هشدار جان کری به روسیه نسبت به پاسخ قاطع‌تر واشنگتن

جان کری و سرگئی لاوروف

به گزارش بصیر به نقل از  گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، تهدید جان کری برای پاسخ قاطع‌تر آمریکا به روسیه در حالی است که مذاکرات ۶ ساعته روز گذشته وی با سرگئی لاوروف در شهر لندن برای حل و فصل بحران اوکراین و کریمه بدون دستیابی به نتیجه‌ای مشخص به پایان رسیده است.

جان کری تصریح کرد، جامعه بین المللی نتیجه همه پرسی کریمه را به رسمیت نخواهد شناخت. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز ظاهرا حاضر نیست تا پس از برگزاری همه پرسی کریمه تصمیمی در این خصوص بگیرد. همه پرسی کریمه در حالی قرار است فردا یکشنبه برگزار شود که آمریکا و اتحادیه اروپا بر این باورند که برگزاری این همه پرسی نقض آشکار قوانین بین المللی و قانون اساسی اوکراین به شمار می رود. نظرسنجی های اخیر انجام شده نیز نشان می دهد که درصد بالایی از ساکنان کریمه خواستار الحاق این منطقه به روسیه هستند.

کری در جمع خبرنگاران افزود، اگر روسیه اقداماتی انجام دهد که موجب تشدید تنش در اوکراین شده و مردم این کشور را در معرض تهدید و خطر قرار دهد بی شک ما نیز پاسخ قاطع تر و بزرگتری به روسیه خواهیم داد و این پاسخ هزینه هایی برای مسکو خواهد داشت.

روسیه روز گذشته نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری را در کریمه مستقر کرده و بار دیگر تهدید خود برای تصرف بخش های دیگری از اوکراین را در واکنش به خشونت های شهر دونتسک مطرح کرده است. اقدامات اخیر روسیه در حالی است که کشورهای غربی خواستار کاهش تنش در شبه جزیره کریمه و عقب نشینی نیروهای روسیه از این منطقه شده بودند.

شورای امنیت سازمان ملل نیز قصد دارد امروز شنبه در خصوص قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای غیر قانونی دانستن همه پرسی کریمه رای گیری کند. جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا نیز قصد دارد اوایل هفته آینده به لهستان و لیتوانی سفر کرده و در خصوص راهکارهای حمایت از اوکراین با مقام های ارشد این کشورها رایزنی کند.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا