین مدسن همچنین اظهار داشت: «معلوم است که رخدادهای اوکراین از همان اول با برنامه ریزی کسانی صورت گرفت که در تحریک توده‌ها متخصص بودند و به‌صورت حرفه‌ای انقلاب راه می‌انداختند و از آن‌ها در بوروکراسی وزارت کشور و سازمان امنیت و اطلاعات آمریکا، سازمان امنیت انگلیس و اتحادیه اروپا فراوان است». خانم ویکتوریا نولاند و خانم کاترین اشتون در این نهادها مهره‌های مطرحی هستند.

وی در ادامه گفت: ریاست خانم اشتون بر نشست‌های گروه ۱+۵ در اتریش و در نشست‌های هسته‌ای ایران خود نکته عجیبی است، چون تمام شانزده نهاد سازمان امنیت و اطلاعات آمریکا در سال ۲۰۰۶ اعلام کرده بودند ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد و در سال ۲۰۱۱ این حرف را تکرار کردند، این یعنی سیاست خارجی آمریکا مبتنی بر فرض‌هایی است که ‌از سوی بهترین سازمان‌های امنیتی این کشور نفی شده ‌است.

فتز در پایان گفت: آخرین نکته طنز، مطلبی است که گاردین منتشر کرده است در مورد این‌که رهبران اسراییل از سفر خانم اشتون به ‌ایران ناراضی هستند. نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس بنیامین نتانیاهو می‌گوید: «می‌خواهم از خانم اشتون بپرسم  آیا از میزبانان ایرانی‌اش در مورد سلاح‌هایی که ‌ایران می‌خواسته به گروه‌های تروریست تحویل بدهد، سؤالی پرسیده است؟ و اگر نپرسیده است چرا نپرسیده است؟» شاید بهتر باشد خانم اشتون وقتش را صرف این کند که ‌از همین نخست وزیر در مورد زاغه‌های بزرگ و مخفی تسلیحات هسته‌ای، بیولوژیکی وشیمیایی اسرائیل سؤال بپرسد، چراکه ‌اولاً واقعاً وجود دارد و مثل سلاح‌های ایران افسانه نیست و دوم به این دلیل که داشتن این تسلیحات در تقابل کامل با قوانین جهانی قرار دارد و جدی‌ترین تهدید برای ثبات منطقه خاورمیانه‌ است.

 

 

 

انتهای پیام/*

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا