لاف‌های سیاسی و اولدورم کردن‌های غیرقابل قبول برای مجلس

بصیر، احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی پایان سال خود با روزنامه دنیای اقتصاد گفت:

* من فکر می کنم که تلاش دولت برای تشکیل فراکسیون اعتدال نه جدی است نه مقدور.

* همیشه در مجلس نمایندگانی بوده‌اند که در درگاه اتاق می ایستادند و حسب موقعیت بیرون یا داخل را انتخاب می کردند. فراکسیون اصولگرایان ۱۰۰ عضو داشت، رهروان ولایت حدود ۱۵۰ نفر و حدود ۴۰ نفر هم اصلاح طلب. حالا عده ای از رهروان ولایت به اصلاح‌طلبان پیوسته اند و تقریبا سه دسته ۱۰۰ نفره اند، اصلاح طلبان قبلی و این دسته جدیدا پیوسته ممکن است فراکسیون اعتدال را تشکیل دهند. موضوع این نیست که تشکیل این فراکسیون خوب است یا بد. موضوع این است که نمایندگان نزدیک به رهروان کار پسندیده‌ای نمی کنند و اصولا این گونه افراد قابل اعتماد نیستند.

* نمایندگانی که به این شکل موضوع عوض می کنند قابل اتکا نیستند و نمی توانند باری به دوش بگیرند. اصلا خوب نیست که آقای روحانی چنین طرفدارانی در مجلس داشته باشد. ضمن اینکه زیبنده نیست که فراکسیون مدافع دولت آقای روحانی از ۱۰۰ نماینده تشکیل شود.

* این مساله احتمالا موضع گیری اکثریت را به دنبال دارد. این یعنی کشمکش سیاسی که دولت تا به امروز از آن دوری کرده . این یعنی تکرار اشتباهات احمدی ن‍ژاد. نمی خواهم خیلی مسائل را باز کنم اما به نظر شما چه کسی برنده کشمکش دولت قبل با مجلس شد؟ امروز چنین فراکسیونی یعنی تحریک اکثریت.

*‌ تشکیل چنین فراکسیونی نفع وی‍ژه‌ای برای دولت در بر نخواهد داشت. هر نفعی که تصور کنید می شود از تشکیل چنین فراکسیونی به دست آورد، در شرایط فعلی هم قابل حصول است. من وقار و شخصیت دولت فعلی را در دوری از دعواهای سیاسی می بینم اما وقتی فراکسیون حامیان دولت در مجلس شکل بگیرد، این وقار از بین می‌رود. می شود مثل دولت قبل با آن همه اشتباهاتی که در همه زمینه‌ها به بار آورد. من معتقدم مجلس در مجموع این هدف را دنبال کرده که با دولت کار کندتا شرایط کشور بهتر شود و این هدف مقدسی است و دولت باید از آن استفاده کند.

*‌ مجلس محل سیاست ورزی است تا امروز همین گونه بوده و در آینده هم خواهد بود. اما یک نکته باید مد نظر دولت قرار بگیرد. تشکیل فراکسیون اعتدال، تندروها را برجسته می کند، آقای روحانی باید بداند که تندروها هنوز نتوانسته اند فضای مجلس را تغییر دهند و این برای دولت و مردم غنیمت است. باید بتوانیم این فضا را حفظ کنیم، باید از این فضا حمایت کنیم.

* خط قرمز مجلس، لاف‌های سیاسی و تهدیدهای توخالی است که این روزها از برخی افراد شنیده می‌شود. اولدورم، اولدورم کردن ها برای مجلس غیر قابل قبول است. این گونه لاف‌ها برای کشور هم خیلی خوب نیست. دلیل آنکه دولت باید بگوید مردم آزادند و من به دلیل آنکه مجری انتخابات هستم دخالتی در آن ندارم و نمی خواهم قاعده بازی را بر هم بزنم.

* آقای دکتر حداد عادل یک بار به شوخی گفت،‌خدا احمدی ن‍ژاد را خلق کرد، بعد پشیمان شد و قالب اش را هم شکست! باید فراموش کنید که شخصی مانند احمدی ن‍ژاد وجود داشته و رویه اش چنین بوده یا چنان بوده. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا