دام گسترده تورهای گردشگری برای صید جوانان ایرانی/ تصاویر

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، تورهای گردشگری در طول سال برگزار می گردد اما در ایام تعطیل به خصوص نوروز و تعطیلات تابستانی از رونق فراوانی برخوردار است. دیدبان به خاطر اهمیت این تورها در سبک زندگی ایرانیان به برخی از کژکارکردهای آنان می پردازد. به گزارش بی باک به نقل از دیدبان، سیر آفاق و گردش در اقصی نقاط جهان جدای از اینکه به پخته و با تجربه شدن افراد کمک می کند، یک توصیه موکد دینی و مذهبی نیز هست. به قول سعدی شیرازی: بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی!

دیدبان نوشت: به اعتقاد کارشناسان، امروزه صنعت گردشگری از اهداف اولیه دینی و سنتی آن که همانا عبرت آموزی و رسیدن به وحدت از کثرت باشد فاصله گرفته و به نوعی لذت جویی و بی قیدی نیز آلوده شده است. با این حال، بسیارند کسانی که هنوز سعی می کنند از ظرفیت های مثبت و ایجابی این صنعت بهره ببرند و از کژکارکردهای آن فاصله بگیرند. اما نباید فراموش کرد هستند کسانی که با شور و هیجان فراوان از جاذبه های مدرن و سبک زندگی غربی، با افسون زدگی یاد می کنند و سعی دارند در بی بند و باری این تمدن مدرن، غوطه ور شوند.

گردشگران ایرانی طی سال های اخیر به عنوان منبع درآمدزایی مناسبی برای کشورهای آسیایی و اروپایی مطرح هستند. به گزارش دیدبان، تعطیلات نوروزی و موجی از تقاضا برای سفرهای خارجی باعث شده است که در هفته های اخیر شاهد تبلیغات دفاتر گردشگری داخلی برای تورهای خارجی باشیم. گفتنی است بسیاری از این سفرهای خارجی با انگیزه تفریحی صورت می پذیرد و اطلاع رسانی پیرامون ابعاد این تورها می تواند خانواده های ایرانی و حتی خود گردشگران – غالبا جوانان – را از خطرهای احتمالی آگاه سازد.

دسته بندی حجم تبلیغات برای سفرهای خارجی به نسبت فصل
 

با توجه به نمونه برداری و تحلیل آماری که از تبلیغات تورهای گردشگری در تعطیلات پایان سال ۹۱ و نوروز ۹۲ به دست آمد مشخص شد که فصل زمستان و بهار مجموعا با ۳۱ درصد تبلیغ برای سفرهای خارجی، دو فصلی هستند که رونق تورهای گردشگری را دارا می باشند. این آمار از دسته بندی بیش از ۳۵۰ تبلیغ اینترنتی و روزنامه ای برای جلب گردشگران ایرانی به دست آمده است.

ترکیه اولین مقصد برای گردشگران ایرانی
 

بر اساس تحقیقات انجام شده، ترکیه اولین مقصد گردشگران ایرانی است. گفتنی است چندی پیش سایت فارسی شبکه تی آر تی ترکیه نیز بر این آمار صحه گذاشت و اعلام کرد: امسال آمارها نشان میدهد که شیب خروج گردشگران ایرانی در نوروز به مقصد ترکیه بیشتر از سالهای گذشته خواهد بود. (۱)

گرچه ترکیه به لحاظ فرهنگی و سنتی یکی از مناطق غنی فرهنگی جهان به حساب می آید اما حضور ایرانیان در این کشور بدون پیامدهای منفی نیز نبوده است. کوش آداسی و بدروم ترکیه یکی از مقاصد سفرهای خارجی اغلب گردشگران جوان به حساب می آید. در این شهر ها که به هیچ عنوان چارچوب های مذهبی و فرهنگی رعایت نمی شود، عموما کلوپ های شبانه و دیسکوهای مدرن تا بامداد به فعالیت مشغولند. کنسرت ها و جشنواره های رقص مبتذل به گونه ای برنامه ریزی شده است که بسیاری از مسائل اخلاقی در آن نادیده گرفته می شود.

یکی از نکاتی که باید مورد توجه گردشگران ایرانی باشد حضور هدفمند عوامل سرویس های اطلاعاتی بیگانه در این مکان هاست. بسیاری از گردشگران از آنجا که کمتر احتمال می دهند که مورد توجه عناصر امنیتی کشورهای مختلف قرار گیرند، معمولا بسیاری از اصول حفاظتی را رعایت نمی کنند و اطلاعاتی از خود و خانواده خود را به افراد ناآشنا می دهند. یکی از نمونه های بارز که مورد طعمه یابی این سرویس ها قرار گرفت ندا آقاسلطان بود.

فیلم
یکی دیگر از ایرانیانی که در سفر ترکیه به دامان سرویس های امنیتی بیگانه کشیده شد، عامل ترور شهید دکتر علیمحمدی دانشمند هسته ای کشورمان بود. مجید جمالی فشی به عنوان یک جوان رزمی کار ایرانی که شور و شوق فراوانی برای سفر به ترکیه داشت، هیچ گاه فکر نمی کرد با ارتباطاتی که برای او برنامه ریزی کردند، تبدیل به یک قاتل شود. بخش هایی از عترافات او را می خوانید:
 

جوان ایرانی هیچگاه فکرش را هم نمی کرد با چند سفر خارجی
به عامل موساد در ترور دانشمند هسته ای ایران درآید
پرده اول: به استانبول سفر کرده بودم و در آنجا با فردی به نام رادپور آشنا شدم که ایشان پیشنهاد رفتن به کنسولگری را به من داده بودند

پرده دوم: حدود ۳ ماه بعد بود دوباره به ترکیه بازگشتم بعد طبق همان سیری که داشتم تماس گرفتم وارد کنسولگری شدم

پرده سوم: در سومین سفر به ترکیه یک تست پلی گراف یا همان دروغ سنج از من گرفتند که دو روز طول کشید.

پرده چهارم: اولین سفرمان خارج از ترکیه قرار شد آسیای جنوب شرقی (تایلند) باشد.

پرده پنجم: سفر به اسرائیل از طریق کشور تایلند و آموزشهای نهایی

پرده ششم: ترور شهید علی محمدی، استاد هسته ای ایران.

سیستم اطلاعاتی اسرائیل مجید جمالی را در تور ترکیه به خدمت در آورد، بوسیله تور تایلند آموزشهای اولیه را به آن داد و سپس از طریق همان کشور به رژیم صهیونیستی منتقل کرد و عملیات را شبیه سازی نمود.، در نهایت هم او را بوسیله تور ارمنستان وارد ایران کرد!

کنسرت های موسیقی؛ دلال پیوند ایرانیان با کشورهای خارجی

از آنجا که ایرانیان، فرهنگ دوست هستند همواره از شعر و ادب برای بیان احساسات و روحیات خود بهره می برند. همین مسئله باعث شده است موسیقی پاپ، در بین عامه مردم مقبولیت داشته باشد. اما برخی از خوانندگان لس آنجلسی که پس از انقلاب اسلامی، با وطن و مردم خود، قهر کرده بودند در سالیان اخیر محملی پیدا کردند تا در نوار کشورهای همسایه شمالی (ارمنستان)، غربی (ترکیه و عراق) و جنوبی (امارات) به ارائه برنامه بپردازند. این هلال ابتذال در کشورهای همسایه ایران از شمال تا جنوب، هر ساله با به کارگیری مافیای تبلیغی خود توانسته است بلیط های این خوانندگان ورشکسته را به قیمت های گزاف به فروش برساند.

سرآمد هنر این دست از خوانندگان ورشکسته، اقدام مدونا خواننده هرزه آمریکایی بود که در اجرای خود در کشور مسلمان نشین ترکیه، با برهنه کردن بخش هایی از بدن خود که بر روی آن نوشته شده بود، ترس نداره این پیام را به مخاطبان خود در خاورمیانه می داد که عصر برهنگی، غرب را فرا گرفته است و شما نیز نباید به خاطر فرهنگ و هنجارهای خود از این کار بترسید و از این غافله جدا بمانید!

از سوی دیگر دعوت از جاستین بیبر خواننده ۲۰ ساله آمریکایی و مدافع همجنس بازی که تولد فرزند نامشروع او، چندی پیش جنجال رسانه ای گسترده ای را در شبکه های امریکایی ایجاد کرده بود به کشور مسلمان نشین امارات متحده عربی و دلالی برخی برای فروش بلیط های او در ایران، یک نمونه دیگر از تلاش برای سفرهای خارجی به واسطه عرض اندام شوالیه های ناتوی فرهنگی است.

تعطیلاتی که به جای انبساط خاطر، یک عمر را تباه می کند

شاید کمتر کسی فکر کند که آثار و عواقب یک مسافرت کوتاه تفریحی، بر تمام عمرش سایه بیفکند. برخی از کسانی که به تایلند سفر می کنند به خاطر روابط خارج از چارچوب، با بیماری های مختلفی به کشور بازمی گردند. برخی از آنها حتی با پرونده قضایی به کشور برگردانده می شوند و برخی هم اصلا برگردانده نمی شوند! بر طبق آخرین اطلاعات واصله، ۳۰۰ ایرانی در زندان های تایلند به سر می برند. (۲) از این تعداد ۱۴۰ نفر نیز به خاطر قاچاق مواد مخدر به حبس ابد محکوم شده اند. (۳) اما بدتر از همه این مسائل، ضربه های روحی و روانی است که گردشگران ایرانی، متحمل می شوند. با این حال به علت پیگیری های مقامات ایرانی و تنظیم معاهده استرداد مجرمان بین دو کشور ایران و تایلند، در سال ۹۱، چهل نفر از این تعداد به کشور بازگشتند. (۴)

یکی از این موارد که به اعتبار ایران و ایرانی در خارج از کشور لطمه بسیاری زد، ماجرای زوج ایرانی بود که به خاطر مصرف مشروبات الکلی و مواد روانگردان، در ملأ عام اقدام به برقراری ارتباط جنسی کردند و توسط پلیس تایلند بزداشت شدند. این افراد به خاطر پخش اسامی و چهره شان در تایلند بسیار مورد شماتت عمومی قرار گرفتند و از لحاظ روحی ضربه فراوانی دیدند .

از زرق و برق تبلیغات تا سطح پایین خدمات در تورهای خارجی 

برای برخی از گردشگران ایرانی، همین که نام یک کشور خارجی در میان باشد و هزینه سفر هم در حد وسع و توان متوسط باشد کافی است تا کوله بار را ببندند و راهی سفر شوند. اسامی پر زرق و برقی مثل کشتی کروز که شامل سالن های بار و مشروب، ورزش های آبی مختلط، آفتابگیری و سالن های ماساژ و … است دهان خیلی را به آب می اندازد. اما در عمل آنچه اتفاق می افتد کشتی های قدیمی است که تا روی عرشه نیز مسافر سوار کرده اند و اتاق های تنگ و تاریکی که خیل مسافران را در خود جای داده است.

به هر حال آن چه در تورهای خارجی اتفاق می افتد برای خیلی با این یک جمله توجیه می شود: برای یک بار هم که شده می ارزد که امتحان کنیم! اما به راستی آنچه که در انتظار گردشگران ایرانی است و بخش کوچکی از آن در بالا روایت شد هنوز ارزش هدر کردن پول و وقت و هویت گردشگران را دارد؟ متأسفانه آنچه به عنوان سفر مجردی شناخته می شود با لاابالی گری و هنجارشکنی آمیخته شده است. آیا خانواده ایرانی که از کرامت و سنت های فرهنگی خاص خود بهره می برد واقعا نیازمند این چنین تفریحاتی است؟!

پی نوشت:

۱) سایت شبکه تی آر تی
۲) http://archive.jahanesanat.com/pdf/۱۳۹۰/۱۰/۲۰/۱۶.pdf

۳)http://kaghazeakhbar.com/article/۶۸۹۶
۴) http

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا