افزایش یک و نیم درجه‌ای دمای کشور در بهار ۹۳

به گزارش بصیر:

شاهرخ فاتح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: پیش بینی می شود طی دو ماه ابتدایی بهار آینده یعنی فروردین و اردیبهشت ۹۳، دمای کشور در بیشتر نقاط بین نیم تا ۱٫۵ درجه افزایش یابد و تنها لکه هایی در جنوب سیستان، بخش هایی از کرمان و هرمزگان دمایی در حد نرمال داشته باشند.

به گفته وی، از آنجایی که چندین سال است دمای هوای کشور در این فصل با افزایش نیم تا ۱٫۵ درجه ای نسبت به میانگین بلندمدت چهل ساله مواجه است بنابراین این افزایش دما خیلی غیرعادی و غیرقابل انتظار نیست و می توان تا حدودی آن را شرایط نرمال چندین سال اخیر عنوان کرد.

کاهش ۱۱ درصدی بارش در کشور نسبت به میانگین بلندمدت

رئیس مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی سازمان هواشناسی در خصوص شرایط بارشی کشور از ابتدای سال زراعی جاری یعنی اول مهرماه ۹۲ تا روز گذشته ۲۴ اسفند ۹۲ اظهار داشت: در این مدت میانگین بارش در کل کشور برابر ۱۴۳٫۶ میلی متر بوده که این مقدار نسبت به سال گذشته که برابر ۱۶۰٫۲ بوده، ۱۰٫۴ درصد کاهش داشته است و نسبت به میانگین بلندمدت که برابر ۱۶۶٫۱ میلی متر بوده، ۱۰٫۹ درصد کاهش داشته است.

بیشترین افزایش بارندگی در سال زراعی جاری در بوشهر

فاتح تصریح کرد: در سال زراعی جاری به ترتیب استانهای بوشهر با ۷۲ درصد افزایش، هرمزگان با ۴۱٫۶ درصد افزایش و سیستان و بلوچستان با ۳۹٫۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته بهترین شرایط بارشی را در کل کشور داشته اند. همچنین استان های بوشهر با ۳۷ درصد افزایش، ایلام با ۲۳٫۱ درصد افزایش و زنجان با ۱۸٫۹ درصد افزایش نسبت به میانگین بلندمدت بهترین بارش را در کشور دارا بوده اند.

بیشترین کاهش بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته در سمنان

وی افزود: استانهای سمنان با ۵۹٫۷ درصد کاهش، خراسان رضوی با ۵۷٫۳ درصد کاهش و خراسان شمالی با ۴۵٫۷ درصد کاهش بدترین بارندگی را نسبت به سال گذشته در سال زراعی جاری دریافت کرده اند.

بیشترین کاهش بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلندمدت در خراسان‌رضوی

رئیس مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی سازمان هواشناسی یادآور شد: همچنین استان‌های خراسان‌رضوی با ۵۳٫۷ درصد کاهش، سمنان با ۵۳٫۱ درصد کاهش و خراسان شمالی با ۴۹٫۴ درصد کاهش نسبت به میانگین بلندمدت بدترین شرایط بارشی کشور را در سال جاری داشته اند.

کاهش ۲۶ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری در تهران

فاتح تصریح کرد: استان تهران در سال زراعی جاری با ۱۵۵٫۹ میلی متر بارندگی نسبت به سال گذشته با ۲۰۹ میلی متر بارندگی، ۲۵٫۴ درصد کاهش بارش داشته است.

به گفته وی، بارندگی استان تهران در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلندمدت که برابر ۲۱۱٫۶ میلی متر بوده، ۲۶٫۳ درصد کاهش نشان می دهد.

بارندگی نرمال در اغلب نقاط کشور در بهار آینده

رئیس مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی سازمان هواشناسی تاکید کرد: پیش بینی می شود میزان بارش در فروردین ماه و اردیبهشت ماه سال ۹۲ در اغلب نواحی کشور در حد نرمال باشد. یعنی ۹۰ تا ۱۱۰ درصد بارندگی بلندمدت را بیشتر نقاط کشور در دو ماه ابتدای فصل بهار آینده دریافت می کنند و تنها لکه هایی از شمال شرق و شمال کشور یعنی شمال خراسان رضوی، بخش هایی از خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان و بخش هایی از اردبیل بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش بارندگی خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا