سالنامه‌ای برای اقتصاد ۹۳

بصیر/ این روزها مردم تلاش زیادی می‌کنند تا با آگاهی کامل از روند بازارها، سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش کنند. اما ممکن است با دو مشکل مواجه باشند؛ مشکل اول این است که تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی و سیاسی به سادگی امکان‌پذیر نیست و نیازمند اطلاعات کامل و جامعی است.

مشکل دیگر اینکه مردم احساس می‌کنند گردش اطلاعات کامل نیست و اطلاعات شرکت‌ها، سازمان‌ها و بازارها به درستی و دقیق به آنها نمی‌رسد.  مردم ایران خیلی بیشتر از دو دهه گذشته «بیشینه‌یاب» شده‌اند و به کسب‌وکار بهتر و انتفاع بیشتر می‌اندیشند. از طرفی بیشینه‌یابی ابزار می‌خواهد و برخلاف برخی تصورها، سرمایه مهم‌ترین ابزار این کار نیست. در حال حاضر «اطلاعات» یکی از مهم‌ترین ابزارهای بیشینه‌یابی و دستیابی به مطلوبیت است و افراد در فرآیند بیشینه‌کردن منافع، از اطلاعات خود استفاده بهینه می‌کنند. بنابراین براساس نظریه «انتظارات عقلانی»، اطلاعات می‌تواند منبع مهمی برای حداکثر ‌کردن منافع باشد. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا گردش اطلاعات اقتصادی در ایران کفاف تکاپوی بیشینه‌یابی مردم را می‌دهد؟ پاسخ منفی است؛ چراکه اقتصاد ایران یکی از بسته‌ترین اقتصادها در زمینه گردش عادلانه اطلاعات است. هنوز قوانین «افشای فوری اطلاعات» برای شرکت‌های بازار سرمایه، الزامی و قطعی نیست. هنوز «قوانین آسمان آبی» (Blue sky low) که تضمینی بر پاک بودن جریان گردش اطلاعات در بازارهای مالی است، در ایران نوشته و اجرا نشده است. هنوز در بازارهای مالی ایران فردی را به جرم داد و ستد مبتنی بر اطلاعات نهانی شرکت‌ها مجازات (واقعی) نکرده‌اند. به این ترتیب در فقدان نهادهای تخصصی در بازارهای پیچیده امروزی، نقش رسانه‌های تخصصی می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. این رسانه‌ها می‌توانند واسطه‌ای میان تحلیلگران و مفسران با آحاد اقتصادی باشند و اگر «اقتصاد سیاسی» را برای فعالان اقتصادی تبیین و تشریح کنند، وظیفه خود را به بهترین شکل ایفا کرده‌اند. «دنیای‌اقتصاد» و «تجارت فردا» با چنین هدفی متولد شده و ادامه مسیر داده‌اند و بنا دارند در آینده هم در چنین مسیری گام بردارند. کار آنها تجزیه و تحلیل مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی ایران و جهان است. «دنیای‌اقتصاد» و «تجارت فردا» نشریاتی در چارچوب پارادایم اصلی علم اقتصاد هستند و سعی می‌کنند رویدادهای اقتصادی را مبتنی بر همین چارچوب بررسی و تحلیل کند. مخاطبان آنها عموما افرادی هستند که فعالیت اقتصادی می‌کنند و به دنبال مرجعی هستند که تصویری نزدیک به واقعیت از رویدادهای اقتصادی ارائه کند و بتواند به پرسش‌های تخصصی در زمینه آینده بازارها، اثر رفتارهای سیاست‌گذار بر فعالیت‌های اقتصادی و تاثیر برنامه‌ریزی‌های اقتصادی بر آینده کسب‌وکار پاسخ دهد. 

با این توضیح، اشخاص حقیقی و حقوقی که کسب و کارشان با بازارجهانی ارتباط دارد، تصمیم‌گیران اقتصادی شرکت‌ها مثل مدیران بازرگانی، مدیران سرمایه‌گذاری، مدیران مالی، بازرگانان و تجار، فعالان بازار، سهامداران، مشتریان بازارهای مالی و دانشجویان و استادان دانشکده‌های اقتصادی در زمره مخاطبان این نشریات هستند. آنچه در سالنامه مشترک «دنیای‌اقتصاد» و «تجارت‌فردا» آمده، مجموعه‌ای از یادداشت‌ها، تحلیل‌ها، گفتارها و نوشتارهایی از زبده‌ترین کارشناسان اقتصادی، سیاسی و دیپلماسی کشور است و ما تلاش کرده‌ایم این ویژه‌نامه را کاربردی و مبتنی بر پرسش‌های معتنابه حوزه کسب‌وکار کشور تهیه و تدوین کنیم. اگر فعالیت اقتصادی دارید یا قرار است در یکی از حوزه‌های کسب‌وکار فعالیت داشته باشید، این سالنامه ۴۲۰ صفحه‌ای را مطالعه کنید. این سالنامه جنبه تفننی و سرگرمی ندارد و در پی آن است تا تصویری واقعی‌تر از وضعیت کسب‌وکار در سال ۱۳۹۳ به آحاد اقتصادی ارائه کند.

 

منبع: صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا