پوتین: غرب از خطوط قرمز عبور کرده است/ از تهدیدهای آمریکا نمی‌ترسیم

به گزارش بصیر به نقل از  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در یک سخنرانی خارج از برنامه در جمع نمایندگان دوما و مجلس علیا حاضر شد و هم‌اکنون در حال سخنرانی است.

 

پوتین که با تشویق گسترده نمایندگان مجلس و سیاستمداران روسیه سخنرانی خود را آغاز کرد، تاکید کرد رفراندوم کریمه براساس قوانین بین‌المللی برگزار شده و کاملا قانونی است.

 

وی ادامه داد: در این رفراندوم مردم کریمه به انضمام این شبه جزیره به روسیه رای دادند و دلیل آن نیز تاریخ مشترکی است که ما با شبه جزیره کریمه داریم. این تاریخ مشترک و رفراندوم میزان اهمیت کریمه برای روسیه و روسیه برای کریمه را نشان داد. کریمه محل ناوگان دریایی روسیه، دژ مستحکم مرزی ما و جایگاه فرهنگ و افتخارات ارتش روسیه است و ما در قبال آن مسئول باقی خواهیم ماند.

 

رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر اینکه مسکو به حقوق تمامی اقلیت‌های موجود در کریمه احترام خواهد گذاشت، گفت: پیشتر به اقلیت‌های موجود در شبه جزیره کریمه ظلم و ستم فراوانی شد اما ما وعده می‌دهیم که دوران این ظلم‌ها به پایان رسیده و مردم این منطقه با سه زبان روسی، اوکراینی و تاتاری در کنار هم با صلح و آسایش زندگی خواهند کرد.

 

پوتین در ادامه اعلام کرد: تمامی تاتارهای کریمه امروز به خاک وطنشان بازگشتند و ما باید تمامی تدابیر لازم برای بازپس‌گیری حقوق کامل آنها را اتخاذ کنیم.

 

وی با بیان اینکه موضع روسیه نسبت به کریمه موضعی مبتنی بر عدالت و مساوات است، خاطرنشان کرد: طرح پیوستن کریمه به اوکراین در حقیقت نقض قوانین اتحاد شوروی بود و بدون مشورت با اهالی کریمه صورت گرفت. زمانی که کریمه جدا شد مردم روسیه همه احساس می‌کردند که کشورشان به سرقت رفته است. روسیه در آن زمان قادر نبود که از این موضعش دفاع کند اما در اعماق قلب‌هایمان کریمه را جزئی از روسیه می‌دانستیم.

 

پوتین گفت: روسیه با ترسیم مرزها و به رسمیت شناختن کریمه به عنوان بخشی از اوکراین موافقت کرد اما با پذیرش این مساله در حقیقت اهانت را پذیرفت. همه می‌دانند که کریمه از آن روسیه و سواستوپل نیز به روسیه تعلق دارد.

 

درخصوص روابط اوکراین و روسیه نیز پوتین تاکید کرد: روابط ما با ملت و دولت اوکراین روابطی محوری و دارای اهمیت است.

پوتین در ادامه گفت: مردم اوکراین از وضعیت خود راضی نیستند و سالانه هزاران تن از مردم این کشور از شرایط بد اقتصادی به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند؛ اقدامی که جنایتکاران در اوکراین انجام دادند کودتا علیه مشروعیت و قانون بود و آنها با استفاده از ترور، شکنجه و اقدامات جنایتکارانه قصد داشتند بدون اینکه بهایی بدهند دولت و ارگان‌های دولتی را به تصرف خود درآورند. آنها با نونازی‌های و طرفداران هیتلر که در جنگ جهانی علیه روسیه جنگیدند در صددند تا اوکراین را به آشوب بکشند.

 

پوتین با تاکید بر اینکه نئونازی‌ها اکنون در اوکراین قدرت را در دست گرفته‌اند، گفت: مردم کریمه از ترس اینکه مبادا ظلم‌ها و جنایات دوران نازی‌ها بازگردد خواهان الحاق به روسیه شدند و ما نیز به درخواست‌ها خیانت نخواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: اروپایی‌ها و آمریکا که از نقض قانون جهانی توسط ما سخن می‌گویند پس چرا هنگام جدایی اوکراین از روسیه و یا تجزیه صربستان چنین موضعی نداشتند. آنها قانونی را که خود نوشته‌اند و بر اساس آن چندین کشور مستقل شد را اکنون غیرقانونی می‌دانند.

 

رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: ما نیروی نظامی به کریمه اعزام نکردیم و در این منطقه دخالت نظامی نکردیم بلکه بر اساس توافق‌های موجود شماری از نظامیان ما در کریمه مستقر هستند. به صراحت بگویم که اگر نیروهای نظامی ما در کریمه نبود در این منطقه جنایت‌های زیادی رخ می‌داد. غربی‌ها به دنبال خونریزی هستند.

 

وی ادامه داد: بر اساس منشور سازمان ملل کریمه حق دارد که سرنوشت خود را تعیین کند و دلیل خشم آمریکا و هم‌پیمانانش چیزی فرای این سیاست یک بام و دو هوا است. این اقدام نشانه نفاق و دورویی آنهاست.

 

وی افزود: آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند برای دنیا قانون صادر کنند و برای همه تصمیم بگیرند. شیوه آنها این است که ابتدا از طریق شورای امنیت سعی در انجام نیات خود دارند اما در صورتی که موفق به این کار نشوند بدون اجازه سازمان ملل به اجرای مطامع خود خواهند پرداخت چنانکه ما این موضوع را در لیبی،‌ افغانستان،‌عراق و کشورهای دیگر شاهد بودیم. آنها با به راه انداختن انقلاب‌های رنگی جهان را به آشوب کشیدند و بهار عربی را به زمستان عربی تبدیل کردند.

 

پوتین با اشاره به تهدیدهای آمریکا و غرب گفت: ما از سپر دفاعی آمریکا و تحریم‌های اقتصادی آنها هراسی نداریم و ‌آنها پیشتر در جریان جنگ سرد تحریم‌هایی علیه ما موضع کرده بودند اما هیچ یک سودی نبخشید. روسیه همسایه اوکراین است و اگر آمریکا یا غرب بخواهند بر روسیه اعمال فشار کنند یقینا روسیه می‌تواند به طریق بهتری این رویه را پیش بگیرد.

 

رئیس‌جمهوری روسیه با تاکید بر اینکه غرب از خطوط قرمز خود عبور کرده گفت: ما به آنها می‌گویم جنگ سرد را پایان دهند و به خواست ملت روسیه احترام بگذارند. روسیه به مرحله‌ای رسیده که فشار بیشتری را تحمل نمی‌کند و واکنش سختی نشان خواهد داد.

 

وی ادامه داد: روسیه از مواضع دولت و مردم چین در قبال تحولات جهان سپاسگزار است.

 

پوتین خطاب به مردم آمریکا و اروپا گفت: شما که خود از آزادی و دموکراسی برخوردار هستید باید این حق را برای مردم کریمه نیز قائل باشید. ما به مردم اوکراین نیز می‌گوییم که نمی‌خواهیم به کسی آزار برسانیم و یا خواسته‌هایش را نادیده بگیریم اما احقاق حق مردم کریمه وظیفه روسیه است.

وی در پایان گفت: من از پارلمان می‌خواهم تا با الحاق شبه جزیره کریمه و شهرسیمفرویل به روسیه موافقت کنند.

 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا