همکاران ایرانی احمد شهید کیستند؟

گروه بصیر به نقل از فرهنگی مشرقشورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در آخرین روز از اجلاس هفدهم خود “احمد شهید” وزیر امورخارجه سابق مالدیو را به ‌عنوان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد. حمایت غرب از این وزیرخارجه مسلمان، نقش بسزایی در پیشی ‌گرفتن وی از دو رقیب عمده خود، یعنی سفیر سابق ایتالیا در ایران و همچنین وکیل حقوق بشر سودانی داشت.
قرار است امشب مستندی درباره احمد شهید تحت عنوان “ماموریت یک گزارشگر” از سیمای جمهوری اسلامی ایران به روی آنتن برود. به این بهانه گفتگویی داشتیم یا امیرحسین ابدی کارگردان این مستند که در ادامه از نظرتان می گذرد.

*موضوع مستند “ماموریت یک گزارشگر” چیست؟

این مستند در مورد گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران است.  روند و عملکرد این فرد طی دو سالی که مسئول گزارش‌های ایران شده و چهار گزارش هم نوشته مورد بررسی قرار گرفته است. البته خیلی از این گزارش‌ها سند و مدرکی ندارد و در واقع اغلب این گزارش ها توسط منافقین یا سلطنت طلبان که هیچ مدارک و اسناد معتبری ندارند، جمع آوری شده است. مثلا اینها افرادی که به جرم سرقت مسلحانه یا تجاوز و زورگیری اعدام شده اند را سیاسی خوانده و نسبت به حقوق همجنس بازها در ایران معترض شده که چرا دست این افراد در ایران باز نیست. 

ما در این مستند روند هر ۴ گزارش را با اسنادی که درباره فتنه ۸۸ و نقش بهاییت در آشوب های آن سال وجود داشت را مورد بررسی قرار دادیم و جوابیه‌ای نسبت به اسناد غیر معتبر این شخص را مستند ارائه کردیم. 

* جمع آوری اسناد و تحقیقات  شما چقدر طول کشید. کسی هم به شما کمک کردند؟

موسسه دیدبان خیلی ما را کمک کردند و اسناد خوبی در اختیار ما گذاشتند. در واقع سرنخ اصلی از آنجا بود که نامه های بدون سند و مدرک این افراد به احمد شهید را در اختیار ما گذاشتند.
 
*نامه‌ها به احمد شهید را چه کسانی نوشته بودند؟

نرگس محمدی، نسرین ستوده، شیرین عبادی، کاظمینی بروجردی و امثال اینها بودند. این نامه ها به دست ما رسید. این کارحدود ۴۰ روز زمان برد. یک کار آرشیو مستند هست و به توجه با این که موسسه دیده بان قبلاً بر روی این مطلب کار کرده بود باعث شد پروژه ما با سرعت بیشتری جلو برود.

همکاران ایرانی احمد شهید کیستند؟/ از نرگس محمدی و کاظمینی بروجردی تا جعفر پناهی

*در مستند خودتان از نامه ها رونمایی می‌کنید؟

صد در صد. همه چیز با جزئیات توضیح داده خواهد شد. اصلا اصل خود نامه ها را نشان می دهیم. 

*غیر از این افرادی که نام بردید کس دیگری هم هست؟

بله. مثلا جعفر پناهی هم بود.

*این نامه ها حاوی چه نکاتی است؟ متن نامه ها مستند است یا فقط اتهام‌زنی‌های یکجانبه است؟

اغلب آنها واقعا بی پایه و اساس بود. مثلا گفتند که ما اینجا شکنجه می شویم. درحالی که همیچین چیزی نبوده است. 

*از خود این افراد هم درباره اظهاراتشان سوال کردید؟

عده ای از آنها مثل جعفر پناهی، نسرین ستوده  و اکبر لاهیجی که اصلا در ایران نبودند. ما فقط اظهاراتشان را در کار گنجانده ایم. حتی بخش هایی از مهمترین گفتگوهای احمد شهید با bbc  را هم در کارمان داریم. در واقع تمام مدارک را چه از خارج کشور و چه داخل کشور را در کنار هم گذاشتیم تا مردم در نهایت نتیجه گیری کرده و تصمیم گیرنده نهایی باشند. خود مردم باید متوجه بشوند که اصلا هیچ سندی برای این اظهارات وجود ندارد. 

*شنیده ایم در این مستند به انتخاب احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر هم پرداخته اید.

بله. ایشان در رقابت با دو نفر دیگر انتخاب شدند. اولی روبرتو توسکارما از ایتالیا و دومی امین مدنی است.  یکی از علت‌های انتخاب آقای احمد شهید هم جایزه مسلمان دموکرات سال بود که از طرف آمریکا و در حمایت از همجنس‌بازان به وی اهدا شد. حتی در آن لوحی که ایشان از طرف مرکز مطالعات دموکراسی اسلامی آمریکا گرفتند به آن اشاره شده است. 

* این مستند چندمین کار شما بود؟

من در حوزه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی هم قبلا کارهایی تولید کردم.  اما در حوزه حقوق بشر این اولین کارم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا