موشک‌ها و پهپادها بازیگران نقش اول/ فوران قدرت در دریا

به گزارش بصیر به نقل از  مشرق، سعی شده است تا تمامی دستاوردهای مهم نیروهای مسلح در ارتش، سپاه، بسیج و وزارت دفاع که در طول سال جاری منتشر شد، مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.

* تجهیز جنگنده‌های ارتش به موشک‌های ۲۰۰ کیلومتری/ نمایش پروژه موشکی فکور

پس از بکارگیری موشک‌های قادر(با برد ۲۰۰ کیلومتر) در رزمایش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دریایی که توانمندی این موشک و شلیک آن از روی لانچرهای ساحلی و شناوری را نشان می‌داد، نمایش نمونه هواپایه موشک قادر در رژه ۲۹ فروردین‌ماه حاکی از نصب موفق این موشک بر روی پرنده‌های رزمی نیروهای مسلح بود.

نیروهای مسلح در سالی که گذشت

این پروژه در کنار سامانه موشکی هوا به هوای فکور (با قابلیت شلیک از جنگنده اف۱۴)، ۲ مورد از دستاوردهای هواپایه‌ای بود که در رژه ۲۹ فروردین برای اولین بار به نمایش درآمدند.

* اولین تست موشک‌ ۲۰۰ کیلومتری در رزمایش نهاجا

چهارمین رزمایش نیروی هوایی با عنوان «فدائیان حریم ولایت»، در منطقه جنوب کشور و آسمان خلیج فارس برگزار شد.

یکی از ویژگی‌های مهم این رزمایش ۳ روزه، تست و بکارگیری موشک‌های هواپایه «قادر» و «نصر»  در کنار بکارگیری انواع جنگنده‌های اف۴، اف۵، سوخو۲۴، صاعقه و میراژ با مشارکت تمامی پایگاههای شکاری نهاجا  و با محوریت پایگاه شهید عبدالکریمی بندرعباس بود.

* تکمیل چرخه اورهال جنگنده‌ها از «سراب» تا «شبح»

متخصصان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موفق شدند ۲ فروند جنگنده‌های میراژ اف ۱ این نیرو را در پایگاه شهید حبیبی مشهد اورهال کنند.

با اورهال این ۲ جنگنده، چرخه تعمیرات اساسی پرنده های نیروی هوایی کامل شد به گونه‌ای که امروز انواع جنگنده‌های اف۴، اف۵، میگ۲۹، سوخو۲۴، میراژ و اف۱۴ در داخل و توسط متخصصان داخلی اورهال می‌شوند.

* مقصود؛ موشک بردبلند هوا به هوا

سردار سیدمحمد حجازی معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستادکل نیروهای مسلح در همایش ضرورت توسعه تسلیحات هواپایه در نبردهای آینده که در دانشگاه امام حسین (ع) برگزار شد، گفت: موشک هوا به هوای «مقصود» با برد بلند در حال ساخت است.

* رونمایی از پهپاد پدافند با نام «سریر»

یکی از دستاوردهایی که برای اولین بار در رژه ۲۹ فروردین رونمایی شد، پهپاد «سریر» بود که در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) بکارگیری می‌شود.

این پهپاد قابلیت پرواز از هر طرف از دماغه‌اش را دارد یعنی زمانی که این هواپیما برای مثال به سمت غرب پرواز می‌کند، می‌تواند با به‌کارگیری موتور دیگری که در مقابل آن است، تغییر جهت داده و به سمت شرق حرکت کند.

پهپاد سریر توانایی بالایی در کشف و استفاده علیه اهداف مورد نظر و نیز تصویربرداری از مواضع داشته و از قابلیت سرعت‌گیری و پنهان‌کاری نیز برخوردار است.

این پهپاد یکی از لایه‌های پنهانی پدافند هوایی محسوب شده از طریق موشک، قابلیت درگیری با اهداف متعددی ازجمله پهپادهای مهاجم را دارد.

* «میراژ»؛ میهمان ویژه ارتش در رژه ۲۹ فروردین

جنگنده‌های نیروی هوایی در جریان رژه ۲۹ فروردین اقدام به برگزاری رژه هوایی در آسمان تهران کردند.

نکته قابل توجه رژه هوایی سال ۹۲ ارتش حضور سه فروند جنگنده میراژ بود که کمتر سابقه داشت.

این جنگنده‌ها در ۲ رنگ استتار خاکی و طوسی در آسمان تهران رژه رفتند.

* افتتاح خط تولید موشک پدافندی «صیاد۲»

موشک صیاد۲ با موتور سوخت جامد و سیستم هدایت ترکیبی و قابلیت‌های عملیاتی بالا، یک موشک پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که براساس فناوری‌های روز دنیا طراحی شده و قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین و اهداف با سطح مقطع راداری کوچک و دارای سرعت و مانور بالا را در محدوده عملیاتی خود منهدم کند.

قابلیت بالای ضد جنگ الکترونیک و ردیابی خودکار و مستقل از دیگر ویژگی‌های این موشک پدافندی محسوب می‌شود.

* تست موشک صیاد در سامانه S200

در راستای استفاده بهینه از سامانه موشکی S200 برای مقابله با اهداف نزدیک، تصمیم گرفته شد تا این سامانه همه منظوره شده و هم موشک برد بلند و هم برد متوسط داشته باشد.

در همین راستا بود که لانچرهای سامانه موشکی صیاد با S200 عجین شد و در حقیقت امروز S200 می‌تواند با اهداف بُرد متوسط هم درگیر شود که  این موضوع تست عملیاتی هم شده است.

* رونمایی از پهپاد «حماسه»

در اختتامیه همایش شهدای وزارت دفاع، یکی از هواپیمای بدون سرنشین ساخت ایران با نام «حماسه» توسط سردار احمد وحیدی وزیر دفاع وقت رونمایی شد.

مداومت پروازی و ارتفاع بالا ازجمله ویژگی های این پهپاد بود که آن را از انواع قبل خود متفاوت می‌کرد.

این پهپاد می‌تواند ۳  مأموریت مراقبت، شناسایی و حمله با موشک و راکت را به صورت همزمان انجام دهد و با قابلیت رادارگریزی می‌تواند از شناسایی شدن توسط دشمن جلوگیری کند.

* افتتاح ۲۱ پروژه راداری و الکترونیک دفاعی

با حضور سردار دهقان وزیر دفاع و به همت مجموعه صنایع الکترونیک ایران و همچنین صنایع الکترونیک شیراز، در حوزه راداری، ۲ سامانه مراقبت پدافندی (بعنوان رادارهای هشدار اولیه) آماده تحویل به نیروها شد که جزء رادارهای پیشرفته جستجوگر مراقبت هوایی بردبلند محسوب می شود.

در زیرسامانه های راداری کشور نیز ۲ لامپ مهم نظامی و یک نوع لامپ اشعه ایکس و همچنین کانورتور اکسیژن ۵ لیتری جهت تأمین اکسیژن موردنیاز در کابین خلبان هواپیما به بهره برداری رسید.

در حوزه های الکترونیک هوایی و دریایی نیز ۶ محصول مهم و راهبردی شامل: سونار، مخابرات زیرسطحی، سامانه های تکن زمینی، آنتن تکن و رایانه های هوایی منصوب بر پرنده، رادارهای شناسایی هواپیماهای دوست از دشمن عملیاتی شد.

سامانه اخلالگر هوشمند راداری با قابلیت اختلال در انواع رادارها و برخی زیرسامانه های هدایت در موشک، سامانه بومی تکن زمینی برای نصب در فرودگاه های کشور با استانداردهای ایکائو برای ناوبری هواپیماهای نظامی و سامانه های DME برای ناوبری هواپیماهای تجاری نیز از دیگر پروژه هایی است که به بهره برداری رسید.

همچنین در حوزه هوشمندسازی سلاح، ۴ محصول جدید شامل: دوربین حرارتی، موقعیت یاب لیزری ایمن چشم، فیوز لیزری، سیستم هدایت لیزری موشک های ضدزره با کارایی بیشتر و وزن پایین تر نسبت به محصولات مشابه خارجی و قابلیت استفاده در جنگ های منظم و نامنظم، سامانه جهت یابی و استخراج مشخصات شناورهای دریایی بصورت لحظه ای، رونمایی شد.

* رونمایی از «تلفن همراه امن» و دیگر محصولات وزارت دفاع در حوزه سایبری

همزمان با آغاز هفته پژوهش بود که از ۱۲ محصول بومی فناورانه در حوزه سایبری رونمایی شد.

«سیستم عامل بومی و امن» که از دستاوردهای مشترک صاایران و شرکت های دانش بنیان و برخی دانشگاه ها به شمار می رود؛ می تواند یکی از دغدغه ها و نگرانی های جدی که عبارت از وابستگی زیر ساخت های حیاتی و حساس کشور به سیستم عامل خارجی است را بطور کامل رفع کند.

«ضد بدافزار پادویش» نیز که توسط یکی از شرکت های فناور داخلی طراحی و ساخته شده، قادر است امنیت رایانه های شخصی و سازمانی را در مقابل انواع ویروس های مهاجم برقرار و تأمین کند.

از آنجا که از عمده ترین دغدغه ها و نیازهای کاربران تلفن همراه، امنیت ارتباطات و عدم شنود مکالمات آنان است، «تلفن همراه امن» می تواند با ایجاد امنیت کامل و پایدار جلوی هرگونه مخاطره امنیتی و شنود را بگیرد.

طراحی و ساخت ۲ محصول «مسیر یاب بومی» و «سیستم انتقال نوری مخابرات» چشم انداز امید بخشی را در رسیدن به زیر ساخت های بومی و امن ترسیم می کند که این محصولات توسط ۲ شرکت دانش بنیان و فناور طراحی و ساخته شده است.

«سامانه تشخیص تهدیدات سایبری»، «مرکز عملیات امنیت»، «دیواره آتش پرسرعت و با ظرفیت بالا» و «دیواره آتش نرم افزار های کاربردی» نیز به عنوان ۴ محصول جدید در حوزه امنیت شبکه، قابلیت حفاظت از شبکه‌های سازمانی در مقابله با تهدیدات هکرها و عملیات نفوذ را فراهم می کند.

«سامانه کنترل صنعتی بومی» می‌تواند نیازهای مشترک وزارت دفاع، وزارت صنعت و معدن و دیگر بخش های صنعتی را در حوزه کنترل و نظارت بر زیر ساخت های صنعتی کشور برطرف کند.

* پروژه سوئیچ فرکانسی ICS؛ جدیدترین دستاورد پدافند هوایی

یکی از جدیدترین دستاورد‌های پدافند هوایی، پروژه سوئیچ فرکانسی ICS بود که بر روی خودرو نصب شده و امکان استفاده از طیف‌های مختلف فرکانسی UHF، VHF و HF را به طور همزمان به کاربر می‌دهد.

کاربرد اصلی این سوئیچ فرکانسی در جنگ‌های سرعتی و ضربتی است واین سامانه به عنوان یک لایه ارتباطی امن به حساب می‌آید. فناوری این سامانه تنها در اختیار چند کشور پیشرفته جهان قرار دارد.

این دستاورد به فرمانده این امکان را می‌دهد که در آن واحد بتواند صحنه نبرد را با طیف‌های فرکانسی مختلف کنترل کند.

* رونمایی از نخستین طرح ملی موقعیت یابی زمین پایه

در دومین روز از هفته پژوهش و همزمان با برگزاری جشنواره پژوهش، نخستین طرح ملی موقعیت یابی زمین پایه با حضور وزیر دفاع در دانشگاه صنعتی مالک اشتر رونمایی شد.

در روش موقعیت یابی زمین پایه، سیگنال‌های موقعیت یابی از طریق ایستگاه های فرستنده رادیویی مستقر در زمین پخش شده و کاربران با دریافت سیگنال های رادیویی موقعیت خود را با دقت مناسب تشخیص می‌دهند.

طرح پایلوت وزارت دفاع فناوری‌های مورد نیاز برای یک زنجیره در ابعاد کوچک را جهت اثبات فناوری فراهم آورده است که با آزمایش و ارزیابی کیفیت و دوام برای بهره برداری بخش های مربوط  تولیدی خواهد شد.

سامانه موقعیت یاب زمین پایه از زیرسامانه ها  و فناوری های متعددی از جمله فرستنده های پرقدرت، آنتن ها، مکانیزم های همزمانی فرستنده ها با قدرت چند نانوثانیه و گیرنده‌ها تشکیل شده است.

* نصب سامانه هوشمند انحراف موشک بر روی ادوات زرهی

با طراحی و ساخت نسل‌های جدید تانک ذوالفقار، درخصوص ویژگی‌های آن در انحراف موشک‌های دشمن، یکی از ویژگی‌های ذوالفقار، بدنه واکنشی آن‌ عنوان شد.

بدنه واکنشی یعنی اینکه بخشی از بدنه در مقابل موشک‌هایی که به سمت تانک می‌آید هوشمند است و اگر موشک از این مرز عبور و به بدنه اصابت کرد، بدنه واکنشی می‌تواند اصابت موشک را بی‌اثر کند.

این سیستم از امسال روی کلیه ادوات زرهی نیروی زمینی ارتش نصب می‌شود.

* افزایش قدرت تحرک‌ یگان‌های زرهی با خودروی تانک‌بر «صیاد»

در راستای تحرک‌پذیری بالای نیروی زمینی ارتش به عنوان یکی از مولفه‌های مهم در نبردهای ناهمطراز، یکی از دستاورد این نیرو با عنوان «خودروی تانک‌بر صیاد» طراحی و ساخته شد.

این خودرو که یک خودروی استراتژیک محسوب می‌شود، می‌تواند انواع ادوات زرهی، تانک و خودروهای شنی‌دار را به مناطق عملیاتی مورد نظر منتقل کند.

تحرک و قدرت جابجایی این خودرو به گونه‌ایست که می‌توان با بکارگیری تعدادی از آنها، یک گردان زرهی را طی یک روز به نقاط دور دست کشور کشور منتقل کرد.

خودروی تانک‌بر «صیاد» که قابلیت کشندگی ۲۰۰ تن را دارد.

*  رونمایی از ۳ سامانه جدید شامل بیسیم فدک، لانچر سهیل و شبیه‌ساز تانک T72

«بیسیم دستی فدک» با ۲ باند مجزا پایداری فرکانس، با شعاع پوشش آنتن ۳۶۰ درجه عظیم‌ترین دستاوردهای نیروی زمینی است.

از دیگر ویژگی‌های این بیسیم مختل نشدن توسط تکنیک کدجمر خاص، تشخیص و اطمینان از هویت گوشی تماس گیرنده، مدت کار بیسیم با یک باتری در ۱۰ ساعت و عدم امکان ورود کاربران تعریف نشده است.

«لانچرهای سهیل» با هدف افزایش احتمال اثبات و کاهش زمان عکس‌العمل در ردیابی و درگیری با اهداف هوایی نیروی مهاجم ساخته شده است.

این سامانه دانش حاصله از اجرای این پروژه علاوه بر ایجاد قابلیت تولید لانچرهای چندتایی، اجرایی کردن سیاست‌های پدافند هوایی در تلفیق چوب با موشک را مقدور خواهد ساخت.

«شبیه‌سازتانک T72» نیز با قابلیت شبکه‌ای شدن و ایجاد محیط مجازی جهت آموزش هم‌زمان ۳ نفر خدمه تانک T72قابلیت شبیه‌سازی در شب و روز و کلیه شرایط آب و هوایی را نیز دارد.

این شبیه همچنین قابلیت شبیه‌سازی شلیک توپ اصلی، تیربار ۷/۱۲ و ۶۲/۷ میلیمتری و کنترل آتش در کلیه سامانه‌های تانک را دارد.

* ذوالفقار؛ موشک‌انداز لیزری ضدزره و ضدبالگرد با بُرد بلند

بیست و هفتمین دوره جشنواره علمی خوارزمی با حضور حسن روحانی رییس جمهور برگزار شد که در آن از طراحان سامانه موشک انداز ضدزره «ذوالفقار» نیز تقدیر به عمل آمد.

سامانه موشک انداز ضدزره «ذوالفقار» که در این جشنواره رتبه سوم پژوهش‌های توسعه‌ای را به خود اختصاص داد، با مشارک شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) و یکی از دانشگاههای کشور ساخته شده  است.

این سامانه ضدزره زمینی، برای شلیک و هدایت موشک‌های ضد تانک بُرد بلند نسل سوم در شرایط آب و هوایی نامساعد در روز و شب است که برای انهدام اهداف ثابت و متحرک از جمله تانک‌های مدرن و پیشرفته با زره واکنشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سامانه «ذوالفقار» همچنین می‌تواند انواع خودروها، سنگرهای بتونی و نیز بالگردهای متخاصم را در ارتفاع پست مورد هدف و انهدام قرار دهد.

این سامانه با روش پرتوسوار لیزری هدایت موشک را انجام داده و دارای ساختار مختل کننده راداری است.

* رونمایی از شبیه‌سازهای توپخانه‌ای و موشکی نزاجا

با حضور امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در اصفهان، پروژه‌های شبیه‌ساز تیر مستقیم و جامع توپخانه و شبیه‌ساز موشک زمین به زمین در کلاس هوشمند امروز به بهره برداری رسید.

با رونمایی از این شبیه‌سازها ضمن استمرار و ارتقای سطح آموزش، صرفه جویی در مصرف مهمات، استفاده بهینه از نیروی انسانی کارآمد و جلوگیری از کاهش تلفات و خسارات احتمالی در جنگهای آینده، میزان مهارت و دقت در اجرای آتش علیه مواضع مورد نظر مورد بررسی و تحلیل کامل تری قرار می گیرد.

* زمان عملیاتی شدن پروژه موشکی «باور» اعلام شد

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه زیرساختهای پروژه «باور ۳۷۳» با رفع موانع گلوگاهی، کاملا مرتفع شده، از پایان کار ساخت این سامانه مدرن تا پایان برنامه ۵ ساله پنجم خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان این برنامه بتوانیم یک سیستم خیلی خوب و توانمندتر از S300 را در چرخه پدافند هوایی شاهد باشیم.

به گزارش فارس، برنامه ۵ ساله پنجم که یکی از موارد آن ارتقاء کمی و کیفی سامانه پدافند هوایی کشور و ایجاد هماهنگی تحت نظر قرارگاه پدافند هوایی حضرت خاتم الانبیاء (ص) است، سال ۹۴ به پایان خواهد رسید.

امیر اسماعیلی همچنین خاطرنشان کرد: در مرحله دوم این پروژه، روی مباحثی نظیر رادار، پرتابگرها و خود موشک کار می‌شود.

* کاهش زمان کشف تا شلیک در موشک S200

با اعلام تغییر در بخش موشکی سامانه S-200، این سامانه دیگر فقط علیه اهداف استراتژیک و تجمعی استفاده نمی‌شود، بلکه نقطه‌زنی هم می‌کند و قابل هدایت به سمت یک نقطه خاص هم هست. این یکی از برتری‌هایی است که در سیستم قبلی نبوده است.

از طرف دیگر، ارتباط بین کشف، شلیک و رهگیری در S-200 به حداقل زمان ممکن رسیده و این سامانه امروز برای پدافند هوایی به صورت آن لاین و در لحظه کار می‌کند.

* برگزاری رزمایش در کل شبکه یکپارچه پدافند هوایی

در سال جاری قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) سلسله رزمایش‌هایی را با عنوان «مصباح الهدی» بدون اعتبارات کلان اما با تصویرسازی‌های واقعی برگزار کرد که در این رزمایش‌ها کل شبکه درگیر بودند.

بنا بر اعلام امیر اسماعیلی، در رزمایش‌های میدانی، اگر یک رزمایش ۵ روز به طول بیانجامد، بالاخره چند ساعت در طول یک روز، زمان استراحت برای نفرات ایجاد می‌شود اما در رزمایش «مصباح‌الهدی» چون فراتر از یک پاسگاه فرماندهی درگیر عملیات بود و تمام کشور در برگرفته شد و هم تصویرسازی تهدید واقعی هوایی صورت گرفت و هم اعمال به صورت پیوسته بود، این زمان استراحت هم ایجاد نشد.

در این رزمایش علاوه بر وضعیت عملیاتی، وضعیت‌های مدیریتی هم ایجاد شد و مدیران با وضعیت بحران چه در استان چه شهر مجاور و چه در محل خودش مانند بحران سیل، زلزله و آتش‌سوزی مواجه شدند، یعنی فرمانده در حین اینکه درگیر یک جنگ هوایی می‌شود از سوی دیگر درگیر نفوذ چریک، آتش‌سوزی، زلزله و… هم خواهد شد، لذا فرمانده پدافند هوایی علاوه بر شبکه یکپارچه باید موزائیکی هم فکر کند تا بحران به خوبی هدایت شود.

* افزایش بُرد ۲ برابری رادار هاوک/ ارتقاء ۴۰درصدی قابلیت تعقیب و هدفگیری

قرارگاه پدافند هوایی سامانه موشکی هاوک را در بخش های مختلف بهینه‌سازی و ارتقاء داد که در بخش رادار ارتفاع متوسط این سامانه، بُرد رادار به صورت مؤثر افزایش ۲ برابری پیدا کرده و رادار ارتقاء یافته این سلاح قابل رقابت با رادارهای مدرن و به روز دنیا شد.

در بخش راداری ارتفاع پست نیز بُرد این رادار به ۲ برابر بُرد قبلی رسید و هر ۲ بخش ارتفاع متوسط و پست توانایی منحصر به فرد جنگ الکترونیک به سامانه موشکی هاگ اضافه شده است که در گذشته در این سامانه وجود نداشته است.

از دیگر اقدامات ارزشمندی که برای این سامانه انجام شده، ارتقاء رادار تعقیب است که قابلیت تعقیب و هدفگیری را تا ۴۰ درصد افزایش داده و این سامانه به صورت۲۴ ساعته و با ضریب اطمینان بالا قادر به انجام عملیات است.

بهینه سازی المانهای سرد، نگهداری آسان در اجزاء پرمصرف، ارتقاء و بهینه سازی سامانه کنترل آتش، ارتقاء کلیه نمایشگرها و نشان گرها متناسب با افزایش بُرد رادار و بهره‌گیری از تسترهای بومی از دیگر اقداماتی است که برای بهینه سازی این سلاح انجام شده است.

* یاور؛ پروژه قرارگاه پدافند هوایی برای انهدام موشک‌های ضد رادار

پروژه «یاور» سامانه‌ای است کاملا بومی که توسط کارشناسان جوان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) مراحل تحقیقاتی علمی و فنی آن به انجام رسیده است.

این پروژه در ۲ مرحله شکل گرفت که مرحله اول آن برای رادار اصلی و منطقه‌ای طراحی شد و مرحله دوم هم برای رادار سامانه‌ای موشکی طراحی و به مرحله اجرا در آمد.

با استفاده از توانایی‌های پروژه یاور موشک‌های ضد رادار که با استفاده از امواج ارسالی از رادار می‌توانست رادار را هدف قرار دهد از مسیر خود منحرف شده و به جایی که هدایت می‌شود، برخورد خواهد کرد.

* کشف اهداف هوایی در فاصله ۲۰۰ کیلومتری توسط رادار جدید عصر

رادار آرایه فازی «عصر» می تواند اهداف با سطح مقطع راداری ۴ متر را در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری، دریافت، کشف و شناسایی کند لذا وقتی چشم شما فضای بیشتری را در مقابل ببیند، امکان اینکه بتوانید تصمیم‌گیری بهتری کنید و زمان عکس‌العمل بهتری داشته باشید، بیشتر می‌شود به همین دلیل این رادار خیلی به ما در کشف و رهگیری اجسامی که قبلا برای ما سخت‌تر بود، کمک می‌کند.

این رادار برای مقابله با اهداف هوایی ازجمله موشک‌های کروز به کار گرفته می‌شود و می‌توان آن را در ماموریت های مختلف نداجا در شرایط مختلف استفاده کرد.

* نصب رادار «عصر» بر روی سهند و جماران

بنا بر اعلام امیر علی غلامزاده رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نیروی دریایی ارتش، رادار جدید آرایه‌فازی «عصر» برروی شناورهای مختلف نیروی دریایی ازجمه سهند و جماران نصب خواهد شد.

* رادار برد بلند «آرش» وارد چرخه عملیاتی پدافند هوایی شد

رادار برد بلند «آرش» مکمل رادار آرایه فازی ۱۰ شهریور بوده و مراحل نگهداری و تعمیر آن بسیار ساده است.

این رادار در عین سادگی، برد بسیار بلند و توان مناسبی را برای شبکه یک پارچه پدافندی فراهم خواهد کرد.

رادار آرش مکمل توان راداری کشور در تمامی باندهای فرکانسی VHF، UHF و HF است و با استفاده از این رادار پیشرفته شبکه یکپارچه پدافندی کشور در مقابله با جنگ الکترونیک توانمندتر خواهد شد.

رادار بومی آرش با توان بسیار بالا، برد بسیار بالایی را به شبکه پدافند هوایی کشور هدیه می‌کند.

نگهداری و تعمیرات ساده، از دیگر ویژگی های این رادار است.

* بازگشت «سلطان دریا»

بالگرد SH3D ملقب به «سلطان دریا» ازجمله بالگردهای منحصر به فرد حاضر در نیروی دریایی ارتش است که این بالگرد در سال ۱۳۵۰ به این نیرو ملحق شده بود و ماموریت اصلی آن نیز مقابله با تهدیدات زیردریایی است.

نیروهای مسلح در سالی که گذشت

SH3D که از قابلیت حمل موشک و اژدر نیز برخوردار است، از سال ۱۳۷۶ زمین‌گیر بوده و از ۲ سال پیش (سال۹۰) در شرکت پنها (پشتیبانی و نوسازی هلی کوپتری ایران) مورد تعمیرات اساسی قرار گرفته که از جمله این تعمیرات می توان به تعمیر و بازسازی کامل بدنه، موتورها، ارتقای سامانه های رادیویی، تسلیحاتی و الکتریکی اشاره کرد.

این بالگرد بعد از طی حدود ۲۰ ماه تعمیرات و ۷ ماه تست‌های زمینی و پروازی، مجددا به یگان‌های نداجا ملحق شد.

* ۲ فروند لندیکرافت چند منظوره هزار تنی به بهره برداری رسید

در جریان بازدید سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از صنایع دریایی شهید موسوی خرمشهر ۲ فروند لندیکرافت چند منظوره ۱۰۰۰تنی به بخش خصوصی واگذار و مورد بهره برداری قرار گرفت.

۱۰۰۰تنی فرشته ۲ و پاس یار، قابلیت حمل سوخت، آب، باربروی عرشه و کانتینر را دارا است.

* عملیات تخصصی مین‌روبی ارتش در شرق تنگه هرمز/ رونمایی از سامانه مدرن «مین شکار» ایران

با حضور امیر سرلشکر عطاالله صالحی فرمانده کل ارتش، عملیات تخصصی مین روبی نیروی دریایی در محدوده شرق تنگه هرمز (دریای عمان) برگزار شد.

در این عملیات پس از اقدام به مین‌ریزی نیروهای دشمن در مجاور یگان‌های شناوری ایران این موضوع توسط یگان‌های گشت و شناسایی نداجا کشف شد و در ادامه با استفاده از تجهیزات کاوش زیر سطحی از وجود این مین‌ها اطمینان به عمل آمد.

سپس سامانه جدید و مدرن مین شکار ساخته شده توسط جمهوری اسلامی ایران با به کار گیری یگان بالگردی توانست مین‌های کاشته شده در دریا را خنثی و منفجر کند.

به گزارش فارس با عملیاتی شدن این سامانه، جمهوری اسلامی ایران در زمره معدود کشورهای جهان قرار گرفت که می‌تواند نسبت به خنثی سازی و یا شکار مین‌های قرار گرفته در سطح آبها مقابله کند.

* ناوشکن جدید «بایندر» به ناوگان دریایی ارتش ملحق شد

ناوشکن نیروی دریایی ارتش با نام شهید دریابان بایندر در بندرعباس به آب انداخته شد.

این ناوشکن علی رغم تمامی محدودیت ها و تحریم‌ها با ۵۲۸ هزار نفر ساعت طی بیست ماه تلاش متخصصان بومی مورد تعمیرات اساسی قرار گرفت.

در طول تعمیرات اساسی این ناوشکن بیش از ۸ هزار قطعه حساس بومی‌سازی، ۳۲۰۰ قطعه سرویس، ۲۵۰۰ قطعه معیوب تعویض، ۱۷۰ سامانه مورد تعمیرات اساسی و بیش از ۹۸ سامانه بهینه سازی و همچنین حدود ۶۰ تن فولاد آن تعویض شد.

تعمیرات اساسی موتورهای اصلی، اورهال مبدل‌های حرارتی، سیستم‌های سوخت و روغن و بهینه سازی سیستم‌های کنترل مانیتورینگ از جمله اقدامات صورت گرفته بر روی ناوشکن بایندر است.

نصب و راه اندازی سیستم کنترل آتش سلاح‌های ناوشکن، نصب و راه اندازی توپ‌های ۷۶ و ۴۰ میلیمتری و همچنین نصب و راه اندازی سامانه پرتاب موشک سطح به سطح نور در ناوشکن از جمله ویژگی‌های حوزه بازدارندگی بایندر است.

* ناو بالگردبر و تانک‌بر «لاوان» به یگان دریایی ارتش ملحق شد

ناو پشتیبانی رزمی «لاوان» بعد از ۳۳ ماه تعمیرات اساسی با صرف ۱میلیون و ۲۵۴ هزار نفرساعت کار، به صورت کامل بهینه سازی شد که در این میان، ۱۲هزار قطعه آن بومی شده، ۶هزار و ۴۰۰ قطعه معیوب، تعویض، ۱۹۵سامانه تعییر اساسی، بیش از ۸۹ سامانه بهینه شده و ۴۰ تُن سازه فولادی آن در بخش بدنه فلزی، مخازن سوخت و اماکن داخلی نیز تعویض شده است.

بازسازی و عملیاتی کردن کامل سیستم‌های هیدرولیک و دربهای سینه شناور که یکی از پیچیده‌ترین پروسه‌های فنی و مهندسی بوده، در این موضوع انجام گرفته است.

این ناو که از قابلیت بمباران ساحلی، حمل بالگردهای SH، RH،تانک و نفربر برخوردار است، ۳هزارتن وزن داشته از سامانه پدافند هوایی و تسلیحات سبک سطح به سطح نیز برخوردار است.

ناو لاوان سال ۶۲ به نیروی دریایی ارتش ملحق شده بود.

* «نیزه» و «تبرزین» با موشک‌های ۲۰۰ کیلومتری آمدند/ بازگشت غول ۲هزار تُنی «سیرجان»

۲ فروند ناو موشک‌انداز و یک فروند ناو لجستیک نیروی دریایی ارتش در منطقه دوم دریایی بوشهر پس از طی مراحل تعمیرات اساسی و ارتقاء توان دفاعی، به یگانهای رزمی نداجا ملحق شدند.

از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه قدرت بازدارندگی این ۲ شناور می‌توان به نصب و راه‌اندازی سامانه پرتاب موشک «نور» (با برد حدودا ۱۲۰کیلومتر) و «قادر» ( با برد حدودا ۲۰۰کیلومتر) اشاره کرد.

ناو پشتیبانی رزمی جمهوری اسلامی ایران «سیرجان» نیز در سال ۱۳۵۸ معرفی و یک سال بعد به ناوگان نیروی دریای منطقه دوم دریایی بوشهر ملحق شد.

«سیرجان» ۶۰ متر طول و ۱۰ متر عرض دارد. ارتفاع تا عرشه اصلی ۱۴ متر است و با داشتن ۲هزار و ۱۹ تُن وزن و سرعتی بالغ بر ۱۴ گره دریایی، با حضور مداوم در مأموریت‌های عملیاتی، نقش بسزایی در حفاظت از آب‌های سرزمینی، منابع اقتصادی و حفظ خطوط مواصلاتی جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است.

از جمله مهمترین اقدامات انجام شده بر روی ناو «سیرجان»، تعویض و نوسازی ۱۰۰ تُن سازه فولادی مربوط به بدنه و مخازن، تعمیر و تعویض ۶۴۰ متر سیستم لوله‌کشی و ۶۲ عدد انواع والو سیستم‌های مختلف، بازسازی و نوسازی اماکن داخلی، پل فرماندهی، آشپزخانه، بازسازی کامل یخچال‌ها، تعمیرات اساسی موتورهای اصلی، نصب و راه‌اندازی سیستم سکان و همراستاسازی سیستم شافت و تونل شافت است.

* هزار سالن ورزشی به طور همزمان در سراسر کشور افتتاح شد

سازمان بسیج ورزش کشور به طور همزمان هزار سالن ورزشی را در سراسر کشور افتتاح کرد.

در این مراسم سردار نقدی رئیس بسیج مستضعفین، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، محمود خسروی‌وفا معاون ورزش همگانی وزارت ورزش، داورزنی رئیس فدراسیون والیبال و همچنین مقامات لشکری و کشوری حضور داشتند.

* رژه نیروهای مسلح «موشک باران» شد/ ۲ میهمان جدید در رژه

رژه ۳۱ شهریور نیروهای مسلح که همه ساله در آغاز هفته دفاع مقدس در جوار حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، امسال شاهد حضور بی‌سابقه موشک‌های بالستیک و دوربرد ۲۰۰۰ کیلومتری نیروی هوافضای سپاه از انواع سجیل، قدرF و قدرH بود.

این درحالیست که در رژه‌های گذشته نیز اگرچه این موشک‌ها حضور داشتند اما این میزان حضور (۱۲ فروند سجیل سوخت جامد و ۱۸ فروند قدرH) برای اولین بار صورت می‌گرفت.

این موشک‌ها قادر هستند تمامی سرزمین‌های اشغالی را در صورت هرگونه تهاجم، زیر آتش خود بگیرند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهور و سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دو میهمان جدید در میان مقامات ارشد بودند که از نزدیک اقتدار نیروهای مسلح را به نظاره نشستند.

* رونمایی از سرجنگی هوشمند موشک‌های بالستیک و زره کامپوزیتی

سرجستجوگر هوشمند برای موشک‌های بالستیک نقطه‌زن و زره کامپوزیتی هوشمند به عنوان ۲ دستاورد فناورانه جدید نیروهای مسلح با حضور سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی رییس ستادکل در جشنواره سلمان فارسی رونمایی شد.

سرجستجوگر هوشمند موشک‌های بالستیک در یکپارچگی با بقیه زیرسامانه نوین موشک با تامین قابلیت نقطه‌زن در خشکی و دریا توان رزم نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد.

دقت اصابت و هوشمندی موشک‌های بالستیک در کنار قدرت تخریب و توان غلبه بر سامانه های ضد موشک از ویژگی های برجسته این دستاورد نوین موشکی است.

این فناوری نوین که فقط در اختیار برخی از کشورهای پیشرفته قرار دارد، به عنوان نقش آفرین راهبردی منحصرا روی سلاح های استراتژیک استفاده می‌شود.

دستاورد دوم، زره کامپوزیتی هوشمند است که مبتنی بر فناوری زره مایع با الیاف های منحصر به فرد ساخته شده است.

این زره در برابر گلوله‌های هسته فولادی ضدزره مقاوم است و الزامات استانداردهای نظام جهانی را تامین می کند.

بهره‌گیری از این فناوری در تجهیزات زرهی علاوه بر بی‌نیازی از برخی مواد تحریمی موجب کاهش وزن ۷۶ درصدی زره های مورد نیاز در تانک ها ، نفربرها و سایر تجهیزات و افزایش تحرک و چالاکی توان رزم زمینی نیروهای مسلح می شود.

* نسل جدید موشک‌های بالستیک با کلاهک بارانی/ «بینا» جدیدترین موشک هدایت لیزری

در آستانه یوم الله ۲۲ بهمن، ۲ موشک جدید ساخت وزارت دفاع با موفقیت تست شد.

نسل جدید موشک بالستیک برد بلند با کلاهک بارانی و موشک جدید «بینا» که یک موشک هدایت لیزری با قابلیت شلیک از هوا و زمین است، با موفقیت تست شد.

موشک بینا هدایت شونده لیزری است که قابلیت شلیک از هواپیماها و انواع سکوهای پرتاب زمینی را داراست.

این موشک قادر است اهداف مهمی از جمله پل ها، تانک ها، ادوات جنگی و مراکز فرماندهی دشمن را به دقت مورد اصابت قرار دهد.

سرعت عمل فوق العاده زیاد در از بین بردن اهداف مورد نظر، نگهداری آسان و قدرت سریع بکارگیری و عملیاتی شدن از ویژگی های مهم موشک هدایت لیزری بیناست.

نسل جدید موشک بالستیک برد بلند زمین به زمین نیز با سر جنگی بارانی برای انهدام جنگ افزارها و تجهیزات نظامی دشمن طراحی و تولید شد.

گریز از سامانه‌های ضد موشکی دشمن، قابلیت تخریب اهداف گسترده و امکان تخریب چند هدف مجزا از دیگر از ویژگی‌های این موشک است.

* تحویل انبوه ۴ مدل موشک‌ بالستیک به سپاه/ تحویل مرصاد به پدافند هوایی

انبوه موشک‌های بالستیک با حضور وزیر دفاع به سپاه پاسداران و سامانه موشکی پدافند هوایی مرصاد نیز به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) تحویل داده شد.

موشک های بالستیک قدرH، قیام، فاتح و خلیج فارس، ازجمله موشک‌های بالستیکی بودند که انبوهی از آنها تحویل نیروی هوافضای سپاه شد.

تعداد زیادی از سامانه موشک پدافند هوایی مرصاد نیز با تجهیز  به رادار شناسایی ، قابلیت کار مداوم ۲۴ ساعته، امکان استقرار در ارتفاعات بسیار بلند، کشف، انتخاب و تعقیب هدف به صورت پیوسته و اتوماتیک تحویل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) شد.

* تجهیز موشک‌های بالستیک «قدر H» و «قیام» به سرجنگی‌های «بارانی»

با اعلام وزیر دفاع در مراسم تحویل انبوه موشک های بالستیک به نیروی هوافضای سپاه معلوم شد که که این سرجنگی ها حداقل بر روی ۲ موشک بالستیک قدر یک H و میانبرد قیام نصب شده است.

هم اکنون این ۲ موشک با توانایی حمل انواع سر جنگی های «بلاست» و «بارانی» توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را  دارا بوده و پرتاب از لانچرهای متحرک و سیلوها در مواضع مختلف و عبور از سپردفاع موشکی با داشتن قابلیت رادارگریزی،  از مزایای این موشک ها محسوب می‌شود.

 موشک‌های بالستیک با سرجنگی بارانی برای انهدام جنگ افزار ها و تجهیزات نظامی دشمن به کار گرفته می شود و گریز از سامانه های ضد موشکی دشمن، قابلیت تخریب اهداف گسترده، امکان تخریب چند هدف مجزا از یک دیگر از ویژگیهای این موشک به شمار می رود.

* نصب «سرجنگی‌ هوشمند» بر روی موشک‌های دوربُرد ایران

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای درخصوص نصی سرجنگی‌های هوشمند بر روی موشک های ایرانی گفت: این سیستم هدایت تا آخر مسیر در سرجنگی موشک‌ها نصب می‌شود تا دقت اصابت آنها را بالا ببرد.

وزیر دفاع با تایید قابلیت نصب سرجنگی هوشمند بر روی موشک‌های دوربُرد نظیر قدر، قیام و سجیل، تاکید کرد: این سرجنگی روی هر موشکی قابل نصب است.

با نصب این سر جستجوگر هوشمند، کلاهک موشک‌های ایران می‌توانند پس از ورود به جو نیز تحت کنترل قرار گرفته و با دقت بسیار بالا، هدف را منهدم کنند.

* خطای موشک‌های بالستیک و «نقطه‌زن» ایرانی به زیر ۵ متر رسید

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: سامانه های هدایت شونده امروز، قدرت نقطه زنی اهداف را به صورت کاملا دقیق دارد و خطای اصابت آن ها زیر ۵متر است.

* نمایش پهپاد کرار با «استتار رزمی» و مجهز به «موشک» برای اولین بار

حسن روحانی رئیس جمهور در جریان بازدید از نمایشگاه صنایع دفاع، از برخی مهمترین تجهیزات نیروهای مسلح مانند موشک قادر هواپایه، تجهیزات الکترونیک، شناورهای سطحی و زیر سطحی ازجمله موج۲، سامانه های رزم زمینی، راداری و موشکی و فضایی دیدن کرد.

اما در محل ورودی این نمایشگاه، یک فروند پهپاد «کرار» با استتار رزمی (صحرایی) و مجهز به یک فروند موشک نیز برای اولین بار به نمایش درآمد.

هواپیمای بدون سرنشین «کرار» که در تابستان ۱۳۸۹ رونمایی شد، اولین پهپاد ایرانی است که مأموریت آفندی در طراحی آن لحاظ شد.

* رونمایی از «فطرس» ۲ هزار کیلومتری؛ بزرگترین پهپاد ایران

مهمترین پهپاد راهبردی ایران به نام «فطرس» با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع رونمایی شد.

این پهپاد ساخت وزارت دفاع و در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع تولید شده است.

نیروهای مسلح در سالی که گذشت

«فُطرس» با برد عملیاتی بیش از ۲ هزار کیلومتر و سقف پروازی ۲۵ هزار پایی و مداومت پرواز ۱۶ تا ۳۰ ساعت بعنوان بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین راهبردی کشور است، که از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار است.

«فطرس» با تسلیح به موشک‌های مختلف، علاوه بر ماموریت‌های مراقبت شناسایی، ماموریت‌های رزمی نیز انجام می‌دهد.

* پهپاد دوربرد و موشک‌انداز سپاه با نام «شاهد ۱۲۹» عملیاتی شد

هواپیمای بدون سرنشین رزمی نیروی هوافضای سپاه با نام شاهد ۱۲۹ با حضور سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه رونمایی و عملیاتی شد.

«شاهد ۱۲۹» توانایی حمل همزمان ۸ بمب یا موشک هوشمند «سدید» را دارد و برای اهداف ثابت و متحرک طراحی شده است.

دقت در هدف گیری با شعاع عملیاتی هزار و ۷۰۰ کیلومتر و ۲۴ ساعت مداومت پروازی با یک بار سوختگیری از ویژگی های این هواپیمای بدون سرنشین رزمی ایرانی است و هر فرودگاهی می تواند محل نشست و برخاست شاهد ۱۲۹ باشد.

سقف پروازی این پهپاد ۲۴ هزار پاست که با ایستگاه های کنترل قابل حمل زمینی در ارتباط بوده و می تواند با هزینه بسیار پایین دفاع از میهن را بدست گیرد.

«شاهد ۱۲۹» قدرت مراقبت از شعاع ۲۰۰ کیلومتری خود را دارد و می توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با اشرار و تروریست ها، کشف و شناسایی در مرزهای آبی و خاکی ، مسائل زیست محیطی، نقشه برداری و تهیه عکس های هوایی نیز استفاده کرد.

* تجهیز پهپادهای سپاه به موشک و بمب هدایت‌شونده

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران از توانمندی نصب بمب و موشک های هدایت شونده و نقطه‌زن بر روی پهپادهای سپاه خبر داد و گفت: این توانمندی در ردیف تکنولوژی برتر در این زمینه است.

* سپاه پاسداران RQ170 را مهندسی معکوس کرد

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک برنامه زنده تلویزیونی و در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین اخبار از پهپاد جاسوسی RQ170 آمریکا گفت: تمام حافظه‌ها و کامپیوترهای این هواپیما رمزگشایی شده و در آینده نزدیک اخبار خوشی نه تنها از RQ170 و بهینه‌سازی‌هایی که نیروهای ما بر روی «مدل معکوس شده» آن انجام دادند، بلکه دستاوردهای مهم دفاعی اعلام خواهد شد.

* تجهیز شناورهای غیررزمی به موشک

امیر دریادار عباس زمینی فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش گفت: در حوزه تسلیح کارهای بزرگی انجام شده که ناظر بر گذر از تحریم‌هاست. بسیاری از واحدهایی که در گذشته در حکم یک منتقل کننده مسافر بودند هم اکنون تجهیز شده و به عنوان یک موشک‌انداز در اختیار یگان‌های نیروی دریایی قرار گرفتند و این یعنی آنها کاملا تغییر کاربری داده شده‌اند. همه اینها متناسب با راهبردی است که برای نیروی دریایی در نظر گرفته شده است.

* نصب موشک‌های کروز با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر روی شناورهای سپاه

سردار سید مهدی فرحی رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به تجهیز نیروهای مسلح از سوی این وزارتخانه به انواع تسلیحات نظامی ازجمله موشک و راکت گفت: بزودی محصولات جدیدی با بردهای مختلف و قابلیت‌های فوق‌العاده پیشرفته و از نوع کروز در اختیار نیروی دریایی سپاه قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: دقت و برد موشک‌های جدید نسبت به موشک‌های ۳۰۰ کیلومتری که اکنون در اختیار نیروی دریایی سپاه است، افزایش یافته است.

* نصب «موشک‌های سنگین» روی شناورها و بالگردهای کوچک سپاه

دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در جمع تعدادی از فرماندهان و کارکنان این نیرو از نصب و بکارگیری انواع موشک‌های سنگین بر روی شناورها و بالگردهای کوچک سپاه خبر داده و گفته است: «ما به لحاظ نوع مأموریتی که داریم، توانستیم از اول تا آخر با باورمندی، طراحی، تولید و تجهیزات شناوری مانند نصب موشک‌های ضدناو بزرگ روی بالگردهای کوچک یا نصب و عملیاتی کردن موشک‌های سنگین روی شناورها و بالگردهای کوچک را خودمان انجام دهیم.»

منظور فرمانده نیروی دریایی سپاه از «موشک‌های سنگین» می‌تواند انواع موشک‌های کروز دریایی با بُردهای بلند باشد که «موشک نور» با برد بیش از ۱۲۰ کیلومتر و موشک قادر با برد بیش از ۲۰۰کیلومتر ازجمله مهمترین آنهاست.

* شانزدهمین بیمارستان صحرایی سپاه در ایرانشهر افتتاح شد

شانزدهمین بیمارستان صحرایی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش بزمان شهرستان ایرانشهر افتتاح شد.

این بیمارستان صحرایی با ۸۰ نفر کادر پزشکی و پیراپزشکی به مدت یک هفته به اهالی بخش بزمان خدمات ارائه می‌دهد.

بیمارستان صحرایی بخش بزمان شهرستان ایرانشهر شامل بخش های قلب، عروق، زنان و زایمان، جراحی، چشم، ارتوپدی، اعصاب و روان، آزمایشگاه، دندانپزشکی و خدمات پاراکلینیکی است.

* استقرار ۵روزه بیمارستان صحرایی «سپاه» در عسلویه

مجهزترین بیمارستان صحرایی کشور تحت عنوان «بیمارستان صحرایی تخصصی و فوق تخصصی شهید آیت الله صدوقی» به همت معاونت بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه در عسلویه بوشهر به مدت ۵ روز مستقر شد.

در این بیمارستان خدماتی از جمله دندانپزشکی، جراحی عمومی، روماتولوژی، نفرولوژی، گوش و حلق و بینی، پوست، بیماری‌های عفونی، اعصاب و مغز، روانپزشکی، پارولوژی، قلب و اکو، گوارش و کبد، آندوسکوپی، سونوگرافی، چشم و اپتومتری، اطفال، ارتوپدی، آی‌سی‌یو، اتاق عمل، رادیولوژی، سی‌تی اسکن سیار،آزمایشگاه، اورژانس، داروخانه و غیره ارائه شد.

در این بیمارستان ۵ پزشک فوق متخصص، ۶ پزشک متخصص، ۸ پزشک عمومی، ۴ دندانپزشک، ۳ داروساز و بیش از ۵۰ پیراپزشک مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند.

در ۳ روز اول برپایی این بیمارستان بیش از ۲۰ هزار مراجعه صورت گرفت و ۳۶ هزار و ۵۰۰ خدمات ارائه شد و همچنین بیش از ۱۲۰ عمل جراحی انجام و خدمات دندانپزشکی روزانه به ۲۲۰ تا ۲۴۰ نفر ارائه شده است.

* رونمایی از تسلیحات، مهمات و لباس استتار جدید

در پنجمین جشنواره جوان سرباز، ۵ محصول و دستاورد وزارت دفاع در حوزه تسلیحات و تجهیزات رزم انفرادی رونمایی شد.

سلاح انفرادی سرباز

سلاح انفرادی نیروهای مسلح به نام سرباز به منظور بهره‌گیری از حداکثر توانایی‌های سلاح کلاش و افزایش بهره‌برداری سلاح مذکور در موقعیت‌های مختلف رزمی ساخته شده است.

امکان نصب انواع تجیهزات جانبی استاندارد، قابلیت استفاده از قنداق تلسکوپی، تجهیزات کمکی نشانه‌روی از قبیل نشانه‌گر نوری و لیزری، تجهیزات کمکی دفاع شهری از قبیل انواع پروژکتور و قابلیت نصب ۲ پایه و دوربین به منظور بالابردن بهتر در تیراندازی از ویژگی‌های سلاح سرباز است.

سلاح تک‌تیرانداز مرصاد

سلاح تک‌تیرانداز مرصاد به علت نیاز یگان‌های تک تیرانداز به سلاح سبک و دقیق، کالیبر کوچک بوده است.

این سلاح می‌تواند ماموریت‌های تک تیراندازی از قبیل از کار انداختن نفرات، تجهیزات الکترونیکی،‌منابع سوخت و سایر اهداف مهم دشمن را در شرایط مختلف عملیاتی مورد هدف قرار دهد. این سلاح قابلیت نصب انواع دوربین دید در شب را دارد.

تپانچه ساعد

این تپانچه به منظور پاسخ‌دهی به نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح طراحی و آماده تولید انبوه شده است.

وزن سبک، ظرفیت بالای خشاب، عمر دوام بالا در تیراندازی،‌افزایش دقت تیرانداز، قابلیت نصب انواع تجهیزات استاندارد از قبیل پوینتر و چراغ قوه، ضامن مکانیکی برای افراد راست دست وچپ دست، ظرفیت خشاب ۱۵ تیر، و بهبود ارگونومی، سلاح بدون تغییر در وزن کلی از مزیت‌های تپانچه سائد به شمار می‌رود.

مهمات نافذ

تاکنون در کشور ما مهمات نافذ با کالیبر بزرگ تولید شده است که به منظور شلیک موثر و نفوذ در انواع زره‌های سخت از قبیل بالگردهای مهاجم و خودروهای زرهی و نفربرها مهمات نافذ طراحی و ساخته شده است.

این مهمات به سادگی از تمامی جلیقه‌های ضدگلوله موجود عبور کرده و با قدرت بالای تخریب امنیت را از یگان‌های عملیاتی دشمن سلب می‌کند.

لباس استتار در مقابل دوربین‌های اشعه مادون قرمز

یکی از تهدیدهای نیروهای رزمنده رویت توسط دوربین‌های دید در شب (مادون قرمز) است. این لباس همان لباس رزم متداول است و بدون اینکه خواص مطلوب خود و استتار مرئی از دست بدهد، در آن قابلیت استتار در برابر دوربین‌های دید در شب ایجاد شده است. این لباس در طرح‌های استتار کویری، جنگلی و شهری قابل ارائه است این لباس می‌توان خصوصیات آنتی باکتریال را اضافه کرد.

* عاصفه؛ سلاح استراتژیک ضد کروز برای سپاه/ دریافت شبانه‌روزی تصاویر از مرزها توسط سپاه

در جریان بازدید سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه از سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی، برخی جدیدترین تجهیزات این نیرو رونمایی شد.

خودرویی با سرعت ۶۰ کیلومتر در جاده‌های برفی

خودرو برف‌رو با قابلیت حرکت سریع و مطمئن در جاده های برفی اولین پروژه ای بود که مورد بازدید فرمانده کل سپاه قرار گرفت.

این خودرو در مناطق برفی شمالغرب مورد امتحان قرار گرفت و هم اکنون تمامی ایرادات آن برطرف شده و آماده تولید انبوه است.

موتور این خودرو برف رو از نوع بنز ۲۴۰ اسب بخار بوده که تجهیز و تعمیرات آن به راحتی در داخل ایران امکانپذیر است.

بیل خودرو به نحوی تعبیه شده تا برف ها را به عرض جاده پارو کند و سطح صافی را برای عبور سایر خودروها فراهم کند. همچنین شنی خودور به گونه ای است که با استفاده از یخ شکن ها بتوان عرضی حرکت کند. با این خودرو که قابلیت نصب سورتمه در انتهای آن وجود دارد می توان فاصله بین پایگاهها را در مناطق برفی به سرعت طی کرد.

حرکت این خودرو در شیب ۲۵ درجه با موفقیت در منطقه عملیاتی شمالغرب امتحان شده و از آنجا که جاده ها در مناطق عملیاتی شمالغرب با استفاده از تجهیزات الکترونیکی مشخص شده اند، خودرو برف رو با تجهیز به دستگاه مسیریاب قابلیت تشخیص صحیح مسیر حرکت را نیز دارد.

بهینه سازی توپ ۲۳ میلیمتری

مشکلاتی که در توپ های ۲۳ میلیمتری وجود داشت، با کار مشترک با تیپ ۱۶ قدس در این نمونه برطرف و بهینه سازی شد.

این توپ بهینه سازی شده خیلی نرم حرکت کرده و می تواند بر روی اهداف قفل و اجرای آتش کند.

قرار است با نصب دوربین ترمال و قوی تر کردن دوربین مرئی، این توپ در یگان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

پروژه ارسال تصویر

این مجموعه ارسال تصویر برد بلند است که با بقیه مجموعه هایی که تاکنون ساخته شده فرق کرده  و دوربین مرئی و ترمال این سیستم می تواند تا عمق خاک دشمن را دیده‌بانی کند.

به جز دوربین ترمال این سیستم مابقی اجزای آن از جمله وینچ های بالا بر، سیستم نرم افزاری، سیستم کنترلی و طراحی داخلی می باشد.

می‌توان با استفاده از این سامانه، تصاویر نقاط حساس مرزی را بصورت شبانه روزی رصد کرده و برای قرارگاه‌ها ارسال کرد.

«عاصفه»؛ پروژه استراتژیک سپاه برای مقابله با موشک کروز

پروژه عاصفه(توپ ۲۳ میلیمتری سه لول چرخشی گاتلینک) که از آن بعنوان پروژه استراتژیک نیروی زمینی سپاه یاد می‌شود یکی دیگر از پروژه هایی بود که مورد بازدید فرمانده کل سپاه قرار گرفت که برای اهداف هوایی و مقابله با موشک های کروز طراحی شده است.

این پروژه توپ ۲۳ میلیمتری چرخشی بوده که قادر است با دو نواخت ۷۰۰ و ۹۰۰ تیر در دقیقه اجرای آتش کند.

قابلیت سمت و برد این سیستم به این صورت است که در سمت ۳۶۰ درجه و در برد از ۱۵- تا ۴۵ درجه می باشد.

سامانه سلاح هوشمند «صاعقه»

این سلاح شامل دوربین مرئی، ترمال، لیزر و سلاح دوشکا است که قادر است با استفاده از دوربین و قابلیت رهگیری، فرد، وسایل نقلیه و هر موجود متحرک دیگری را مورد هدف قرار دهد.

این سیستم قابلیت این را دارد که با دوشکا تک تیر را به خال بزند.

«سیاوش» سلاح سبک کاملاً ایرانی

سلاح تک تیرانداز سیاوش سلاحی با کالیبر ۶۲/۷ با وزن بسیار سبک و از همه مهمتر کاملاً تولید داخل است.

نیروهای مسلح در سالی که گذشت

سلاح سیاوش که در حال تولید محدود صنعتی است با یک خشاب ۵ تیری شش و نیم کیلوگرم وزن داشته و با برد ۷۰۰ متر دقیق خال را می زند.

«آرش» دوش پرتاب ایرانی ضد بالگرد

این سلاح که ضدبالگرد و اهداف دقیق زمینی و آمادی است دارای برد دقیق ۱۴۰۰ متر و برد موثر ۱۸۰۰ است.

از ویژگی‌های این سلاح که نمونه خارجی ندارد، نیمه اتوماتیک بودن، کالیبر و دقت آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا